Alaikäisen tupakointi ja juominen, miten muut toimisitte?

  • Viestiketjun aloittaja Kärähtivät
  • Ensimmäinen viesti
Kärähtivät
Pikkusisko 16v karkailee laitoksesta ja ystävystynyt erään laitosnuorenkaa, jonka kotoa ne olivat varastaneet viinaa muutama päivä sitten.

No se niiden hatka päättyi sitten siihen, että toinen ambulanssilla sairaalaan, kun sillä oli alkoholimyrkytys. Oli sit siellä sairaalassa ollut yön teholla. No seuraavana päivänä nää tyypit oli sitten lähteneet hatkaan sieltä laitoksest..

Äsken näin leikkikentällä pikkusiskon ja sen kaveriporukan. Jäin sivummalle seuraamaan, ni sit sisko olikii tupakka turvassa! Monet kerrat ollu siskonkaa puhetta, että todellakii käräytän, JOS nään sen ryyppäämässä tai polttamassa, alaikänen ku on! Toisekseen ihan helvetin typerää, eivät niinku varmaan mieti sitä, että toinen oli vähällä kuolla ku äitinsä viinoja oli varastanu!!

Sit lähin kävelee niiden perässä pihaan ja soitin samalla laitokseen, ni tää yks pentu 15v haukkuu mua huoraksi. Sellanen kuulemma olen, koska soitin laitoksen ohjaajille ja kerroin, että ovat polttelemassa.

Sit kun olin lähös kotiin sieltä, ni poliisi soitti ja kysy, että oonko niiden pentujen perässä ja sanoin, etten ole. Sit ne tuli mun luo juttelee, koska oli ihan v**un p*ska olo. Jo ensinnäkin se, että joutuu miettimään, että ryyppääkö ne taas siihen asti, että toinen on sairaalakunnossa tmv ja yks toinenkii juttu siskon kohalla.. Ja sit ku äiti soitti ja sano, että nyt ku käräytit sen siskon sinne, ni ei tarvii tänne luitas vetää ja ihan sama, vaikka tappaisit ittes! Tosta äitin sanomisista se poliisi kiinnostui, mut sit puhu äitinkaa puhelimessa, ni sano, että ku tarpeeks kauan tollasta toisilleen sanoo, ni se sana menettää merkityksensä.

Pitää vaan toivoo, ettei menny ton takii siskonkaa välit poikki. Varmaan vähäks aikaa ainakii, kun kaveeraa niiden eräidenkaa...

Mut se laitoksen ohjaaja sano, että todellakin oikein tein, että soitin sille, samoin sano poliisitkii.

Nyt se sisko oli soittanu äitille, että mä oon kuulemma vetäny jonkun pennun maahan hiuksista ja että aikovat tehdä rikosilmoituksen!! En oo tod. koskenutkaan mihinkään 15 kesäseen penikkaan. Mut mitäs jos ne nyt isossa porukassa keksii omiaan ja tekeekin rikosilmoituksen mua vastaan?! Ku jos ne keksivät jonkin selityksen ja kaikki sitten sanoo samaa. Siinähän on sit 7-8ihmistä mua vastaan?! Joukossa ku kerran tyhmyys tiivistyy, ni joukossa myös keksivät varmaan tollasia teorioita tapahtuneelle.

Kun vaan ei se sisko mitään viinaa vetelis napaansa!

Käräyttävätkö muut, jos näkee, että tutut alaikäiset polttaa tai ryyppää?
 
minä,
http://www.valvira.fi/ohjaus_ja_valvonta/tupakka/tupakkatuotteiden_saatavuuden_rajoittaminen_alaikaisilta/maahantuonti_ja_hallussapito
Tupakkatuotteiden maahantuonti ja hallussapito on kielletty alle 18-vuotiaalta. Maahantuonnista voidaan tuomita sakkorangaistus, mutta tupakkatuotteiden hallussapidosta ei ole säädetty rangaistusta. Tämä tarkoittaa käytännössä esimerkiksi sitä, ettei yksityishenkilöillä tai poliisilla ole oikeutta ottaa tupakkatuotteita pois alaikäisen hallusta.
 

Yhteistyössä