jotkut ihmiset itkee ja huutaa joskus vihaisena,voisivatko ihmiset ymmärtää että joillekkin se voi olla normaalia

  • Viestiketjun aloittaja "nami"
  • Ensimmäinen viesti
"nami"
kyllä on mukavia uusia naapureita, kiva kun ei ilmeisesti saa enään elää omalla tavalla ja rauhassa.

>Oikeesti ihmiset voisivat ymmärtää että jos oma tempperamentti on sellainen rauhallinen,eikä ikinä korottais ääntä saati itkisi.
-Niin Toisella ihmisellä tempperamentti voi olla räiskyvämpi, myönnän että itken ja huudan joskus jos tarpeeksi ärsyttää. Samoin on tehnyt isäni,veljeni,toinen siskoista,mummoni,setäni. Eikä se ole maailmanloppu kellekkään.

Eli ihan vaan muistutuksena joskus ihmiset riidellessä huutaa eikä silloin ole mikään hätä, vaan vituttaa liikaa. Antakaa siis ihmisten elää tavallaan vaikka se ei olisikaan teidän tapa
 
"NAMI"
Temperamentilla tarkoitetaan ihmiselle tyypillistä yksilöllistä reagoimis- tai käyttäytymistyyliä, joka erottaa hänet muista. Se perustuu yksilön biologiseen ja geneettiseen rakenteeseen. Jokaisella ihmisellä temperamentti on yksilöllinen ja synnynnäinen.[1]
Temperamentti on persoonallisuuden biologinen perusta. Vasta kasvatus ja ympäristö muokkaavat synnynnäisestä temperamentista persoonallisuuden. Synnynnäinen temperamentti näkyy aina ihmisen tavoissa, mutta kasvun ja kehityksen kautta hänestä voi tulla esiin aivan uusia piirteitä ja hän oppii hallitsemaan temperamenttiaan.
Temperamentin tutkimus on nykyisin hyvin laajaa, mutta silti tutkijat ovat yhä erimielisiä siitä, miten temperamentti kuuluisi määritellä ja mitata.
Tunnetuin temperamenttityypittely pohjautuu Alexander Thomasin ja Stella Chess 1950–60-luvuilla suorittamiin tutkimuksiin, joiden perusteella he jakoivat temperamenttityypit jaetaan kolmeen luokkaan: helppoihin, haastaviin ja hitaasti lämpeneviin. Lisäksi luokittelun ulkopuolelle jäi määrittelemättömiä tapauksia. [2]
Määrittelyssä Thomas ja Chess korostavat temperamentissa käyttäytymisen tyyliin liittyviä piirteitä, kuten aktiivisuutta, sopeutumista ja joustavuutta. Mikään niistä ei ole toistaan parempi tai huonompi ja siksi niiden tiedostaminen voi auttaa aikuista ymmärtämään ja kunnioittamaan kunkin lapsen yksilöllisiä tarpeita. [2]
Jopa 60 prosenttia joistain temperamenttipiirteistä on voitu osoittaa periytyviksi.[3] Persoonallisuus on hyvin pitkälle geneettinen ominaisuus, joka kehittyy periytymisen osoittamaan suuntaan, jos ympäristö (esim. kotiyhteisö) ei estä tai haittaa kehitystä. Periytyminen voi olla peräisin kaukaisestakin sukupolvesta, ja saman perheen lapset voivat olla täysin erilaisiakin persoonallisuudeltaan (huomautus V. Routamaa).

-Ne tempperamentti erot eivät häviä mihinkään vaikka ihminen kasvaa.

Temperamentti on pysyvä

Temperamentti on pysyvä taipumus, jota ei voi muuttaa. Omaa käyttäytymistään, eli sitä miten ilmaisee temperamenttiaan ulos päin, ihminen voi kuitenkin muokata. Esimerkiksi helposti äyrtyvä ihminen ei tule koskaan vähemmän ärtyväksi, mutta hän voi valita muihin kohdistuvan huudon ja raivon sijaan ärtymyksen purkamiskeinoksi vaikkapa siivoamisen.

http://www.suhdesoppa.fi/itsetuntemus/millainen-on-temperamenttisi/

Voi valittaa isännöitsijälle jos äänekkäästä riitelystä on haittaa tai tiputtaa postiluukusta lapun tms. Mutta poliisille on turha soittaa siitä jos joku huutaa ja/tai itkee. Jessus.
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
"NAMI"
Alkuperäinen kirjoittaja erittäin pitkään palstaillut;29815477:
Kunhan nyt ei joka pikkuasiasta pillitä ja raivoa, niin siitä vaan.

ei tietenkään! Pitäähän sitä yrittää hallita toimintaansa,eikä pikku asiat saa ärsytettyä niin paljoo. Mutta riidellessä tulee esiin tempperamentti. Jotkut eivät tätä ymmärrä. On se kumma on samassa asunnossa on asuttu 7vuotta ja rauhassa saatu riidellä...sit uus naapuri muuttaa vierteen niin johan on poliisit oven takana kun naapuri on huolissaan kun on kuulunut itkua ja huutoa. Kyllä kävi selväksi poliiseille että täällä ei ole mikään hätänä vain vittuuntunut akka joka on ensin räyhänny ja sitte itkeny. Laitonta vissiin joidenkin mielestä
 
erittäin pitkään palstaillut
[QUOTE="NAMI";29815492]ei tietenkään! Pitäähän sitä yrittää hallita toimintaansa,eikä pikku asiat saa ärsytettyä niin paljoo. Mutta riidellessä tulee esiin tempperamentti. Jotkut eivät tätä ymmärrä. On se kumma on samassa asunnossa on asuttu 7vuotta ja rauhassa saatu riidellä...sit uus naapuri muuttaa vierteen niin johan on poliisit oven takana kun naapuri on huolissaan kun on kuulunut itkua ja huutoa. Kyllä kävi selväksi poliiseille että täällä ei ole mikään hätänä vain vittuuntunut akka joka on ensin räyhänny ja sitte itkeny. Laitonta vissiin joidenkin mielestä[/QUOTE]

Minua tuossa ärsyttää kyllä se, että se syy vieritetään helposti toisille, "no kun se ärsytti liikaa jne". Jos tietää itsensä ja tuntee, että kohta napsahtaa, niin pitääkö sen aina päästää napsahtamaan, voi kääntyä poiskin.

Mistä se uusi naapuri olisi voinut tietää, että sinulla on tapana itkeä ja huutaa, ei se nyt mitenkään hyvältä seinän takaa kuulosta, kun kauhea mekkala on päällä.
 
  • Tykkää
Reactions: Spukka
"hmmm"
Ja jos aina "napsahtaa" hiljaiselle ja kiltille, niin ei sekään ole asiallista, esim. miespomo työpaikalla nuorelle naisharjoittelijalle, jolloin voimatasapaino ja valtatasapaino ei ole balanssissa, niin kyllä se on vain opittua käytöstä, ja omien agressioiden purkamista, jos kohteena on joku yksi henkilö, jolla vähiten valtaa.
 
"Nami"
Alkuperäinen kirjoittaja erittäin pitkään palstaillut;29815500:
Minua tuossa ärsyttää kyllä se, että se syy vieritetään helposti toisille, "no kun se ärsytti liikaa jne". Jos tietää itsensä ja tuntee, että kohta napsahtaa, niin pitääkö sen aina päästää napsahtamaan, voi kääntyä poiskin.

Mistä se uusi naapuri olisi voinut tietää, että sinulla on tapana itkeä ja huutaa, ei se nyt mitenkään hyvältä seinän takaa kuulosta, kun kauhea mekkala on päällä.
Niin no kyllä sitä syyt äriidellessä on kahdessa ihmisessä,ei kukaan yksinään riitele! En lähde pois koska itse inhoan sitä jos joku lähtee vaan lätkimään(minusta se viestittää ettei välitä toisesta ja ärsyttää enemmän). Kyllä se kuule niin vaan on että kielteiset kehät monesti muodostuu parien välille siksi että toinen vetäytyy ja toinen vaatii. Mutta se nyt on tavallaan ohi aiheen.

varsinainen eihe oli että mun ja miehen riitely kuuluu vain minulle ja miehelle!! Jos meteli häiritsee siitä voi valittaa,mutta muuten se on oma asiamme miten riidellään.

Poliisit vielä tuli sillä mentaliteetilla että mikä pikku naisella on hätänä eikai sua oo pahoinpidelty,ihan niinku mun mieheni sellasta tekisi. Joskus voi ajatella että oma tapa ei ole kaikkien tapa jos on itse hissukka,kaikki ei ole. Eikä kukaan ole toista parempi.

jos joku hillitsee tunteensa 100% hän ei ole täydellinen ihminen vaan robotti.

Jos mua ärsyttää se että mies ei kuuntele eikä välitä ja huudan sille mikset voi välittää tämän vertaa,niin miten asia on eri jos vain sanoisin sen hiljaa? sillä on merkitystä mitä huutaa,ei sillä huutaako vai ei.

En pidä siitä että ihmiset puuttuu asioihin jotka ei heille kuulu.

joo on lapsi ja heillä on mun tempperamentti eli ääntä kuuluu kyllä. Niin kauan kuitenkin kun kukaan ei kärsi tilanteesta se ei ole mitenkään muiden asia. Jos lapset nukkuu tai on mummolassa niin asia ei vaikuta heihin mitenkään.

Ja kyllä joskus riidellään lastenkin kuullen ja myös sovitaan,yleensä pyrin toki välttämään hermojen kärähtämistä lasten aikana.
 
-.-
Sä vaikutat lähinnä vihaiselta :O sun kirjoitustyyli tännekin uhkuu vihaa :D

Ja voi sun miesparkaa.. Itsekin olen tarvittaessa temperamenttinen mutta en mä silti ymmärrä akkoja jotka on joka asiasta kiljumassa.
 
  • Tykkää
Reactions: Spukka
joopa joo
[QUOTE="Nami";29815540] varsinainen eihe oli että mun ja miehen riitely kuuluu vain minulle ja miehelle!! Jos meteli häiritsee siitä voi valittaa,mutta muuten se on oma asiamme miten riidellään.

.[/QUOTE]

No varmaankin juuri tästä kyse. Eli yritäpä pitää se riitely kuulumassakin vain sulle ja miehelle - ettei naapureiden sitä tarvi kuulla.
 
  • Tykkää
Reactions: Spukka
rewis
Huutaminen on ok, mutta ei se naapuriin saisi kuulua. Tai no, kerran pari vuodessa jos kuuluu niin sen ymmärrän. Tiedän kokemuksesta, että huuto voi olla todella pelottavaa ja normaalilla ihmisellä herää huoli esim. lasten turvallisuudesta. Käy pyytämässä naapurilta anteeksi ja selitä vähän tuota temperamenttiasi vaikka huumorilla höystettynä. Naapureiden kanssa kannattaa olla väleissä.
 
  • Tykkää
Reactions: Spukka
veras
Jotkut ihmiset myös kuvittelevat, että riitelevät "normaalilla" tavalla.

Niin kuin meidän naapuri, joille on soitettu poliisi jo neljä kertaa. Mutta se on vaan niiden normaali tapa riidellä, kiljua ja huutaa tappouhkauksia ja juosta pitkin pihoja raivoten toisilleen, uhaten itsemurhalla tai tapolla, vaikka lapsi on kotona.
 
Owl
Vaikka olisi koko sukusi räyhääjiä, niin ei se siitä normaalia tee, vaikka olisit kuinka tottunut itse siihen.
Kyllä asiat täytyy osata aikuisen ihmisen keskustella ilman huutamista, vaikka kuinka suututtaisi.
Jos ei kykene, niin silloin onkin hyvä huomata, että tarvitsee rauhoittumishetken yksinään, vaikka sitten siellä toisessa huoneessa.
 
  • Tykkää
Reactions: Spukka
Vier
Naapuri ei voinut tietää ettei teillä ole hätää. Eikä poliisi voinut tietää "niinkun mun mies nyt sellaista tekisi" siis ettei ole väkivaltaa - täytyihän poliisin tarkistaa asia hyvänen aika! Ei ne ole selvännäkijöitä. Ja riitely kuuluu naapuriin jos asutte lähekkäin tai kerros- tai rivitalossa.
 
Juhhuh
Olisit vaan ilonen, että sulla on naapuri, joka välittää. Ei se ole mistään voinut tietää, että teille on normaalia tuollainen hyvin äänekäs riitely. Jatkossa tuskin poliisille soittaa, kun tajuaa, että teiltä kuuluu tuollaista mekkalaa useamminkin. Ihan yhtä hyvin täällä voisi olla aloitus siitä, miksei naapurit ole soittaneet apua pahoinpidellylle vaimolle, vaikka aihetta olisi ollut...

Häiritsevää meluahan ei kyllä toistuvasti saa naapureille aiheuttaa, vaikka se sulle kuinka luonteenomaista olisikin... Monesti vedotaan temperamenttiin, silloinkin kun kyse on vain huonosta käytöksestä. Just saying..
 
  • Tykkää
Reactions: Spukka
Peyote
Juu aivan näin. Mutta naapuri ei voi tietää mitä teillä tapahtuu jos kuuluu sitä itkua ja huutoa. Vielä jos sitä kuuluu useinkin, niin ajattelevat, että joku on pielessä kun siellä niin usein on syytä olla vihainen. Totta kai huutokin on normaalia, mutta mieti vähän, miltä se naapurista tuntuu. Ei ne tiedä, lyödäänkö sinua kun huudat ja itket.
 
  • Tykkää
Reactions: Spukka

Yhteistyössä