Neuvola saarnaa painosta raskausaikana - vinkkejä?

  • Viestiketjun aloittaja Nainen ratissa
  • Ensimmäinen viesti
Nainen ratissa
Kokonaisuudessaan paino on noussut nyt 17 kiloa ja laskettuun aikaan on vielä kuukausi. Ongelma on se, että olin ylipainoinen jo raskauden alkaessa. Sokerit on kunnossa, eli radia mulla ei ole.

Lasta en halua laihduttaa, mutta kun nuo saarnat jatkuvat joka käynnillä ajattelin nyt kuitenkin parhaani mukaan saada nousun pysähtymään. Ärsyttää kun mitään ravintoterapeuttia tms. ei ole tarjottu avuksi.

Eli onkos muilla kokemusta millaista ruokavaliota pitäisi suosia, että vauvan kehitys ei vaarannu, mutta painon nousu mieluiten pysähtyisi jo kokonaan? Paljonko kaloreita? Monipuoliset vihannekset ja marjat + maitotuotteet mulla on jo luonnostaan ruokavaliossa.

Mulla on nyt siis nousua noin kilo per viikko (ja olen sen jo nyt saanut, vaikka seuraavaan neuvolaan on aikaa vielä viikko).

Vauvan kokoarviota ei ole tehty, sf-mitta oli viime kerralla "romahtanut", mutta toisaalta vauva taitaa olla jo laskeutumassa.
 
Nainen ratissa
Niin lisään vielä, että olen nyt siis jo kilon verran johdossa tuota saarnoja aiheuttanutta nousurytmiä. Nousua on nyt pääsiäisenä tullut siis enemmän kuin aiemmin.
 
"hmh"
No tuohan kumma juttu on että painosta saarnataan, mutta ei sitten kerrota miten sen saisi alas.

Otapas luuri käteen ja soita ja kysy, jos mieltä vaivaa.

Yleisesti ottaen, normaali ruoka ja reipas liikunta. Sokeria, rasvaa ja valkoisia vehnäjauhoja ei tarvitse äiti eikä vauva.
 
"asdf"
Mulla tuli 30kg raskausaikana, eikä terkka saarnannut mitään vaikka ylipainoa oli jo ennen raskautta noin 15kg. Paljonhan tuo määrä on enkä ole siitä ylpeä, mutta sain pudotettua tuon ja seuraavasta raskaudesta tulleet 12kg nyt viimein, kun kuopus on vuoden ikäinen. Kova homma, enkä suosittele kenellekään, mutta toisaalta nuo saarnaamiset on tietty sun ja vauvan parhaaksi, vaikka vituttaahan ne.
 
"terkka"
Täällä ylipainoiselle äidille tarjotaan tarvittaessa ravitsemusterapeutin maksutonta käyntiä. MInusta on epäreilua saarnata painosta jos ei anneta mitään ohjeita sen hallintaan. Tottahan se toki on, että ylipainoiselle 17 kiloa kuukautta ennen laskettua aikaa, on aivan liikaa, mutta ei se saarnaamalla parane. Tsemppiä sinulle ja viimeistään jälkitarkastuksessa pyydät lähetteen ravitsemusterapeutille. Rd ohjeita olen itse antanut monille ylipainoisille odottajille, vaikka sitä radia ei ole ollutkaan . Muistan yhden äidin, joka laihtui noilla ohjeilla yli 10 kiloa raskausaikana. Niitä löydät kyllä googlettamallakin.
 
yksi äiti vaan
Onneksi olin jo muista syistä päättänyt olla käyttämättä julkispuolen neuvolaa kahden viimeisen raskauteni aikana.

Kävin säännöllisesti obstetrikon luona, tein itse viikottain punnitukseni, otin verensokerit (ihan vaan varmuuden vuoksi koska minulla on alhaiset verensokerit) ja testasin pissan. Lääkärille näytin sitten aina käynnillä tulokset ja vaikka painoa tulikin enemmän kuin riittävästi niin kertaakaan lääkäri ei "valittanut" asiasta.

Itseasiassa oikeastaan jopa opasti minua epäterveelliseen elämään; alhaisten verensokereiden takia sain lääkäriltä ohjeeksi syödä pitkin päivää suklaata jotta ei varmasti tulisi mitään alhaisista verensokereista johtuvaa huimausta.

Ei kannata kamalasti ottaa stressiä painosta jos vauvalla on kaikki hyvin eikä sinullakaan ole mitään verenpaine tms. ongelmia. Anna neuvolan tädin valittaa rauhassa ja unohda valitukset sitten saman tien.
 
"vieras."
Järkyttävää mässäämistä, jos paino nousee jopa 20-30 kg sen yhdeksän kuukauden aikana. Jos paino koostuu turvotuksesta niin sen kyllä huomaa ja itse tietää. Omilla valinnoilla merkitystä. Oikeasti, kun raskaudne aikainen kalorimäärän lisätarve on vain n. 100 kcal päivässä eli vain muutaman kilon painonnousun verran.
 
joopa joo
Alkuperäinen kirjoittaja yksi äiti vaan;29815645:
Itseasiassa oikeastaan jopa opasti minua epäterveelliseen elämään; alhaisten verensokereiden takia sain lääkäriltä ohjeeksi syödä pitkin päivää suklaata jotta ei varmasti tulisi mitään alhaisista verensokereista johtuvaa huimausta.

.
Noinkohan? Yleensä alhaisten verensokerien pitämiseksi kunnollisena neuvotaan syömään nimenomaan pitkäketjuisia hiilihydraatteja, ruisleipää, täysjyväpastaa, vihanneksia....

Joko lääkäri ei ihan tiennyt. Tai sitten itse tulkitsit neuvon mieleiseksesi.

Olen kerran kapakassa tavannut rapajuopon tädin joka ilmoitti juovansa lonkeroa siksi kun lääkäri oli määrännyt sitä. Muijalla oli munuaiset sökönä, ja todennäköisesti lääkäri oli sanonut, että kaljaa ei enää juoda mukiakaan, mutta jos nyt alkoholia on pakko juoda niin lonkeroa sitten mieluummin. Niin täti sen sitten näin ilmoitti kapakan kavereilleen (ja myyjälle). Tosiasiassa kukaan lääkäri ei määrää lonkeroa vanhalle juopolle. Sen enempää kuin suklaata läskimahalle.
 
"Lissu"
Vaikka sulla ei raskausdiabetesta olekaan, niin raskausdiabetesruokavalio on tervellinen ja sopii raskaana olevalle. Tuttavani (reilusti ylipainoinen) jolla oli raskausdiabetes laihtui tuolla ruokavaliolla monta kiloa loppuraskaudessa, vaikka ei edes yrittänyt laihduttaa vaan joutui ruokavaliolle ihan sen raskausdiabeteksen vuoksi.

Luulisin että ohjeet löytyisi ihan netistä googlettamalla. Idea on kuitenkin että hyviä hiilareita, sokerit ja vaaleat jauhot pois. Viisi ateriaa päivässä, aamulla esim. puuro, lounas ja päivällinen puolet lautasesta kasviksia ja vihanneksia ja loppuosakin jotain terveellistä, kevyt välipala lounaan ja päivällisen välissä ja kevyt iltapala.

Luulen että tuota jos noudatat niin voit unohtaa kalorien laskemisen, vauva voi hyvin ja itselläsi paino tuskin enää nousee, saattaa jopa laskea.
 
Viereas
Raskausdiabetesruokavalio-ohjetta voit hyvillä mielin noudattaa, 1600-1800kaloria siis päivässä, annoskoot näät tuolta
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=nix01029
 
"hmmmmm"
Terveellinen ruokavalio ja riittävästi liikuntaa, siinähän ne. Itselläni nousi kaksosia odottaessa paino 11 kg, joten ymmärtänet, että tuo sinun painonnousu on valtaisaa.
 
"Normaali"
Raskaudenaikainen painonnousu on 8-12kg ja ylipainoiselle riittää 3-5kg. Olet vain lihava ihminen joka ei pysty edes odotusaikana ajattelemaan muuta kuin itseään. Voi voi. Ja vielä neuvolatäti huomautti. Yhyy. Syö jotain hyvää jos helpottais.
 
"asdf"
[QUOTE="Normaali";29815726]Raskaudenaikainen painonnousu on 8-12kg ja ylipainoiselle riittää 3-5kg. Olet vain lihava ihminen joka ei pysty edes odotusaikana ajattelemaan muuta kuin itseään. Voi voi. Ja vielä neuvolatäti huomautti. Yhyy. Syö jotain hyvää jos helpottais.[/QUOTE]

Ja mitä sitten, jos joku ei kattele syömisiään raskausaikana, jos siis sokerit pysyy kondiksessa? Miten se on sulta pois? Itse tein ihan tietoisen valinnan, koska ärsytti koko raskausaika suunnattomasti. Ainoa lohtu oli se, että sai syödä suklaata. Ja minähän söin! Eikä hävetä yhtään. Normaalipainossa kohta ollaan, ne 30kg saatua kiloa on hävitetty ja vielä alle 10kg pois niin ollaan normaaleja. Eikä toisten ylipaino ärsytä yhtään, joten tilannehan on minulla vielä parempi kuin sinulla :)
 
Raskaana
Raskausdiabetesruokavalio-ohjetta voit hyvillä mielin noudattaa, 1600-1800kaloria siis päivässä, annoskoot näät tuolta
Ruokavalion potilasohje (HYKS) :: Terveyskirjasto
Paitsi että tuossa virallisterveellisessä Radiruokavaliossa on niin älyttömästi sokeria, että en kyllä sitä noudattaisi. (Nykyajan toimistoihmiset ei todellakaan tarvitse kuutta palaa leipää ja siihen vielä pastat, riisit ja perunat päälle.) Siihen kun vielä yhdistää vähärasvaisuuden, niin verensokeri sahaa hulluna ylös ja alas ja olo ei varmasti ole hyvä. Eli huomattavasti vähemmän hiilareita ja enemmän (ja parempaa, ei mitään margariiniroskaa) rasvaa niin olo paranee ja turvotuskin helpottaa.
 
"Lissu"
Paitsi että tuossa virallisterveellisessä Radiruokavaliossa on niin älyttömästi sokeria, että en kyllä sitä noudattaisi. (Nykyajan toimistoihmiset ei todellakaan tarvitse kuutta palaa leipää ja siihen vielä pastat, riisit ja perunat päälle.) Siihen kun vielä yhdistää vähärasvaisuuden, niin verensokeri sahaa hulluna ylös ja alas ja olo ei varmasti ole hyvä. Eli huomattavasti vähemmän hiilareita ja enemmän (ja parempaa, ei mitään margariiniroskaa) rasvaa niin olo paranee ja turvotuskin helpottaa.
Tuo on kyllä totta että hiilareita on yllättävän paljon tuossa ruokavaliossa ja itseäni ainakin tuollainen määrä leipää turvottaisi jo pahasti. Itse varmaan korvaisin yhden kaksi-palaa-leipää aterian (eli välipalan tai iltapalan) esim. purkillisella maustamatonta rahkaa+marjoja/sokeritonta mehukeittoa.
 
Niin valitettiin minullekkin neuvolassa painonnoususta,silti oma lapsi oli ihan normaali painoinen kun syntyi.Minkäs sille voi jos se paino nousee vaikka ei mitää roskaruokaa söiskään.Ja osa painonnoususta johtuu varmasti turvotuksesta.
 
tyui
Mä kävin ravintoterapeutilla raskausaikana, kun menin koehenkilöksi tutkimusprojektiin, jossa tutkittiin raskauden aikaisen diabeteksen ehkäisyä. Siellä käytiin läpi radi-ruokavalio. Tärkeintä kuulemman oli, että puolet lautasesta on aina vihanneksia ja sitten tietysti sokeriherkut pois. En noudattanut muuten niin pilkun tarkasti, mutta nuo kaksi sääntöä riittivät hyvin. Kiloja tuli kohtuudella ja sokerit ok.

Vauva kyllä ottaa omansa, etenkin tuossa vaiheessa, kun kaikki elimet muodostuneet yms. Enempi Se ruokavalio vaikuttaa omaan vointiin.
 
"V ieras"
Mä en ole saanut saarnaa, vaikka painoa molemmilla kerroilla onkin kertynyt ihan reippaasti. Esikoisesta 20kg, toisesta 16kg. Ja normaalipainoinen olen ollut raskauksien alussa.

Mulla on molemmilla kerroilla ollut turvotusta ihan hitosti! Esikoisesta jätin sairaalaan 15kiloa, kuopuksesta 11kiloa. Ja kotiin mukana tulleet ylimääräiset kilot on karisseet parissa kuukaudessa.

Jos pystyt, niin vähennä jonkin verran niitä maitotaloustuotteita. Pienennä annoskokoja äläkä mässää mitään hyvää. Juomaksi vettä, ei mehuja tai limuja. Ja jos kroppa kestää, niin kävely ja uinti tekee ihan hyvää.
 
"vieras."
kuinka vaikea on etsiä netsitä esimerkiksi raskaudiabetes- tai ylipäätään raskausajan ruokavalio-ohjeet ja yrittää noudattaa niitä?
Ei siihen mitään ravitsemusterapeuttia tarvita.

ravintoterapeuteille taas kannata rahojaan tuhlata, kuka tahansa saa nimetä itsensä ravintoterapeutiksi ja jaella syömisohjeita ihan ilman mitään ammattitaitoa
 
"Kätilö"
Vauva ei siellä kohdussa kuihdu, vaikka ylipainoisella odottavalla ei paino nousisi ollenkaan :), lapsi ottaa ensin omansa ja loput jää äidille. 17kg on tosi reilu painonnousu, normaalipainoisellekin.
 
zurp
Kannattaa tietenkin syödä terveellisesti ja järkevästi, mutta myös hyväksyä se että ihmisillä paino nousee raskauden aikana todella yksilöllisesti. Itse olin raskauden alussa normaalipainoinen, painoa tuli terveellisestä syömisestä huolimatta 16 kg. Vielä viimeisillä viikoilla ei tuntematon olisi esim käsistä huomannut että iso osa oli turvotusta, itse kyllä huomasin. Synnärille jäi 4 kg, seuraavan kahden viikona aikana tippui sitten 10. Tällä hetkellä mahdun ihan samoihin kledjuihin kuin ennen lasta.

Pari kiloa tuli ihan oikeeta rasvaa, mutta se kertyi ekan kahden kuukauden aikana kun teoriassa paino ei muka nouse lainkaan. Silloin en varmasti syönyt yhtään tavallisesta enempää, ja silti paino nousi. Mielenkiintoista kyllä paino nousi tasan saman verran kuin aina e-pillereitä syödessäni.
 
"hippu"
Mulla oli ekaa odottaessa BMI 25,17 ja tuli 17kg. Tokaa odottaessa oli 26,6 ja tuli 17kg.

Ekalla kertaa söin herkkuja, jäätelöä ja suolaista roskaruokaa silloin tällöin, en kuitenkaan päivittäin. Alussa pahoinvoinnin vuoksi söin vähän väliä jotain (suolaista), mutta olo helpotti rv 12 jälkeen.

Tokaa odottaessa söin alkua lukuunottamatta paljon terveellisemmin, toki joskus herkuttelin, mutta etenkin lopussa viimeiset pari kuukautta välttelin suolaisia ruokia turvotuksen takia. No turposin silti viimeisillä viikoilla ja paino nousi sen tutut 1000g/vko tahtia. Aiemmin oli välillä jopa paino vähän laskenut tai sitten sitä oli tullut maltillisesti.

Raskaudet olivat yhtä pitkiä, eli yliaikaisia (rv42), kumpaakaan en synnyttänyt kesällä, että se olisi selittänyt turvotuksia toisessa odotuksessa tjsp, nuorempi tosin syntyi kesän korvilla, mut helteitä ehti olla vain viikon verran ennen synnytystä.

Jotkut vaan keräävät helpommin kiloja kuin toiset, johan sen näkee ei-raskaanaolevienkin kohdalla. Itselläni on vielä fyysinen työ, jossa ollaan jalkojen päällä ja liikkeessä 9-12h per vuoro. Kotona maatessa olisin saanut varmaan 30kg kerättyä.
Koskaan ei terkkari valittanut painosta.
 
"vieras."
Ihan uteliaisuutta, missä menee se "saarnaamisen ja valittamisen" ja asialliset sanomisen ero? En siis epäile etteikö jonkun kokemus saarnaamisesta tai valittamisesta olisi perusteltu, mutta millaista sanomista se on?
 

Yhteistyössä