Meille tuli uusi auto, automaaginen, en osaa ajaa sitä?

  • Viestiketjun aloittaja Abua!
  • Ensimmäinen viesti
Abua!
Siis audi a4 uusi. Siin on automaattiset vaihteet, en uskalla sillä ajaa.

Pitääkö aina painaa jarrua kun auto ei liiku, pitääkö laittaa vaihekeppi vapaalle?

Ryntäileekö se?
 
agi
jarru ja kaasu pohjaan samaan aikaan kun ei auto liiku :)
ja aina vapaalle, tottakai :)
ja nyt kun sulla on uusi audi, niin muistathan että mitkään liikennesäännöt ei koske sinua, muut väistää!
 
"Lissu"
Kun haluat liikkua, paina kaasua. Kun et halua liikkua, paina jarrua. Siinä se. Helpompaa ei voi olla.

Kannattaa pitää vasen jalka kokonaan pois pelistä ja ajaa pelkästään oikealla, niin ei tule painettua automaattisesti jarrua ikäänkuin kytkintä.

Ei ryntäile, eikä tarvitse laittaa vapaalle esim. liikennevaloissa. Sitä ne automaattivaihteet tarkoittaa, että auto osaa itse miettiä nämä hommat kuntoon.
 
ihan jees
Ei ryntäile, joskin audin dsg aski on hieman hätäinen, ja parkkihalleissa saa olla tarkkana.

Ajo on helppoa, lykkäät vaan kepin d asentoon ja annat mennä. Päryytätteäessä sittten siirrät kepin r asentoon. Muuten ei tarvihe tehrä yhtä mittään. Ja joo, jarrua on hyvä painaa kun auto seisoo vaikka liikennevaloissa.
 
kolmella autolla liikkuja
Voin lohduttaa sinua että kun pääset sinuiksi sen automaagisen auton kanssa niin tavallisella vaihdelootalla varustetun auton kanssa sinulla sitten onkin hauskaa.

Meidän ensimmäinen automaagisemme kun tuli talouteen niin olin aivan varma että ongelmia siitä seuraa. Ajeltuani sillä muutamana päivänä lähdin sitten talouden tavallisella autolla liikkeelle ja ihmettelin kovasti miksi se alkoi huutamaan ja hyppimään liikennevaloista lähtiessäni...mietin vaan että ottais nyt sitten pienemmän vaihteen vaan eikä mellakoisi ja sitten hoksasin että eihän se autoraasu osaa itse valita vaihteitaan vaan se onkin kuskin tehtävä.

Tuon jälkeen muistin kyllä aina autolla liikkeelle lähtiessäni takoa päähäni onko vaihteista huolehtiminen minun vai auton tehtävä eli varmistin mielessäni kumpiko auto onkaan allani.

Nyt meillä on yksi kokonaan automaaginen, yksi tavallinen auto ja tuo uusin tulokas on sekä että. Sen siis saa tavalliseksi vaihdekeppi-autoksi tai sitten automaagiseksi.
 
kolmella autolla liikkuja
hämyä:
tuo on tuollainen Renault Trafic "mikälie" auto. Minä en koskaan opi muistamaan sitä sen "alanimikettä", tuossa on istuimet kuskin lisäksi kuudelle eli sellainen perheauto.

Ei se samaan aikaan voi olla sekä-että vaan kuski päättää kumpanako versiona tahtoo autoa käyttää. Kesken ajon saa vaihtaa mielipidettään ja muuttaa automaagisesta tavalliseksi tai päinvastoin.
 
Vierass
Itsellä on automaatti, enkä muuhun enää vaihtaisi.

Perusasiat on helppoja, vasenta jalkaa ei käytetä, tämän yleensä muistaa sillä ensimmäisellä kertaa kun on painavinaan kytkintä ja polkaiseekin jarrun pohjaan. D-vaihde päälle ja ajamaan, uusissa mersuissa on ainakin sellainen toiminto, että kun pysähdyt jarrulla valoihin. Ei jarrua tarvitse painaa koko aikaa, vaan auto pitää itsensä paikallaan ja liikkeelle lähdetään kaasua painamalla.

Eli ajaminen on helppoa kuin mikä. Ei muuta kuin harjoittelemaan ja onnellisia kilometrejä :)
 
Automaaginen on hankala
Automaaginen vaihteista on vaihteistoista hankalin. Siinä tarvitaan Potterin, Copperfieldin ja Karman apua aina, jos automaagisellaautolla haluaa liikkua. Pääsiäinen tuo ainoastaan poikkeukseksen ja säkällä myös palmusunnuntaina auto liikkuu ilman kavereiden apua.
 

Yhteistyössä