Mitä tehdä uhmaikäisen 2v:n kanssa joka ei suostu tulemaan sisälle?

  • Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti
"väsynyt"
Tässä kuussa tulee 2v5kk täyteen. Mulla v*tuttaa tuo pelleily niin että käydään vain entistä harvemmin ulkona. Asutaan kolmannessa kerroksessa ja kun menen pikkusiskon kanssa ylös jää portaisiin ramppaamaan. Jos on esim toisessa kerroksessa tulossa lähtee karkuun kun menen hakemaan. Aina vain pahempi jos on käyty leikkipuistossa tai avoimessa päiväkodissa (itse on aina halunnut sieltä kuitenkin lähteä), niinpä siellä käydään sitten entistä harvemmin. Mikään uhkailu/lahjonta ei tehoa. Joka kerta pitää kädestä kantaen raahata sisälle (kun toisessa kädessä on jotain muuta) ja jää eteiseen istumaan. Tässä ollaan jo melkein siinä pisteessä että istutaan sisällä koska en vaan jaksa enää tuota sotaa..
 
"Gemma"
Kuuluu ikävaiheeseen ja menee kohta ohi. Tosin se ei varmaan nyt juuri lohduta, turhauttavaahan se on! Voisiko sisäänmenosta tehdä kilpailun? Kuka ehtii ensin....
Laskea portaita? Kokeilla takaperin kiipeämistä? Aikuisen kannattaa joskus heittäytyä myös vähän "typeräksi" vastaavissa tilanteissa, ja kysyä ipanalta vaikka neuvoa; miten niitä portaita pitikään kulkea...?

Leikin varjolla tuon ikäsiiä saa yleensä höynäytettyä yhteistyökykyisiksi, kun järkisyihin ei kannattene vielä tuon ikäiselle vedota.
 
vierass
Mä nappaan meidän uhmiksen syliin ja kannan sisälle jos ei itse tule. Aikuinen päättää, ei lapsi. Sama pätee muihinkin asioihin, joitain asioita saa itse päättää (ottaako puuroon mustikoita vai mansikoita -tyyppisiä juttuja) mutta valta ja vastuu on vanhemmilla.
 
viieras
Kannoin huutavan ja rimpuilevan lapsen hiki selkää pitkin valuen kolmanteen kerrokseen kauppakassien ym. kanssa niin monta kertaa, että tajusi. Ei ollut kivaa ei, mutten ole mitään suurta neuvottelijatyyppiä näissä asioissa ;) Ei se kauaa jaksanut pelleillä, kun kuumahan sille itsellekin tulee kun eteisessä rötköttää huutamassa toppakamat päällä. Nykyään tehoaa yleensä se, että rappusten alapäässä alkaa juttelemaan, että mennääs katsomaan onko posti tullut/kissa vielä nukkumassa/laittamaan ostokset kaappiin. Jos ei tehoa, niin sitten kantoon vaan.
 
Ken guru
[QUOTE="Kaiku";29816178]Lapsi kainaloon ja kotiin. Saat samalla vaivalla kunnon lihakset käsivarsiin kun toisella kädellä kannat vauvankoppaa ja toisella kiljuvaa ja potkivaa parivuotiasta muutaman viikon rappusia ees taas. Nim. "Kokemusta on"[/QUOTE]

:D

Hauska kommentti. Mutta meillä tuota 1,5v:tä välillä jallitetaan ja välillä kannetaan parkuvana. Enemmän kannetaan parkuvana. Näin rv 32 se on ihan "kivaa" puuhaa...

Joskus tuo vaihe onneksi menee ohi.
 
"Veera"
Ei kannata ruveta inttämään tuonikäisen kanssa. Sen häviää aina. Jos lapsi ei tule kauniisti pyytämällä niin sitten kannat sen ylös(käyt ensin viemässä ne ostokset ja pikkusiskon ylös, sisko vaikka pinnasänkyyn siks aikaa.

Kotiin kannattaa lähteä ajoissa, nälkä ja väsy vaan pahentaa käytöstä(myös aikuisen käytöstä) tai sitten syö jonku hedelmän ennen kotimatkaa.

Voit kokeilla myös esim ottaa kännykällä aikaa miten nopeasti pääsee ylös, aloittaa tarrataulun reippaasta sisäänrulosta jne. Tai siten vaan kannat sen.
 
"Hömelö"
Meillä aika moni asia on pidemmän päälle ratkaistu tarroilla lahjomalla. Etukäteen sovitaan mistä saa tarran ja mistä ei. Tietty määrä tarroja niin tehdään jotain normaalista poikkeavaa kimpassa. Kyse on monesti ei-toivotusta tavasta toimia, tavasta pitää päästä eroon toisenlaisella rutiinilla.

Mutta vaihtoehto ei kyllä ole jäädä rappuun ramppaamaan vaan sitte jää tarrat siltä erää saamatta ja lapsi tulee kainalossa sisälle.
 
viera.s
Luonnollisesti lapsi kannetaan sisälle. Se nyt ei ole mikään vaihtoehto, että ulkoilut jättäisi väliin. Kyllä tuonikäisen pitää vähintään kerran päivässä päästä ulkoilemaan, mieluiten kahdesti. Olisiko temppuilelle osasyynä se, että leikkipuistot yms. on niin harvinaista herkkua, että lapsi ei halua tulla sisälle? Tosin joka tapauksessa siirtymätilanteissa on uhmiksen kanssa vaikeutensa. Mutta eikun lapsi kainaloon, jos puhe ei tepsi.
 
Ken guru
Luonnollisesti lapsi kannetaan sisälle. Se nyt ei ole mikään vaihtoehto, että ulkoilut jättäisi väliin. Kyllä tuonikäisen pitää vähintään kerran päivässä päästä ulkoilemaan, mieluiten kahdesti. Olisiko temppuilelle osasyynä se, että leikkipuistot yms. on niin harvinaista herkkua, että lapsi ei halua tulla sisälle? Tosin joka tapauksessa siirtymätilanteissa on uhmiksen kanssa vaikeutensa. Mutta eikun lapsi kainaloon, jos puhe ei tepsi.
Meillä ainakin lapsi suuntaa heti hiekkalaatikolle kun vaan ovesta ulos mennään. Oli se sitten 5 tai 10 kertaa päivässä. Vaikka ulkoillaan useita tunteja päivässä. Siellähän hiekkiksellä tai pihallahan nuo tuon ikäiset asuisi jos saisivat...
 
Jkkej
Sellasia tuon ikäiset on. Kannoin omani mennen tullen yhteen aikaan, ulos ja sisään. Ensin ei millään ois halunnu ulos ja sitten ei millään sisälle. Pikkusisko vaikka ensin ja sitten isompi perässä tai toisinpäin. Meillä vain yks kerros ja vain kaks kerroksinen talo. Niin oon jättäny tylysti myös välillä rappukäytävään huutamaan. Kyllä se sitten aikansa huudettua on tullut perässä. Tai sitten oon kertonu mitä me ruvetaan nyt pikkusiskon kanssa leikkimään, niin uteliaisuuttaan on sitten kävelly perässä.

Mutta oikeesti kolme kerrosta voi olla myös paljon ton ikäiselle, jolla on jo hirveä lounasnälkä, kun on puuhannu puistossa koko päivän. Aikasemmin kotiin tai eväät puistossa. Meillä oli ton ikäsenä aina joku rusinarasia eväänä, jonka pysty sit tarjoomaan kotimatkalla, jos näytti että kiukku kasvaa.
 
Vieraampi
[QUOTE="Huoh";29816256]Joskus ihmettelin, miksi nykylapset käyttäytyvät niin huonosti eivätkä kunnioita aikuisia. Enpä ihmettele enää.[/QUOTE]

No huoh vaan. Kerropa, jos ylemmyydentunteeltasi kykenet näppäilemään, että miten sinä nyt tuon ap:n tilanteen ratkaisisit niin että lapsi siitä lähtien nätisti kulkisi portaat aina tarvittaessa.
 
vierass
Kuuluu ikään, meillä on samanlainen ja itse rv 38 joten ei helppoa ole. Itse saa valita käveleekö vai talutetaanko kädestä tai kannetaan. Kokeilee nyt selkeästi rajoja ja kaikki halutaan tehdä itse kun on niin isoa tyttöä jo.
 
v i e r a s
Jepjep,samoilla linjoilla muiden kanssa eli lapsi kainaloon ja sisälle. Me ollaan myös alusta (siitä kun lapsi voi jotain tajuta) lähtien opetettu että rappukäytävä ei ole leikkipaikka,eli siellä ei meluta turhia (=normaalisti saa puhua ja jos vaikka kaatuu,saa itkeä jos sattuu mutta huutaa ei saa eikä esim paukuttaa lapiolla kaiteita/pattereita) eikä leikitä..
Mä tekisin kans niin että joko ensin sisko&tavarat sisälle (jos sisko osaaa jo liikkua niin vaikka pinnasänkyyn) ja sit uhmailijaa hakemaan,ta toisinpäin (jos sisko siis esim vaunukopassa niin että voi turvallisesti jättää hetkeksi).
 
"väsynyt"
Luonnollisesti lapsi kannetaan sisälle. Se nyt ei ole mikään vaihtoehto, että ulkoilut jättäisi väliin. Kyllä tuonikäisen pitää vähintään kerran päivässä päästä ulkoilemaan, mieluiten kahdesti. Olisiko temppuilelle osasyynä se, että leikkipuistot yms. on niin harvinaista herkkua, että lapsi ei halua tulla sisälle? Tosin joka tapauksessa siirtymätilanteissa on uhmiksen kanssa vaikeutensa. Mutta eikun lapsi kainaloon, jos puhe ei tepsi.
Mitä enemmän kuljetaan, sitä vaikeammaksi se sisälle tuleminen menee. Nyt on joku p*rkeleen "ei" kausi menossa, oli yhtenäkin päivänä 3 tuntia p*skat housussa kun en vain yksinkertaisesti JAKSANUT alkaa väkisin riisumaan ja pesemään kaikinvoimin vastaan tappelevaa lasta. Mistään potalle opettamisesta on turha edes haaveilla, on yritetty puhua että sitten voisi olla pelkissä pikkuhousuissa (haluaa ne usein vaipan päälle) mutta EIEIEIEI. Eipä tuota voi pottaan köyttääkään, ei suostu istumaan siinä ollenkaan. Pöntönpienennin on, mutta haluaa vain lappaa paperia pönttöön
 
"Riina"
Älä tee asioista turhan vaikeita. Meillä homma menee niin, että "äiti laskee nyt kolmeen ja sitten täytyy tulla itse tai äiti kantaa sisälle". Ihan sama kuinka paljon huutaa tai kiukuttelee, mutta sitten mennään sisälle talutusotteessa tai kainalossa.

Ihan sama muissakin asioissa, eli asiat vaan hoidetaan, eikä välitetä muksun kiukutteluista. Jos tuon ikäisen kanssa jää odottelemaan, että asiat hoituisivat ilman kiukkuja ja itkuja, niin siinäpä sitä sitten odotellaan... Meillä on useampi lapsi, niin yksi ei voi koko muuta perhettä pyörittää oman mielensä mukaan muutenkaan. Ihan käsittämätön tuo kakkaepisodikin teillä!! On se kiva muun perheen haistella kakanlemua tuntitolkulla, saati yhden olla ne housussa, ihan vaan kun äiti ei JAKSA pestä lasta. Siinähän menee muutama hassu minuutti, vaikka muksu pistäisikin vastaan, ja sitten se homma on hoidettu. Tuolla menolla teidän arki tulee kuule tuosta vielä hankaloitumaan entisestään. kohta teillä ei tapella enää sisälletulemisesta tai kakkapöksyistä, mutta aivan varmasti jostain muusta väännetään samalla tavalla, jos et nyt näytä lapselle kuka teillä talossa määrää.
 
"meh"
[QUOTE="väsynyt";29816402]Mitä enemmän kuljetaan, sitä vaikeammaksi se sisälle tuleminen menee. Nyt on joku p*rkeleen "ei" kausi menossa, oli yhtenäkin päivänä 3 tuntia p*skat housussa kun en vain yksinkertaisesti JAKSANUT alkaa väkisin riisumaan ja pesemään kaikinvoimin vastaan tappelevaa lasta. Mistään potalle opettamisesta on turha edes haaveilla, on yritetty puhua että sitten voisi olla pelkissä pikkuhousuissa (haluaa ne usein vaipan päälle) mutta EIEIEIEI. Eipä tuota voi pottaan köyttääkään, ei suostu istumaan siinä ollenkaan. Pöntönpienennin on, mutta haluaa vain lappaa paperia pönttöön[/QUOTE]

Tää veti hiljaiseksi. Ihan vaan sen vuoksi, että 2,5v pompottaa näin pahasti. Pitäisikö sun pyytää apua jostain, vaikka neuvolasta? Voin sanoa, että ei se teidän elämä ainakaan tästä helpottamaan tule...

Mulla itselläni kolme poika, joista jokainen temperamenttinen jästipää. Varsinkin esikoinen sai parivuotiaana aivan jäätäviä uhmareita. Mutta niin kun aika moni muukin, minäkin sinun tilanteessa ottaisin sen muksun kantoon ja veisin sisälle taikka pyllypesulle. Ne on asoita, mitkä tehdään, joko sitten yhteisymmärryksessä taikka vastahakoisesti. Mutta ne tehdään.
 

Yhteistyössä