Kenelle vanhuksen palvelutaloasunnon siivous kuuluu?

  • Viestiketjun aloittaja ammattivalittaja
  • Ensimmäinen viesti
ammattivalittaja
[QUOTE="Tii";29816461]Riippuu siitä, minkälaisen sopimuksen vanhus on tehnyt. Eli toisilla siivoaa omaiset, toisilla siivousfirma.[/QUOTE]

Sisareni asuu siinä 3km päässä ja sisareni aikuinen tytär vielä lähempänä mutta eivät he halua isän asuntoa ikinä siivota eikä isällä ole siivousfirmoihin varaa.
 
"Tii"
Selvitä nyt ensin, millaisen sopimuksen isä / hänen edunvalvojansa on tehnyt isän muuttaessa palvelutaloon. Onko palvelutalossa sosiaalihoitajaa tmv. joka selvittäisi raha-asiat?
 
ammattivalittaja
[QUOTE="Tii";29816560]Selvitä nyt ensin, millaisen sopimuksen isä / hänen edunvalvojansa on tehnyt isän muuttaessa palvelutaloon. Onko palvelutalossa sosiaalihoitajaa tmv. joka selvittäisi raha-asiat?[/QUOTE]

Joo no isä on tehnyt itse sopimukset plus tuo mun vanhin sisareni sitten hoitaa sen esim pankkiasiat eipä niistä sillä lailla mulle kerrota. Täytyy selvitellä jos siellä on joku sosiaalihoitaja.
 
ghjk
Jos hää asuu palvelutalossa, nii hällä on silloin jonkinlainen palvelusopimus kotihoidon kanssa. Kotihoidossa, jota palvelutaloasuminenkin on on palvelupäälikkö ja sosiaalihoitaja. Heiltä voi kysellä miten kys.kunnassa on tapana. Kotihoito kyllä yleensä hoitaa lakanoiden vaihdot ja pyykin pesut jos näin sovitaan.

Joissain kunnissa kotihoito hoitaa myös siivouksen, jolloin se kuuluu normaaliin käyntimaksuun, jos käyntejä päivittäin, se menee kk-maksun piikkiin. Joissain kunnissa taas kotihoito ei siivoa ollenkaan, mutta voi saada esim palvelusetelin siihen siivoukseen.


Mutta ihan näin vinkkinä, omainen joka ei ole vuosiin ollut missään tekemisissä vanhemman kanssa on yleensä aivan pihalla vanhuksen tarpeista. Mene sinne, ole sielä, käy sielä, niin ehkä tietäisitkin jostain jotain.
Tiedätkö edes haluaako isäsi sinne ketää ulkopuolisia pönkimään paikkoja?? Vaikka lattioita ei pestä joka viikko, voi sielä silti olla hyvä asua. Jos isäsi sanoo ettei täällä siivota, niin se on täysin hänen päätettävissään.
Aina on helppo syyttää toista, että kun ei kerro mitään, mutta jos haluat olla isällesi avuksi ja mieliksi niin hoida välisi kuntoon sisarusten kanssa. Ehkä suhun sit aletaan luottaa. Jos tuollein yksin ominpäin alat jotain järjestelee, niin sun "apua" tuskin otetaan vastaan.
 
ammattivalittaja
Uutena vuotena kävin ja siellä ei ollut ainakaan vuoteen siivottu. Pölyä joka paikassa,lattiat ja wc pönttö aivan musta,sisko vaan sanoi ettei viitsi käydä ja siivota. Itse asun kaukana.
 
Kunta/kaupunkikohtiasta..
Liperin kunnassa on vaihtoehdot a.omaiset siivoo tai b.siivousfirma/työpajan työntekijät (kulkevat nimikkeen kotiavustaja alla)siivoaa.

En nyt ole varma,kuinka paljon työpajan työntekijät nykyään tekee niitä,kun kunnan säästökoura kusee väärään kuppiin taas...
 
"jaahas"
No ensin kuuluu vanhukselle tai hänen omaisilleen. Rahalla saa ostaa siivouksen ja sen hoitaa kai yleensä se firma, joka siivoaa talossa yhteisiä tilojakin, oli talon oma tai ostopalvelufirma.
 
ammattivalittaja
No täytyy sit joku firma hommata. Varmaan kohta sisko ei halua käydä enää lainkaan nyt käy sunnuntaisin ennen käytti kaupassa perjantaisin ja kävi myös sunnuntaisin,ei vaan enää kuulemma kiinnosta.
 
ammattivalittaja
Mitä käyt siellä sitten kyyläämässä jos et halua auttaa millään tavalla?
Tuon takia melkein kannattaisi olla hankkimatta lapsia.
Mä käyn n 2 kertaa vuodessa koska mieheni työ rajoittaa kun asuvat niin kaukana. Sisarellani lapset jo aikusia ja siisti sisätyö ja asuu vaan 3km päässä. Kun asuin lähellä sisareni ei koskaan käynyt vanhempieni luona vaan minä vuosien saatossa autoin todella paljon mutta enhän voinut loppuelämäksi sinne jäädä.
 
"jaahas"
Mä käyn n 2 kertaa vuodessa koska mieheni työ rajoittaa kun asuvat niin kaukana. Sisarellani lapset jo aikusia ja siisti sisätyö ja asuu vaan 3km päässä. Kun asuin lähellä sisareni ei koskaan käynyt vanhempieni luona vaan minä vuosien saatossa autoin todella paljon mutta enhän voinut loppuelämäksi sinne jäädä.
Ikävää isällesi, mutta kurjaa sekin,. että muut sukulaiset olettavat, että lähellä asuvat hoitavat kaikki asiat ja palvelukset. Muut tuskin muistaa kiittää, puhumattakaan, että jotenkin osallistuisivat (vaikka suursiivous + mattojen pesu kesällä) tai kustantaisivat jotain. Kyllä se alkaa harmaittamaan.
 

Yhteistyössä