Uskaltaisitko perustaa yrityksen jos kärsisit kroonisesta migreenistä?

  • Viestiketjun aloittaja aaapeee
  • Ensimmäinen viesti
aaapeee
Estolääkitys on, ja tehoaa joskus niin hyvin, että migreenit pysyvät poissa kuukausitolkulla. Joskus taas estolääkitys lakkaa tehoamasta ja saattaa olla viikkojenkin huonompi kausi, keväät varsinkin ovat aina vaikeampaa aikaa.

Olisin erittäin motivoitunut perustamaan ainakin aluksi ihan yhden naisen yrityksen toiminimellä. Mutta onkohan se liian riskaabelia tuon migreenin takia, kun siitä ei koskaan tiedä?
 
vierass
Tavallaan joo, riippuu niin alasta. Itse olen ammatinharjoittaja isommassa yksikössä. Joskus on joutunut asiakkaita perua, ei voi mitään. Useimmiten hoituu nappaamalla tarpeeksi lääkettä, raskausaika vaikeinta kun lääkityksissä täytyy pihdata.
 
"a p"
Tavallaan joo, riippuu niin alasta. Itse olen ammatinharjoittaja isommassa yksikössä. Joskus on joutunut asiakkaita perua, ei voi mitään. Useimmiten hoituu nappaamalla tarpeeksi lääkettä, raskausaika vaikeinta kun lääkityksissä täytyy pihdata.
Minäkin pysyn lääkkeiden avulla sen verran tolpillani että pystyn hoitamaan pakolliset, sitten kiireesti kotiin lepäämään.

Turhauttaa tämä alaisena oleminen, kun tiedän olevani sen verran ammattitaitoinen että kykenisin työskentelemään ihan itseksenikin, omana pomonani. Migreeni vaan mietityttää, ei enää oikeastaan muu.
 
-
Sehän tosiaan riippuu siitä, mitä teet. Paperityö pitää tehdä ainakin kerran kuukaudessa, tosin hyvällä kirjanpitäjällä pääsee pitkälle.

Riippuen toiminnasta, yrittäjyyttä voi ihan kokeilla vaikka laskutusosuuskuntien (eezy.fi, ukko.fi) avulla. Nämä yritykset hoitavat kirjanpidon puolestasi ja sinä voit keskittyä tekemiseen.

Laskutusosuuskuntien kautta tekemä toiminta luetaan omaksi työksi eikä se kerrytä ansiosidonnaista. Soviteltua ansiosidonnaista tosin saa, jos sitä on palkallisena kerryttänyt. Samoin Kelan soviteltua saa myös.

Tai sitten voit liittyä ihan oikeaan osuuskuntaan. Näissä on ainakin osuusmaksu jonka saa takaisin jos/kun eroaa osuuskunnasta, lisämaksu (jäsenmaksu) jota ei saa takaisin, ja kuten laskutusosuuskunnatkin, normaalit osuuskunnat myös ottavat prosenttiosuuden palkastasi. Plussana työ on työsuhteista, olet työläinen ja työ kerryttää ansiosidonnaista mikäli jäseniä osuuskunnassa on 7 tai yli.

Itse olen jälkimmäisessä, hyvä näin alussa kun ei ole valmiita asiakkaita. Miinuksena vaan että mitään erillistä rahoitusta tähän ei saa, ellei sitten itse perusta osuuskuntaa tai muuta yritystä. Niin ja sopimuksen mukaan tähän pitää sitoutua ennalta määrätyksi ajaksi.

Itse tekisin niin, että alkaisin ottamaan ansiosidonnaista ja pyörittämään businessta samalla juurikin omana työnä tai osuuskunnassa. Sitten kun ansiosidonnainen loppuu, ja jos työtä on tarpeeksi pistäisin oman yrityksen pystyyn.
 

Yhteistyössä