Huostaanotettu vs kotona asuva-teini

  • Viestiketjun aloittaja "tasa-arvo"
  • Ensimmäinen viesti
"tasa-arvo"
Kertokaapa mikä huostaanotetussa nuoressa on niin spesiaalia että hänelle pitää kerätä itsenäistymisvaroja ja sijoituksen jälkeen vielä maksaa mahdollisesti vuokrat tuonne 21 ikävuoteen asti ja muu tukeminen? Kotona asuva teini muuttaa kotoa omilleen, ei häntä sosiaalivirastot tue ja etenkin jos vanhemmat ovat pienituloisia niin tuskimpa sieltäkään on odotettavissa suuria apuja. Kummalla heistä on suurempi syrjäytymis vaara? -Sanoisin että teinillä joka tulee ns köyhistä oloista. Sossuthan kehottaavat ensimmäisenä hakemaan opintolainaa ja nauravat toimistostaan ulos. Mene töihin, mitäs lähdit kotoa.
Enkä tässä nyt hauku huostaanotettuja vaan yksinkertaisesti perään kuulutan tasa-arvoa.
 
minmin
Koska huostaanotettu nuori ei yleensä saa mukaansa mitään kun lähtee itsenäiseen elämään. Niillä varoilla ostetaan tarpeellisia kodin tarvikkeita, käytetään opiskeluun tai ajokorttiin. Jälkihuollossa olevalle nuorelle lasketaan ihan samanlainen toimeentulotuki kuin muillekin, erona on se että opintolainaa ei tarvitse ottaa jälkihuollon aikana. Ja sijoitetuilla lapsilla on kaikista suurin syrjäytymisvaara, koska heillä ei lähtökohdat ole samanlaiset kuin omassa perheessä kasvaneella, vaikka kuinka köyhästä perheestä tulisi.
 
jälkihuollossa ollut
Voin sanoa, että paremmat lähtökohdat niillä on jotka lähtevät köyhästä perheestä kuin sijaisperheestä. Sijaisperheen vastuu lasta kohtaan loppuu kun hän muuttaa pois, ja on aika tarkkaan määritelty mitä kaikkea ennen sitä sijaisperheen pitää kustantaa yms. Ja itsenäistymisrahakin koostuu esim. lapsilisistä.
Itse käytin itsenäistymisrahan autokorttiin, taisin saada 600 euroa, eikä todellakaan riittänyt koko kortin maksuun. Loput piti säästää ihan itse, kun sijaisperheen oma tyttö sai kaiken kultalautasella.
Itse muutin 19 vanhana pois sijaisperheestä, enkä mitään rahallista tai henkistä tukea ole heiltä sen jälkeen saanut. Toisilla on edes oman perheen henkinen tuki.
 
"tasa-arvo"
Kaikki huostaanotetut eivät ole huostaanotettuja kotiolosuhteiden takia vaan ihan omien mokiensa takia. Joten ainakaan tuo ylempi " huostaanotettujen vanhempien rahat menee yleensä tarkoin juomiseen"- ei pidä paikkaansa. Minulla kun sattuu olemaan hyvä ystävä jolla oli nuorempana ongelmia ja hänen äitinsä oli raivoraitis. Hän ei myöskään ollut sijaisperheessä, vaan ihan laitoksessa. Ja jos lasketaan että esim 16-vuotiaana menee huostaan ja kk saa sen n140e säästöön (ei lapsilisästä vaan elatustuista 40%) on se aika pitkä penni 2vuodessa. Ja kuitenkin johtuu taas siitä huostaanotto taustasta että saako vanhemmilta tukea vai ei..
 

Yhteistyössä