Mitäs mieltä olette joulun siirrosta viikonlopulle?

  • Viestiketjun aloittaja Arkipyhät veks
  • Ensimmäinen viesti
Blue
[QUOTE="Jenis";29820108]No eipä se mulle ainakaan auennut. Miksi ateistit olisivat jotenkin erityisen iloisia siitä, että menettävät vapaapäiviä kun "pyhät" siirretään vklopulle? Pakanallisia tai uskonnottomien vapaapäiviä tuskin tilalle tulee.[/QUOTE]

Vaikka juhliin on pakanallinenkin syy niin "pyhiä" eli vapaita ne ovat vain ja ainoastaan sen takia että ne ovat myös kristillisiä pyhiä. Eli uskoisin että ateistit ovat tyytyväisiä siitä että uskonnolliset viittaukset niistä poistettaisiin silloin kun niiltä poistettaisiin arkipyhä-status.
 
"Jenis"
Vaikka juhliin on pakanallinenkin syy niin "pyhiä" eli vapaita ne ovat vain ja ainoastaan sen takia että ne ovat myös kristillisiä pyhiä. Eli uskoisin että ateistit ovat tyytyväisiä siitä että uskonnolliset viittaukset niistä poistettaisiin silloin kun niiltä poistettaisiin arkipyhä-status.
Olen ateisti, ja olen eri mieltä. Kirkollinen pyhä pysyy kirkolle pyhänä vaikka se olisi vkloppunakin, ei se pyhyys siitä siirrosta mihinkään häviä. Jos joulut yms. poistettaisiin kalenterista kokonaan, asia ois ehkä toinen ateistinkin näkökulmasta, silloin uskonnollisuus ei vaikuttaisi kalenteriin ollenkaan.

Mutta joo. Mä otan mielelläni kaikki vapaat jotka mulle annetaan, oli syy mikä hyvänsä - fundamentalisteja on meidän piireissä suhteessa aika paljon vähemmän kuin kirkollisissa piireissä ;)
 
Blue
[QUOTE="Jenis";29820180]Olen ateisti, ja olen eri mieltä. Kirkollinen pyhä pysyy kirkolle pyhänä vaikka se olisi vkloppunakin, ei se pyhyys siitä siirrosta mihinkään häviä. Jos joulut yms. poistettaisiin kalenterista kokonaan, asia ois ehkä toinen ateistinkin näkökulmasta, silloin uskonnollisuus ei vaikuttaisi kalenteriin ollenkaan.

Mutta joo. Mä otan mielelläni kaikki vapaat jotka mulle annetaan, oli syy mikä hyvänsä - fundamentalisteja on meidän piireissä suhteessa aika paljon vähemmän kuin kirkollisissa piireissä ;)[/QUOTE]

:D Sä olet kyllä ihan pihalla... Menee noi nokkelat silmäiskut ihan harakoille. Ensin sanot että se on ateistinkin "pyhä", näin juuri onkin. Mutta arkivapaa se on vain siitä syystä että se on kristillinen pyhä. Eli olkaa hyvä, ilmaisia vapaita teillä kristittyjen takia. Ei sen pyhän merkitys tietenkään kristityltä poistu vaikka arkipyhä otettaisiin siitä pois, hölmö oletuskin. Mutta ateistien, jotka jauhavat siitä että kirkko pitäisi erottaa yhteiskunnasta, luulisi olevan erittäin tyytyväisiä asiaan koska sittenhän heidän toiveensä toteutuu. Kirkollinen pyhä ei vaikuta mitenkään yhteiskuntaan. :)

Harmi että sinun on ateistina vaikea luopua saavutetusta edusta vaikka se merkitsisikin teidän suuren toiveen toetutumista. ;)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Rollolainen
[QUOTE="sad";29820226]Olisiko se sitten jotain muuta jos olisi keskellä viikkoa?[/QUOTE]

ei, mutta se tuntuisi enmmän lomalta kun saa töistä vapaata ylimääräiset 2 päivää. keksllä viikkoa. Silloinhan se on luksusta. tiitähän tässä onnkoko ajan kyse. Juahnnuskin on alunperin ollut aina keäskuun 24 päivä, mutta työnanatajat ovat sen halunnet siirtää vikonlopulle.

onhan itsenäisyypäivä ja vappukin jotenkin vaan minusta silloin kun sattuvat arkipäivälle jotenkin enemmän vapaata, koska se viikonloppu on mutenkin vapaa nin se ei todellakaan ole sama asia. Mutta jos kaikki pyhtä siirrettäisiisn viikonlopulle näistä olsiis silti satava palkka koska ne ovat PALKALLISIA vapaita. vapaapäivän voisi pitää, mutta palkattomana.
Eihän yksikään työnantaja halua maksaa palkkaa työntekijälle joak ei ole töissä. kuukausipalkkalainenkin saa saman palkan oli kuukaudessa noita arkipyhiä tai ei.
 
Joku mittari pitäisi keksiä, jolla mitata todellisen uskovaisuuden aste ja sen perusteella määrittää oikeus uskonnollisperäisiin vapaisiin. Vaikkapa sellainen puhallusmittari. Mitä kakanhajuisempi hengitys, sen uskovaisempi ja kun viisari heilahtaa punaselle niin BING! - vapaata myönnetään!

Yksinkertaista, eikö?!
 
ei, mutta se tuntuisi enmmän lomalta kun saa töistä vapaata ylimääräiset 2 päivää. keksllä viikkoa. Silloinhan se on luksusta. tiitähän tässä onnkoko ajan kyse. Juahnnuskin on alunperin ollut aina keäskuun 24 päivä, mutta työnanatajat ovat sen halunnet siirtää vikonlopulle.

onhan itsenäisyypäivä ja vappukin jotenkin vaan minusta silloin kun sattuvat arkipäivälle jotenkin enemmän vapaata, koska se viikonloppu on mutenkin vapaa nin se ei todellakaan ole sama asia. Mutta jos kaikki pyhtä siirrettäisiisn viikonlopulle näistä olsiis silti satava palkka koska ne ovat PALKALLISIA vapaita. vapaapäivän voisi pitää, mutta palkattomana.
Eihän yksikään työnantaja halua maksaa palkkaa työntekijälle joak ei ole töissä. kuukausipalkkalainenkin saa saman palkan oli kuukaudessa noita arkipyhiä tai ei.
Mistä töistä sä saat vapaata? Sori, mutta oli pakko ku sä oot taas täällä pätemäs vaikka et oo vuosiin tehny palkkatyötä.
 
ateisti
mun puolesta voidaan lisätä kalenteriin vielä lisää muidenkin uskontojen juhlapäivät ne on mulle vaan ylimääräisiä vapaapäiviä .
Vapun jälkeinen pv vois olla kans jonku hihhulin pv että sais toipua rauhassa :)
 
menneisyyden tuulet
Tasa-arvoisuuden vuoksi. Vai eikö sinua haittaisi että ateistien työpäivä olisi kuusituntinen samalla palkalla kuin luterilaisten 8-tuntiset päivät?

Tuossa nimenomaisessa kommentissa taas kyse ei ollut uskonnoista tai muusta, vaan saavutetusta edusta.
Saavutettu etu alkaa olla jotain mihin ei enää voi vedota. Eikä aina pidä voidakaan. Suurin osa maailmasta ei ole sellaisista kuullutkaan.
 
"vieras."
:D Sä olet kyllä ihan pihalla... Menee noi nokkelat silmäiskut ihan harakoille. Ensin sanot että se on ateistinkin "pyhä", näin juuri onkin. Mutta arkivapaa se on vain siitä syystä että se on kristillinen pyhä. Eli olkaa hyvä, ilmaisia vapaita teillä kristittyjen takia. Ei sen pyhän merkitys tietenkään kristityltä poistu vaikka arkipyhä otettaisiin siitä pois, hölmö oletuskin. Mutta ateistien, jotka jauhavat siitä että kirkko pitäisi erottaa yhteiskunnasta, luulisi olevan erittäin tyytyväisiä asiaan koska sittenhän heidän toiveensä toteutuu. Kirkollinen pyhä ei vaikuta mitenkään yhteiskuntaan. :)

Harmi että sinun on ateistina vaikea luopua saavutetusta edusta vaikka se merkitsisikin teidän suuren toiveen toetutumista. ;)
Mitvit? Jos on neuvoteltu tietyt työajat ja palkat, niin eihän niillä nyt ole mitään tekemistä minkään uskontojen pyhien kanssa. Eli "ilmaisia" vapaita vaikka nyt sitten ammattiliittojen ja lainsäätäjien takia, olkaa hyvä.
 
"Entinen Ksantippa S."
Kertokaahan, kunnon luterilaiset, kuinka juhlistatte esimerkiksi helatorstaita?

Mielestäni helatorstain, loppiaisen ja vapun voisi heivata pois vaikka heti, ja toinen pääsiäispäiväkin on nykymaailmassa vähän kyseenalainen. Saavutettuja etuja vailla kummempaa sisältöä. Joulu sitä vastoin on suomalaisten suurin juhla, ja juhannuksenkin näkisin mielelläni tasan 24. päivänä, vaikkei siihen taida paluuta olla.

Sitten kun yhteiskunnalla menee vähän paremmin, otetaan vahinkoa takaisin vaikka muuttamalla vuosilomakertymää niin ettei lomalla enää tarvitse tehdäkään kuusipäiväistä työviikkoa.
 
  • Tykkää
Reactions: Scindapsus
Blue
Joku mittari pitäisi keksiä, jolla mitata todellisen uskovaisuuden aste ja sen perusteella määrittää oikeus uskonnollisperäisiin vapaisiin. Vaikkapa sellainen puhallusmittari. Mitä kakanhajuisempi hengitys, sen uskovaisempi ja kun viisari heilahtaa punaselle niin BING! - vapaata myönnetään!

Yksinkertaista, eikö?!
Ei uskovatkaan tietenkään niitä vapaita tarvitse. Pyhä se on ilman vapaapäivääkin.
 
Blue
[QUOTE="vieras.";29820425]Mitvit? Jos on neuvoteltu tietyt työajat ja palkat, niin eihän niillä nyt ole mitään tekemistä minkään uskontojen pyhien kanssa. Eli "ilmaisia" vapaita vaikka nyt sitten ammattiliittojen ja lainsäätäjien takia, olkaa hyvä.[/QUOTE]

Mutta miksi ne on alunperin tehty vapaiksi? Siksi että ne ovat kristillisiä pyhiä. Koittakaan nyt vain niellä se. :D

Minä kristittynä en tosin sitä vapaata siihen tarvitse juhliakseni pyhää, siksi naurattaakin ateistien mulle-kuuluu-arkipyhä-suhtautuminen.
 

Yhteistyössä