Ääni lähti 10 viikkoa sitten, eikä ole vielä palanut...

Ilmankos täällä on ollut niin hiljaista ja rauhallista :O

Eikö edes pihise? On tuo aika pitkä aika.
:D :D

Toki pihisee, mutta melko vaisu tämä ääni on entiseen verrattuna. Ääni murtuu ja hajoaa, eli ääntä ei pysty korottamaan (lapset, mies ja koirat kiittää) enkä pysty laulamaan (naapurit kiittää). Puheäänikin on semmoinen matala viskibasso nykyään.

Ja kurkku kipeytyy ääntä käytettäessä...ei tee mieli puhua enää iltasella, koska se tekee kipeää.
 
ei vaiskaan
:D :D

Toki pihisee, mutta melko vaisu tämä ääni on entiseen verrattuna. Ääni murtuu ja hajoaa, eli ääntä ei pysty korottamaan (lapset, mies ja koirat kiittää) enkä pysty laulamaan (naapurit kiittää). Puheäänikin on semmoinen matala viskibasso nykyään.

Ja kurkku kipeytyy ääntä käytettäessä...ei tee mieli puhua enää iltasella, koska se tekee kipeää.
Kyllä mua jo vähän huolestuttaisi, itse puhetyöläisenä ei voisi olla noin pitkään ääneti, tai siis käydä töissä, jos ääni ei kestäisi, pitäisi jotain troppia löytyä.
 
vieras..
Appiukolla lähti ääni marraskuussa kovan flunssan jälkeen. Ei edelleenkään ole kunnossa. Äänihuulet vaurioitui kovassa yskimisessä. Ohjeeksi annettu että puhua normaalisti. Kuiskata ei saa.

Mulla taas katos ääni kun lomailtiin kolme viikkoa homeisessa mökissä. Palautu kyllä sit nopeaa kun kotiin tultiin.
 
Kyllä mua jo vähän huolestuttaisi, itse puhetyöläisenä ei voisi olla noin pitkään ääneti, tai siis käydä töissä, jos ääni ei kestäisi, pitäisi jotain troppia löytyä.
No sepä se. Puhun työkseni, eikä äänimeinaa millään kestää työpäivää, vaan pettää. Aikamoista soveltamista tämä on tässä nyt ollut...lääkärin mukaan mun tulisi jättäytyä sairaslomalle, mutta kun ei se maailma pyöri niin, että mä olen sairaslomalla, sä olet sairaslomalla ja kohta saamelaisetkin on sairaslomalla... :D

Lääkkeet sain, mutta ei niistä ollut apua, koska lääkitys oli refluksiin, eikä mulla näemmä sitä ole (kun lääkkeet ei auta). Nyt jonotellaan korva-nenä-kurkkupolille aikaa, jotta päästään miettimään, että mitäs nyt?

Ainoat asiat mitkä mä tiedän on rulehdus ja sitten tuo halvaus. Mutta voiko tulehdus tosiaan kestää näin pitkään? Ja voiko halvauskaan olla sellainen, että ääntä käytettäessä se menee pahempaan...kun luulisi, että se on aina ihan samanlainen, eikä siis muuttuisi päivän aikana.
 
Mulla oli viime vuonna reilu 4 viikkoa ääni pois influenssan takia... mutta tuo 10 viikkoa on jo pitkä aika :O
Mä en ole ollut flunssassa. Siksi tämä onkin varsin outoa. Mä vaan yksi aamu heräsin niin, että kurkku oli vähän kipeänä ja ääni poissa. Päivällä kurkkukipu loppui, eikä se ole tullut sen jälkeen takaisin (jos ei äänen käytöstä johtuvaa kipua lasketa), mutta ääni on pysynyt tosiaan poissa koko tämän ajan.
 
Appiukolla lähti ääni marraskuussa kovan flunssan jälkeen. Ei edelleenkään ole kunnossa. Äänihuulet vaurioitui kovassa yskimisessä. Ohjeeksi annettu että puhua normaalisti. Kuiskata ei saa.

Mulla taas katos ääni kun lomailtiin kolme viikkoa homeisessa mökissä. Palautu kyllä sit nopeaa kun kotiin tultiin.
Kuiskaaminen onkin kuulemma kaikkein pahin mahdollinen vaihtoehto.

Ei pitäisi olla hometta täällä meillä. Mitään ns. merkkejä ei homeesta ole, eikä muu perhe sairastele. Enkä mäkään, paitsi siis ääni vaan on poissa.
 
Psykosomaattista? Konversio-oire? Onko sulla käsittelemättömiä ristiriitoja? ;)
En ole masentunut, enkä ahdistunut. Enkä kärsi muistakaan mielenterveydellisistä ongelmista :) En tiedä mikä on konvensio-oire, mutta ei mulla ole mitään käsittelemättömiä asioita.

Mä ymmärrän, että esim. vatsakipuun tai päänsärkyyn voisi vika löytyä korvien välistä. Mutta kun mulla ihan oikeasti pettää ääni...se on siis ihan oikeasti totta, eikä vaan mikään kuviteltu oire :D
 
"bbbbb"
No sepä se. Puhun työkseni, eikä äänimeinaa millään kestää työpäivää, vaan pettää. Aikamoista soveltamista tämä on tässä nyt ollut...lääkärin mukaan mun tulisi jättäytyä sairaslomalle, mutta kun ei se maailma pyöri niin, että mä olen sairaslomalla, sä olet sairaslomalla ja kohta saamelaisetkin on sairaslomalla... :D

Lääkkeet sain, mutta ei niistä ollut apua, koska lääkitys oli refluksiin, eikä mulla näemmä sitä ole (kun lääkkeet ei auta). Nyt jonotellaan korva-nenä-kurkkupolille aikaa, jotta päästään miettimään, että mitäs nyt?

Ainoat asiat mitkä mä tiedän on rulehdus ja sitten tuo halvaus. Mutta voiko tulehdus tosiaan kestää näin pitkään? Ja voiko halvauskaan olla sellainen, että ääntä käytettäessä se menee pahempaan...kun luulisi, että se on aina ihan samanlainen, eikä siis muuttuisi päivän aikana.
Kun olit lääkärillä, näkikö lääkäri kurkkuun kunnolla. Äänihuulihalvaus on helposti todettavissa, koska silloin se/ne eivät liiku äännettäessä (aaaa......).
Korvapolilla osaavat varmasti kertoa enemmän tilanteestasi. Tsemppiä.

Muistan omalta kohdalta ne kauhun hetket, kun ääni katosi. Ei voinut edes kutsua perhettä viereisestä huoneesta syömään, kun sitä ääntä ei vaan ollut.
 
"osku"
:D :D

Toki pihisee, mutta melko vaisu tämä ääni on entiseen verrattuna. Ääni murtuu ja hajoaa, eli ääntä ei pysty korottamaan (lapset, mies ja koirat kiittää) enkä pysty laulamaan (naapurit kiittää). Puheäänikin on semmoinen matala viskibasso nykyään.

Ja kurkku kipeytyy ääntä käytettäessä...ei tee mieli puhua enää iltasella, koska se tekee kipeää.
Tuu mun vaimox.
 
Toinen käheilijä
No sepä se. Puhun työkseni, eikä äänimeinaa millään kestää työpäivää, vaan pettää. Aikamoista soveltamista tämä on tässä nyt ollut...lääkärin mukaan mun tulisi jättäytyä sairaslomalle, mutta kun ei se maailma pyöri niin, että mä olen sairaslomalla, sä olet sairaslomalla ja kohta saamelaisetkin on sairaslomalla... :D
.
Täh?! Miksi ihmeessä et ole jäänyt sairaslomalle? Ja vielä töissä joudut rasittamaan ääntä.. Ei ihme ettei ala parantua. Itsellä lähtenyt ääni kolme tai neljä kertaa ja silloin olen täysin hiljaa kunnes ääni parempana.
Sehän siinä juuri on että kun rasittaa ääntä tulehduksen aikana voi saada äänikyhmyjä jotka sitten tekeekin käheydestä pysyvää. Leikkaamalla nekin kai saa sitten hoidettua. Mutta ihan oikeasti mikä järki rasittaa ääntä jatkuvasti kun lääkärikin on jo sairaslomalle ohjannut?
 
Tästä tulee pitkä selostus :D Mutta kerron kuitenkin kun on kokemusta. Mulla lähti teininä ihan yhtäkkiä ääni, kähisemään pystyin. Muistan ikuisesti sen lääkärireissun. Koska paljon parjattu terveyskeskuslääkäri (joilta itse kuitenkin olen aina saanut hyvää hoitoa) tutki mut niin perusteellisesti että meinasin hermostua siihen ääntelyrumbaan mihin hän mut pisti..

Mutta siis syy löytyi. Lukuisten vanhojen keuhkoputkentulehduksien seurauksena mulla oli polyyppeja äänihuulissa. Tai polyyppi, en muista oliko monikko vai yksikkö :D Hoitona oli lääkkeiden lisäksi ehdoton puhekielto kahdeksi viikoksi, ei äännähdystäkään. Noudatin sitä ja viikon päivät sen jälkeen kähisin, sitten kaikki oli ok.
Että jos tuo voi olla edes mahdollista niin ottaisin saikkua ja olisin hiljaa :
 
"Lissu"
Mun miehelläni oli sama juttu pari vuotta sitten, ääni oli pois kai 8 viikkoa. Kurkunpääntulehduksena hoidettiin kunnes osui osaava lääkäri kohdalle, totesi äänihuulten tulehduksen ja antibioottikuurilla parani. Aiemmat lääkärit ei siis määränneet mitään lääkkeitä, ja eihän ne kurkunpääntulehudkseen autakaan. Mutta äänihuulten tulehdukseen auttaa.
 
[QUOTE="bbbbb";29820541]Kun olit lääkärillä, näkikö lääkäri kurkkuun kunnolla. Äänihuulihalvaus on helposti todettavissa, koska silloin se/ne eivät liiku äännettäessä (aaaa......).
Korvapolilla osaavat varmasti kertoa enemmän tilanteestasi. Tsemppiä.

Muistan omalta kohdalta ne kauhun hetket, kun ääni katosi. Ei voinut edes kutsua perhettä viereisestä huoneesta syömään, kun sitä ääntä ei vaan ollut.[/QUOTE]

En tiedä miten tarkasti näki...katsoi vain, että punottaako ja totesi, että ei punoita.

Mutta korvapolilla varmaankin saavat sen tsekattua ihan kunnolla :)
 
"minää"
mulla oli viime keväänä melkein neljä viikkoa kaikenkaikkiaan ääni enemmän tai vähemmän erikoinen. kaksi vkoa meni kunnes oli pakko mennä lekuriin kun sai vaan kuiskattua, ei vaan tullut ääntä.
diagnoosi oli kurkunpääntulehdus johon ei lääkettä. puhe ja kuiskauskielto, kuiskaaminen kuulemma pahempaa kuin se että jos oli pakko yrittää puhuu, niin piti yrittää eikä kuiskata. miehen piti soittaa mulle se aikakin lääkäriin, kun enhän mä ite voinut :) sit se ääni siitä pikkuhiljaa alkoi palautua.
 
  • Tykkää
Reactions: chef

Yhteistyössä