Paljonko on paljon veronpalautuksia?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras."
  • Ensimmäinen viesti
"vieras."
Usein kuulee ihmisten sanovan että tulee kivasti palautuksia tai että ei edes mitään järkevää joululahjarahaa. Joku sanoo saaneensa suuret mätkyt jne. Summista ei tietenkään sivistyneet suomalaiset puhu. Paljonko palautusta on sinusta paljon?
 
Yksi vastaus
Palautukset/mätkythän vaan kertoo siitä paljonko on ennustanut pieleen tulonsa verokortille. Itse ajattelen ymmärrettäväksi virheeksi prosentin luokkaa, josta taas (marginaali)veroa menee noin 40%. Eli jos ennakonpidätys on yhden %-yksikön pielessä, voi mätkyjä/palautuksia tulla noin 0.4% tuloista.

Tietysti järkevä ihminen tarkistaa ennakonpidätyksen riittävyyden ainakin kerran vuodessa, eli jos sen tekee puolessa välissä vuotta, niin ymmärrettävä heitto vähenee vielä puoleen tuosta.

Eli mun mielipide on, että vuosituloista yli 0.2% heitto on "paljon", esim. 30 000 euron tuloista siis yli 60 euron mätkyt/palautus on paljon.
 
Tonnista yläspäin kun tupsahtaa ni se on paljon, mutta kaikki palautukset on mukavia.
Satkunkin jos joutuu maksaa taisin niin se on liikaa.
 
Ja riippuu varmaan siitä mitä on yleensä saanut. Jos on tuttunut saamaan muutamaa satasta päkkiin ni tottahan sitä innostuu jos yli tonni napsahtaa, ja pitää sitä paljona.
 
Spencer Hastings
Mikä kenellekin on paljon. Päättömän kriteeri on aika hyvä.
Tämän vuoden palautuksista myönnän itekin, et tuli aika järeä summa ja paljon parempi ois ollut jaksaa muuttaa sitä prosenttia vajaan työvuoden huomioonottaen :D
 
minusta veronkorjaus olis paljon osuvampi nimitys, jos saa palautusta, on se merkki, että oot maksanut liian suurella prosentilla veroja tai tulla on pajon vähennyksiä, joihin on kuitenkin mennyt sun rahaa ja se palautetaan. tai jos saa mätkyjä, on maksanut liian vähän. ei se ole mikään lahjaraha jonka saa tai lahjoitus jonka joutuu maksamaan. ja minusta iso raha on jo jos tulee tai menee se tonni
 
"vieras."
Aina ei suunnittelut auta. Eikös esim. Kelan vanhempainetuuksista lähde miniminä 20%, sen pienemmällä prosentilla on sinne turha korttia toimittaa väitti Kelan työntekijä mulle. No sillä mentiin, ja kun asuntolainan korot huomioidaan niin tonni tulee palautusta. En koe että olisi paljon tai vähän tai ylimääräistä mutta mukavahan se on jos rahaa tulee.
 
Random.
Kaipa se on vähän suhteellista. Toisille vaikka 150e palautusta on paljon ja toisilla se ei tunnu missään.

Ite meinasin tuolilta tipahtaa, kun avasin tän vuoden kuoren verottajalta. 3700e tulee takaisin. Viime vuonna tuli 1500e, sekin tuntui jo hurjalta. Olin varsin tyytyväinen sillonkin jo, kun palautusta tuli sen 150e.:D
 
lhä
Palautukset/mätkythän vaan kertoo siitä paljonko on ennustanut pieleen tulonsa verokortille.
Jos on vain palkkatuloa ja suurin menoerä pleikkarin päivitys, niin tämä on totta, mutta muuten ei. Minulla on ainakin niin tolkuttomasti muuttujia verotuksessa, että en edes yritä pitää ennakonpidätyksiä täysin tasapainossa.

Muuttujia mm.
- tulot päätoimesta, eli ylityöt, lomat, palkattomat lomat, lomarahavapaat, bonukset)
- tulot sivutoimista, esim. minulla pääasiassa luottamustehtäviä, joissa vaihteleva määrä kokouksia eri paikoissa. Joitain tehtäviä tulee kesken vuotta lisää ja joitain poistuu. Kokouspalkkiot vaihtelevat nollasta satasiin. Joistain saa ansionmenetyskorvausta, joistain ei.
- pääomatulot. vaihtelee monista syistä ja erityisesti omista ratkaisuistani, joita teen tarvittaessa nopeastikin tilanteen mukaan.
- toiminimen tulot. tätä kirjoittaessa tälle vuodelle 0e, mutta esim. viime vuonna tuli "yhdellä puhelinsoitolla" muutama tonni
- kotitalousvähennykset. Kahtena edellisenä jouluna olen patistanut urakoitsijoilta laskuja, jotta ehdin maksaa ne ja saada verotukseen.
- alijäämähyvitykset, eli omalla kohdalla asunto- ja remppalainat alati muuttuvilla pääomilla ja koroilla.
- lapsen vaikutus tuloihin. En edes luettele tästä seuraavia vaikutuksia, mutta tärkeimpinä hoitovapaiden pitäminen tai pitämättä jättäminen.
- tänä vuonna toinen lapsi tulossa loppuvuodesta, siis jos tulee, koska keskenmenojakin on taustalla.
jne. jne.

Sinänsä ihan totta, että ennustajaa tässä tarvittaisiin, jos pyrkimyksenä olisi tasata ennakot, mutta onneksi ei ole.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Jos saa paljon palautusta, niin silloin verottaja mokaa. Oikein verotettuna ei pitäisi olla palautettavaa tai jälkiveroakaan. Itse saan 50€ takaisin, ja minusta verotus on osunut aika hyvin kohdalleen. En hätkähtäisi, vaikka ensi vuonna joutuisin maksamaan sen 50€. +- on aina mahdollista.
 
"maikku"
[QUOTE="vieras.";29820575]Aina ei suunnittelut auta. Eikös esim. Kelan vanhempainetuuksista lähde miniminä 20%, sen pienemmällä prosentilla on sinne turha korttia toimittaa väitti Kelan työntekijä mulle. No sillä mentiin, ja kun asuntolainan korot huomioidaan niin tonni tulee palautusta. En koe että olisi paljon tai vähän tai ylimääräistä mutta mukavahan se on jos rahaa tulee.[/QUOTE]

On sitten väärin väittänyt Kelan työntekijä, multa menee vanhempainetuuksista 13 prossaa...
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos

Yhteistyössä