"Köyhällä ei ole varaa syödä terveellisesti"?

  • Viestiketjun aloittaja "sssss"
  • Ensimmäinen viesti
"sssss"
Otsikossa se tulikin. Onko tuo teidän mielestänne totta? Tässä tuota monesti kuultua lausetta pohdin, kun kävin kaupassa. Itsellä on tosi pienet tulot, himpun verran yli 500e kuukaudessa, joista 300 menee vuokraan. 200 eurosta on varaa laittaa ruokaan max 100e ja loput jää sitten käyttörahaksi, ja puhelinlaskuun, lääkkeisiin jne.

Itse en koe että söisin kovin epäterveellisesti siitä huolimatta että on pienet tulot. En juo alkoholia, en polta tupakkaa. Minun menoni ovat vuokra, puhelinlasku, sähkölasku parin kuukauden välein. Tarvittaessa ostan vaatetta tai muuta mutta vältän tuhlaamasta asioihin mitä en tarvitse. Ruokakaupasta ostan n. kerran, pari kuussa jotain herkkuja - pienen sipsipussin tai suklaapatukan, tai jäätelön. Muuten syön ihan tavallista ruokaa, ja rahaa riittää hyvin myös kasviksiin ja hedelmiin. Sipulit, valkosipulit, ja salaatit ostan vieläpä luomuna.

Olisihan se tietty mukavaa jos rahaa olisi käytössä enemmänkin, mutta minkäs tekee. Tuollakin kuitenkin pärjää kun katsoo mihin rahat laittaa.
 
¨vieras¨
Syötkö tuoretta kalaa vähintään kahdesti viikossa? Entä lihat, esim kananfiileet, kuinka usein niitä? Joudutko usein korvaamaan lihan makkaralla?

Uskon, että kohtuullisen edullisesti on mahdollista syödä kohtuullisen terveellisesti, varsinkin jos peukalo ei keittiöasioissa ole ihan keskellä kämmentä ja osaa hyödyntää kauden kasvikset yms. Ihan sinne ideaaliin en kuitenkaan usko, että kovin vähällä rahalla päästäisi.

Meillä menee 600-700€ ruokakauppaan kuukaudessa, vaikka kyttään hintoja ja tarjoustuotteita. Syömme hyvin terveellisesti, herkkuja emme osta, emme tupakoi tai juo. Mitään ei koskaan mene roskiin, eli tarkasti tarpeen mukaan ostetaan. Urheilemme ja liikumme muutenkin paljon, joten proteiininlähteisiin uppoaa rahaa. Kalasta en myöskään jousta yhtään, mieluummin "liikaa", kuin liian vähän kalaa. Kasviksia uppoo meihin vanhempiin lähes kilo päivässä, siis per nuppi, eikä sitä aina jaksa porkkanaa ja kaalia (ne on halpoja) syödä... Hedelmiä menee perheen kesken sellainen 8kpl päivässä, eli pari henkilöä kohden. Niin ja olemme normaalipainoisia, eli emme kuitenkaan syö yli tarpeen...
 
"sssss"
Alkuperäinen kirjoittaja ¨vieras¨;29820888:
Syötkö tuoretta kalaa vähintään kahdesti viikossa? Entä lihat, esim kananfiileet, kuinka usein niitä? Joudutko usein korvaamaan lihan makkaralla?

Uskon, että kohtuullisen edullisesti on mahdollista syödä kohtuullisen terveellisesti, varsinkin jos peukalo ei keittiöasioissa ole ihan keskellä kämmentä ja osaa hyödyntää kauden kasvikset yms. Ihan sinne ideaaliin en kuitenkaan usko, että kovin vähällä rahalla päästäisi.

Meillä menee 600-700€ ruokakauppaan kuukaudessa, vaikka kyttään hintoja ja tarjoustuotteita. Syömme hyvin terveellisesti, herkkuja emme osta, emme tupakoi tai juo. Mitään ei koskaan mene roskiin, eli tarkasti tarpeen mukaan ostetaan. Urheilemme ja liikumme muutenkin paljon, joten proteiininlähteisiin uppoaa rahaa. Kalasta en myöskään jousta yhtään, mieluummin "liikaa", kuin liian vähän kalaa. Kasviksia uppoo meihin vanhempiin lähes kilo päivässä, siis per nuppi, eikä sitä aina jaksa porkkanaa ja kaalia (ne on halpoja) syödä... Hedelmiä menee perheen kesken sellainen 8kpl päivässä, eli pari henkilöä kohden. Niin ja olemme normaalipainoisia, eli emme kuitenkaan syö yli tarpeen...
En syö kalaa, koska en ole koskaan pahemmin pitänyt kalasta. Otan purkista omega3 pari kertaa viikossa. En syö makkaraa kuin pari kertaa vuodessa metsäretkellä. Jauhelihaa käytän (nautaa, tai nauta-sikaa), tai maustamatonta broileria. Kerran pari viikossa ostan lihaa. Käytän paljon kasviksia ruoanlaitossa. Leivät teen monesti ihan itse ja osan laitan pakkaseen. Ostan myös tarjouksessa olevia, tai -30/-50 lapuilla varustettuja, jos sattuu jotain sopivaa kohdalle.

Toisaalta mulla pienentää ruokakuluja jo sekin että tässä taloudessa asuu 2 ihmistä, eikä ole lapsia. Jos olisi lapsia niin varmasti kulut kasvaisivat.
 
vieras..
Ei onnistu syödä terveellisesti jos rahat tiukilla ja monta syöjää. Just lihat ym joutuu ostamaan halvempaa tai ei ollenkaan. Kuka syö kasviksina pelkkää porkkanaa ja kaalia? Ei kukaan. Ei oo varaa ostaa esim hedelmiä niin paljoa kuin menisi. Salaatteja tehdään talvella vain harvoin jne.

Toisaalta sitten herkuilla saa sitä luksusta arkeen suht halvalla. Jos ei ole varaa lähteä kylpylään viikonlopuksi. Voi saunan jälkeen syödä sipsiä ja jäätelöä kotona.
 
"sssss"
Niin ja miksi en uskoisi? ;) Haluaisin syödä toki vielä terveellisemmin - mieluusti käyttäisin luomutuotteita ja ostelisin esim. granaattiomenaa ja muita "erikoisempia" mitkä maksaa paljon, mutta nykyiselläänkin syön perusterveellisesti.
 
Vieres
Ihmiset syö keskimäärin liikaa proteiinia, siitä on helppo vähentää ja tilalle sitten niitä kauden kasviksia. Ja soijjarouhe, pavut, herneet, linssit on halpoja proteiininlähteitä millä voi sitä vaihtelua saada.
Hedelmät voi korvata itsepoimituilla marjoilla, niin muuta liikuntaa ei marjastuskaudella tartte. Marjat on sitäpaitsi paljon terveeellisempiä kuin hedelmät.
Tuttuni elää talven lähinnä itse poimituilla marjoilla ja sienillä, lisäksi ostaa sitten perunaa ja juureksia ja kaalia. Proteiininlähteinä noita palkokasveja ja sitä kalaa. Syökin sitten noita marjoja pelkästään 300-500 grammaa päivässä. En sano että moiseen askeettiseen ruokavalioon olis kaikkien tarvis pyrkiä, mutta rahaa tuohon ei paljo mee.
 
¨vieras¨
[QUOTE="sssss";29820923]En syö kalaa, koska en ole koskaan pahemmin pitänyt kalasta. Otan purkista omega3 pari kertaa viikossa.[/QUOTE]

No niin... Omegaa pitäisi ottaa kaksi kapselia joka päivä ja lisäksi syödä kalaa (joka muuten on pirun kallista!) vähintään kahdesti viikossa. Jos proteiininsaannin haluaa pitää hyvällä tolalla, kuluu lihaakin enemmän.

Eli tästä voisi taas päätellä, että kovin terveellisesti ei pienellä rahalla syödä... :/
 
"sssss"
Alkuperäinen kirjoittaja ¨vieras¨;29820957:
No niin... Omegaa pitäisi ottaa kaksi kapselia joka päivä ja lisäksi syödä kalaa (joka muuten on pirun kallista!) vähintään kahdesti viikossa. Jos proteiininsaannin haluaa pitää hyvällä tolalla, kuluu lihaakin enemmän.

Eli tästä voisi taas päätellä, että kovin terveellisesti ei pienellä rahalla syödä... :/
Proteiinia saa myös kasviksista, pavuista, linsseistä, soijarouheesta, kananmunista. Mistä luulet että kasvissyöjät hankkii proteiininsa kun eivät syö lihaa?

Ja mä en edelleenkään pidä kalasta kovin paljoa niin en syö sitä kuin harvoin. Ja jos syön kalaöljykapseleita sen purkin määräämän kaks kapselia päivässä, mulla tulee kuukautisista tosi runsaat ja sitten menee hemoglobiinit alhaalle kun vuodan niin älyttömät määrät.
 
¨vieras¨
Ihmiset syö keskimäärin liikaa proteiinia, siitä on helppo vähentää ja tilalle sitten niitä kauden kasviksia. Ja soijjarouhe, pavut, herneet, linssit on halpoja proteiininlähteitä millä voi sitä vaihtelua saada.
Hedelmät voi korvata itsepoimituilla marjoilla, niin muuta liikuntaa ei marjastuskaudella tartte. Marjat on sitäpaitsi paljon terveeellisempiä kuin hedelmät.
Tuttuni elää talven lähinnä itse poimituilla marjoilla ja sienillä, lisäksi ostaa sitten perunaa ja juureksia ja kaalia. Proteiininlähteinä noita palkokasveja ja sitä kalaa. Syökin sitten noita marjoja pelkästään 300-500 grammaa päivässä. En sano että moiseen askeettiseen ruokavalioon olis kaikkien tarvis pyrkiä, mutta rahaa tuohon ei paljo mee.
Missä lähde siihen, että ihmiset söisi liikaa proteiinia? Ihminen tarvitsee 1-1,5 grammaa proteiinia painokiloa kohden ja tuplat, jos urheilee vähänkin koirankävelytyslenkkejä kovemmin. Papuja saa vetää aikamoiset määrät, että noihin lukuihin pääsee ja soijaa ei kovin montaa kertaa viikossa saisi syödä (ne hormoonit syynä).

Minä olen se, joka sanoi ruokalaskuksi 600e tai yli ja meilläkin syödään päivittäin oman maan marjoja vähintään puoli kiloa... Silti lasku on tuo. :|
 
"sssss"
Alkuperäinen kirjoittaja ¨vieras¨;29820981:
Missä lähde siihen, että ihmiset söisi liikaa proteiinia? Ihminen tarvitsee 1-1,5 grammaa proteiinia painokiloa kohden ja tuplat, jos urheilee vähänkin koirankävelytyslenkkejä kovemmin. Papuja saa vetää aikamoiset määrät, että noihin lukuihin pääsee ja soijaa ei kovin montaa kertaa viikossa saisi syödä (ne hormoonit syynä).

Minä olen se, joka sanoi ruokalaskuksi 600e tai yli ja meilläkin syödään päivittäin oman maan marjoja vähintään puoli kiloa... Silti lasku on tuo. :|
Ehkä se proteiinista maininnut tarkoittaa sitä kun ihmiset nykyään syö liikaa lihaa? Moni vetää melkein päivittäin naamaan joku 400g nautaa tai possua, enemmänkin jopa, ja se ei oo enää terveellistä. Viikossa pitäis syödä n. puoli kiloa lihaa korkeintaan, PER NENÄ, ja loput proteiinit hommata sitten esim. kalasta ja kasviksista..
 
¨vieras¨
[QUOTE="sssss";29820965]Proteiinia saa myös kasviksista, pavuista, linsseistä, soijarouheesta, kananmunista. Mistä luulet että kasvissyöjät hankkii proteiininsa kun eivät syö lihaa?

Ja mä en edelleenkään pidä kalasta kovin paljoa niin en syö sitä kuin harvoin. Ja jos syön kalaöljykapseleita sen purkin määräämän kaks kapselia päivässä, mulla tulee kuukautisista tosi runsaat ja sitten menee hemoglobiinit alhaalle kun vuodan niin älyttömät määrät.[/QUOTE]

Tiedän mistä proteiinia saa. Noista tuotteista ei kuitenkaan ole lihaa korvaamaan (proteiininsaannin kannalta, lihassa (esim kana) vain ON enemmän) ja soijaa ei ole hyvä kovinkaan usein syödä.

En käskenyt sinun syödä kalaa tai kapseleita. Huomautin vain, että niitä syövä syö kalliimmin, mutta terveellisemmin.
 
[QUOTE="sssss";29820831]Otsikossa se tulikin. Onko tuo teidän mielestänne totta?

Olisihan se tietty mukavaa jos rahaa olisi käytössä enemmänkin, mutta minkäs tekee. Tuollakin kuitenkin pärjää kun katsoo mihin rahat laittaa.[/QUOTE]

Tiedätkös, mä olen ihan samaa mieltä. Sanoisin pikemminkin niinpäin, että köyhällä ei ole varaa ostaa paskaa. Ei myöskään sitä mitä ehkä huvittais, mut nimenomaan milloin joutuu kattomaan mihin rahansa laittaa ja jos osaa kattoa, niin hyvinkin pienellä rahalla pärjää syömisistään tinkimättä.

Toki sisäfileet ja savulohet jää kaupan hyllyyn, mut niin jää myös kaljat, limut, sipsipussit, einespurilaiset, pullat, keksit ja karkit tms.

Sit ostoskassissa on puurohiutaleita, pottuja, porkkanoita, kaalia yms. kilohinnaltaan edullisia peruselintarvikkeita ja vihreinä ja hedelminä sit sesongin mukaan sopivaa. Just hankin aplareita ja omppuja isot pussit muistaakseni hintaan 59c/kg

Just tos hiljattain kävin täydentelemässä kaappejani ihan tommoisilla peruselintarvikkeilla, joista teen ihan tavallista kotiruokaa... niin kannettavaa oli mielestäni aikas paljon, joten piruuttani laskin kotona pakkausten painot yhteen. Siin oli lähes 30 kg tommoisia perussyömäruokia ja kauppalasku (ilman tupakoita) oli muistaakseni 26 euroa. Eikä kasseissa tosiaan ollu mitään, mitä joku vois pitää epäterveellisenä/huonona tai tavallisuudesta poikkeavana.
 
nohh
Totta kai on varaa, mutta paremmin syö toki, kun rahaa on enemmän käytössä.

Köyhä saa protskuja helposti lihasta, kasviksista, munista ja maitotuotteista ja kasviksissa on helppo suosia kauden vihanneksia ja juureksia.

Rikkaampi taas voi syödä sisäfilettä, tuoretta kalaa ja äyriäisiä jos huvittaa, ja ostella muutenkin kalliimpaa ruokaa, kuten kalliimpia juustoja tai halutessaan viedä terveellisesti syömistään hifistelyasteella syömällä vaikka superfoodia jne.

Terveellisesti voi silti syödä kumpikin ryhmä.
Yhtä
 
Näin
Kesällä on varmasti halvempaa syödä terveellisesti kuin talvella, kun kasvikset on niin halpoja ja omppuja, marjoja ja sieniä saa ilmaiseksi. Uskon silti että köyhäkin voi syödä tervellisesti, kunhan paneutuu asiaan ja ymmärtää käyttää kauden raaka-aineita.
 
"kieppi"
Voi syödä, mutta enemmän joutuu näkemään vaivaa ja tarkkailemaan koko ajan, mikä kasvis on milloinkin edullista ja ostamaan sitä, vaikka se ei välttämättä mitään herkkua itselle olisi. Lisäksi talvella kaali/porkkana/sipuli -linja voi kyllästyttää pidemmän päälle.

Joku täällä joskus väitti, että kympillä päivässä saa tehtyä perheelle terveellistä ja monipuolista ruokaa. Vähän epäilen sitä monipuolisuutta tässä.
 
"sssss"
Tiedätkös, mä olen ihan samaa mieltä. Sanoisin pikemminkin niinpäin, että köyhällä ei ole varaa ostaa paskaa. Ei myöskään sitä mitä ehkä huvittais, mut nimenomaan milloin joutuu kattomaan mihin rahansa laittaa ja jos osaa kattoa, niin hyvinkin pienellä rahalla pärjää syömisistään tinkimättä.

Toki sisäfileet ja savulohet jää kaupan hyllyyn, mut niin jää myös kaljat, limut, sipsipussit, einespurilaiset, pullat, keksit ja karkit tms.

Sit ostoskassissa on puurohiutaleita, pottuja, porkkanoita, kaalia yms. kilohinnaltaan edullisia peruselintarvikkeita ja vihreinä ja hedelminä sit sesongin mukaan sopivaa. Just hankin aplareita ja omppuja isot pussit muistaakseni hintaan 59c/kg

Just tos hiljattain kävin täydentelemässä kaappejani ihan tommoisilla peruselintarvikkeilla, joista teen ihan tavallista kotiruokaa... niin kannettavaa oli mielestäni aikas paljon, joten piruuttani laskin kotona pakkausten painot yhteen. Siin oli lähes 30 kg tommoisia perussyömäruokia ja kauppalasku (ilman tupakoita) oli muistaakseni 26 euroa. Eikä kasseissa tosiaan ollu mitään, mitä joku vois pitää epäterveellisenä/huonona tai tavallisuudesta poikkeavana.
Monet meidän tutut ja ystävät on myös tiukalla budjetilla (opiskelijoita, tai työttömiä) mutta he sitten syö jotain einesburgereita ja roiskeläppäpizzoja yms. Koska ei ole muka varaa muuhun. Kuitenkin sitten joka viikonloppu pitää päästä baariin ja sinne menee monta kymppiä jne. Ja vähintään kerran kuussa pitää ostaa uusia vaatteita.

Jos mulla sattuisi haluttamaan sipsiä tai karkkia, niin kyllä voin ostaa sitä, mutta harvoin tekee edes mieli ja niin kuin sanoin, kun tottuu siihen ettei noita mässytäkään koko ajan, niin yksi pikku sipsipussi ja kismetti riittää hyvin herkutteluun. Keksiä, marenkia, pullaa pystyy tekemään kotonakin halvalla ja vaikka pakastimeenkin pistämään vaikka vierasvaraksi.

Perunaa saa halvalla. Samoin sipulia, porkkanaa, punajuurta, yms juureksia ja kaaliakin sesongin aikaan. Kurkku ja tomaatti on myös mun mielestä halpoja ja meillä on niitä aina kaapissa paljon. Hedelmistä syön lähinnä mandariineja ja banaaneja, olen aika monelle hedelmälle (kuten kiiwi, omena, päärynä) allerginen. Marjoja tulee myös syötyä, niitä tosin saan sukulaisiltakin ilmaiseksi pakastimeen.

Niin ja (nyt kyllä mut lynkataan useimpien palstalaisten toimesta) käyn välillä dyykkaamassakin. En tosin sen takia, ettei ole rahaa ostaa kaupasta, vaan siksi että mulla tekee pahaa se miten kaupat heittää hyvää ruokaa menemään.
 
Koitappa ostaa kuukauden ruuat ittelle ja lapselle tuolla satasella niin sitte voi kyllä sanoa, että jää kasvikset yms. kaupan hyllylle. Kyllä siinä tehdään ruokia tyylillä makaroonilaatikko, ruuat tehdään sika-naudasta jne.
Mut sulla onkin kaksi syöjää. Kasvava muksu syö paljon, niin olishan se ihme jos se ei budjettia nostais.

Enkä mä tohon sataseen itseisarvona tarttuis. Lähinnä siihen, et jos ny sisäfileet jää lihatiskille, niin ei se tarkoita huonoa tai epäterveellistä ruokaa.

Joku tuolla mainitti tuoreen kalan, niin se Amaryllixin kalatiskin vakuumipakattu ei semmoista ole vaan itte narratut ahvenat on huomattavasti tuoreempia. Jos sattuu asumaan ahvenalammikon lähellä. Se on semmoista yhdessä vietettyä laatuaikaa, mistä saa hyvällä kalaonnella ilmaiset sapuskat kaupan päälle.

Himputti kun asuisinkin siedettävän matkan päässä sienimettästä ja ahvenalammikosta.
 
vierasd
Mun mielestä terveellinen ruokavalio on monipuolinen. Linssit tai porkkana ovat kyllä terveellisiä, mutta jos ruokavalio kärjistetysti koostuu pelkästään niistä, en pitäisi kokonaisuutta erityisen terveellisenä. Jos pienellä summalla joutuu kaiken ostamaan kaupassa, eikä käytettävissä ole esimerkiksi itse pyydystettyä kalaa, marjoja, sieniä ym. "ilmaista" ruokaa, en usko, että ruokavalio on ihanteellinen. Mutta ei välttämättä myöskään huonompi kuin sellaisen, joka käyttää ruokaan moninkertaisesti rahaa - kaikki kallis ei suinkaan ole terveellistä... :)
 
virvatuli
[QUOTE="sssss";29821170]Miksi ei? Ota huomioon että tossa on kyseessä vaan yhden ihmisen ruoat - mulla ei ole lapsia.[/QUOTE]

No se toki vaikuttaa, jos ruoat tekee vain yhdelle, mutta siltikään en oikein jaksa uskoa. Olisi kieltämättä mielenkiintoista kuulla päivän ateriasi kuukauden tai vaikkapa yhden viikon ajalta, että kuinka monipuolista ja vaihtelevaa on.
 

Yhteistyössä