Jos pariskunta hakee asuntolainaa pankista ja toisella on luottotiedoissa merkintä?

  • Viestiketjun aloittaja "Kiira"
  • Ensimmäinen viesti
"Kiira"
Mä olen siis se jolla luottotiedoissa merkintä ja aina palkasta menee ulosottoon muutama satanen. Olen ulosottoon maksanut velkaa nyt vasta puoli vuotta.

Haaveissa olisi oma talo, mutta tyssääkö tämä unelma siihen, että ei saada lainaa tarpeeksi? Siis mies on myös töissä eikä hänellä ole luottotiedoissa merkintää, mutta ei välttämättä saisi lainaa yksin niin paljoa kuin tarvittaisiin.

Mä laskin, että jos maksettaisiin puoliksi lainanlyhennystä n.150 000 euron lainasta niin mä maksaisin lainanlyhennystä n.250 euroa vähemmän kuin mitä maksan nyt vuokraa. Ja siis maksan isohkon asunnon vuokraa yksin siitä huolimatta, että osa palkasta menee ulosottoon.

Tällä hetkellä siis asumme erillään. Ei vain ole oikein järkeä muuttaa yhteen jos asunto on vuokralla koska vuokra paljon ja sillä lyhentäisi omaa jo todella hyvin. Molemmilla yksi lapsi joten tarvitaan vähän enemmän tilaa.
 
Vierasss
Kyllä se yhteinen laina tyssää tuohon aika varmasti. Voiko mies ottaa tuota lainaa itselleen? 800 euroa kuukaudessa ja on maksettu reilussa kahdessakymmenessä vuodessa.
 
Vierasss
Se jäi sanomatta, että omakotitalossa on kulutkin sitten isommat. Eli voit tuon 250 euroa laskea asumiskuluihin kuukaudessa. Sähkö, vesi, kiinteistövero, tontin mahdollinen vuokra, jätehuolto, valuutukset yms nostaa okt-asumisen hintaa sen lainanlyhennyksen lisäksi.
 
"a p"
On siinä ja siinä, että saisiko mies otettua lainaa yksin. Täällä ei pahemmin myydä taloja vuokratonteilla vaan tontin omistus tulee samalla. Toki omakotitalossa on kuluja, mutta niitä en olisi yksin maksamassa kuten ei olisi mieskään.
 
"a p"
[QUOTE="Maj";29822249]Jos mies ottaa lainan omalle nimelleen, suostutko sinä siihen, että talokin tulee miehen nimiin?
Suostutko sinä maksamaan miehesi lainan lyhennyksiä?[/QUOTE]

En suostu tuollaiseen eikä mieskään tuota halua koska kuitenkin yhdessä sitä maksaisimme eli talo tulisi molempien nimiin. Mies ottaisi lainan ja maksaisimme lainanlyhennystä puoliksi.
 
"vieras123"
Älkää ihmiset vastatko mitään, jos ei ole oikeasti tietoa!
Minä sain mieheni kanssa juuri asuntolainan, vaikka minulla merkintä luottotiedoissa ja palkasta menee joka kk 450e ulosottoon.
Tiedän myös toisen pariskunnan jolla sama juttu.
Pankkina OP.
 
"Toimi"
Muuten sama tilanne,paitsi en enää maksa ulosottoa.Emme saaneet lainaa,koska puuttui se 5-10% säästöt mitä pankki nykyään haluaa.
Turhaan menette kysymään,jos ei oo säästöjä.
 
vierass
Tottakai jokainen pankki käyttää omaa harkintaa, eli kysymään. Jos molemmilla vakipaikat ja säästössä tarvittava euromäärä käsirahaksi, voi laina irrotakkin.

Mutta esim. tuo 5-10% säästöt on nykyään sellainen josta eivät vaikuta enää tinkivän. Me ei saatu 20 000€ asuntolainaa ilman 2000€:n säästöjä, tai oltais me saatu siihen kulutusluotto jolla oltais kustannettu puuttuva 1000€, mutta ei sit haluttu vaan jatkettiin säästämistä. Lisäksi oli vaatimus että edellisen aso-asunnon maksettu osuus (5000€) olisi pitänyt käyttää uuden asovelan kuittaamiseen.
 
vierass
Kannattaa nyt kysyä pankista, sillä jokainen tapaus katsotaan erikseen. Toisella pariskunnalla voi olla jokin asia josta ei muut tiedä ja se vaikuttaa. Nykyäänhän täytyy olla se 10 % säästöjä. Jos mitään säästöjä ei ole eli tähän asti kaikki mennyt mitä tullutkin, kuinka suuremmista lainanmaksuista sitten selviää?
 

Yhteistyössä