Mistä kunnoin palkoille?

  • Viestiketjun aloittaja Pro75
  • Ensimmäinen viesti
Pro75
Oikeesti alkaa tuntua, että Suomessa ei korkean koulutuksen ja vastuullisten työtehtävien kautta kauheasti tulotaso nouse. Tässäpä vähän jotain palkkatilastoja:

https://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_palkat.html

Eli palkkaerot ovat aika pienet ja sitten kun huomioi progressiivisen verotuksen niin suuri osa siitäkin edusta katoaa. Tähän päälle vielä pienituloisille annettavat tulot, niin huh huh.

Itse olen vaan huomannut sen, että ei käytettävissä olevien rahojen määrä ole pahemmin kasvanut tässä vuosien varrella, vaikka tulotaso onkin noussut. 2009 tienasin bruttona 2500 ja nyt hiukkasen yli 3000. Mieheni tienasi 2009 todella vähän kun oli opiskelija/työtön, nyt tienaa 4000.

Asumme pienessä asunnossa kahden lapsen kanssa (kerrostalo 70 neliötä) ja yritämme saada tätä myytyä. Vaikka tappiolla. Se ei haittaa, koska sen katselemiemme omakotitalojen hinnat ovat tulleet alas myöskin.

Kyllä me näistä tuloista vähäsen säästämme, mutta oikeesti... Olemme molemmat omassa työssämme hyviä ja haussa on vaativammatkin työt. Mutta 5000 pitäis tienata bruttona molempien. Mutta semmosta palkkaa tässä maassa ei saa oikeastaan kuin ihan lääkärit, juristit, korkeat johtajat ja huippuasiantuntijat. Näin se kai sitten on...
 
Rappadidaa
Näin se Suomessa on.Yleensä se taloudellinen ero tulee siitä, että nää paremmin tienaavat ovat jo muutenkin paremmista piireistä. Siten siellä on aina tullut enemmän rahaa kotoa ja on osattu säästää ja sijoittaa. Perinnöt ovat isompia tms.

Pelkällä palkalla erot ovat todella pieniä. Tosin mun mielestä se on johonkin rajaan asti ihan hyvä asia.
 

Yhteistyössä