Mitä teen? 19-vuotias tyttäreni seurustelee turkkilaisen kanssa.

  • Viestiketjun aloittaja help please
  • Ensimmäinen viesti
help please
Mies on 25-vuotias maahanmuuttaja ja asunut Suomessa kaksi vuotta. He ovat olleet yhdessä nyt noin nelisen kuukautta.



Kaikki oli ok siihen asti, kunnes tyttö kertoi aikovansa lähteä miehen kanssa kesällä turkkiin tapaamaan tämän perhettä.



Miten ihmeessä estän lähdön?
 
mä...
Miksi estäisit lähdön? Onko tyttärellä jokin sairaus, jotta lentokoneessa oleminen on hänelle vaaraksi? Tai vamma, jonka vuoksi hän on kehitykseltään huomattavasti nuorempi eikä kykenevä vastaamaan itsestään?
 
mieti vähän
Mä estäisin tuon keinolla millä hyvänsä ja olisin tosin jo estänyt suhteen. Oman tytön puolesta joutuu välillä ajattelemaan ja ratkaisemaan hänen ongelmansa. Sellainen on hyvää äitiyttä. Pikkaisen olisit voinut valistaa myös. Mulla ainakin tytöt inhoaa ja vihaa noita yli kaiken joten ei tarvitse pelätä deittaisivat koskaan ahmedeja.
 
  • Tykkää
Reactions: DreaMa
Riippuu paljon siitä, millainen tuo mies on ja kuinka uskonnollinen, mitä uskontoa edustaa ym., että tekisinkö itse mitään.

Ei tytölle kannata kauheasti asiasta ainakaan kovin voimakkaasti saarnata, sillä voi olla päinvastainen vaikutus kuin aioit.
Parhaiten epätoivottuihin poikaystäviin toimii se, että tytön isä ja/tai veli ottaa yhteyttä suoraan mieheen ja puhuu hänen kanssaan.
 
Turkkilaiset ovat ok. 95% heistä on muslimeja, mutta he eivät ota uskontoa liian vakavasti. Suvun päälle ymmärretään, joten sinuakin miehen suku pyrkii kunnioittamaan, jos annat siihen mahdollisuuden. Käypä moikkaamassa heitä!
 
vierassssssssssss
Mitäs jos nyt vaan seuraat tilannetta? Jos alat estelemään, niin tilanne vain pahenee. Tuon nyt pitäisi olla selvää kaikille vanhemmille? Ehkä miehen suvussa ollaan asiasta yhtä kauhistuneita ja manailevat siellä että mennä nyt ottamaan mukaansa vapaamielinen naisbarbaari Suomesta!

Mies voi olla ok, anna mahdollisuus, ja jos ei ole, niin ole valmis auttamaan silloin tyttöäsi. Tai luota tyttösi järkeen, joka voi kasvaa ajan kanssa.

Jos miehestä on haittaa suoraan sinulle, henkilökohtaisesti, voit esittää mielipiteesi hänen käytöksestään, mutta muuten anna aikuisten lasten hoitaa omat sotkunsa. Elämä opettaa, et sinä enää!
 
vieras_
Ei ne meidän omaisuutta ole mutta riippuvaisia meistä. Eikä se että 18 vuotta kun tulee ikää niin tarkoita millään lailla aikuisuutta. Mä olen ainakin varautunut 30 ikävuoteen asti myös holhoamaan.
Ootko sä mun anoppi? :D Muistuttaa mua 28-vuotiasta äitiä, että muistan vaihtaa taaperon vaipan ym...Ehkä mäkin pääsen kahden vuoden päästä houlhouksen alaisuudesta, vaikka epäilen...

Mutta oikesti, aikuinen lapsi tekee itse päätökset. Joistakin asioista vanhemmat voivat hienotunteisesti yrittää puhua, mutta mitään oikeutta puuttua asioihin edes keskustelulla heillä ei ole, paitsi jos lapsi nyt jonkun hengen vaarantaa tms.
 
Ei ne meidän omaisuutta ole mutta riippuvaisia meistä. Eikä se että 18 vuotta kun tulee ikää niin tarkoita millään lailla aikuisuutta. Mä olen ainakin varautunut 30 ikävuoteen asti myös holhoamaan.
Teeppä se niin käy kuten mulle ja mutsille, muutin mahollisimman kauas päästäkseni irti. Ei tod oo tarkotus mamman aikusta lastaan holhota. Sekään 19v ei enää ole holhouksen alla vaikka äitee miten haluis pitää napanuoraa kiinni.
 
riippuvaisia
Jos olisin sinun lapsesi, karkaisin pariksi kuukaudeksi Eurooppaan (tai tässä tapauksessa Turkkiin) ja pistäisin puhelimen pois päältä. Sen tarkistaisin, oletko tarkistanut kantojasi.
Et sä minnekään lähtisi ilman lupaani jos olisit lapseni. Olisin takavarikoinut passisi ja eu-korttisi. Jos olisit ehtinyt niin ruikuttaisit kuitenkin jo viikon jälkeen rahaa ja ei minua mikään estäisi hakemaan sinut takaisin kotiin tai joku lähtisi hakemaan. Alkaisin tekemään sellaisia juttuja että aivan varmasti palaisit ja tiedän kyllä miten epätoivottuja suhteita katkotaan. Viimeisenä keinona pelottaisin sinut takaisin. Se kaikki olisi sinun omaksi parhaaksesi vaikka ei se äidin apu aina siltä sillä hetkellä tuntuisikaan.
 
mitäs sitten teet
Ootko sä mun anoppi? :D Muistuttaa mua 28-vuotiasta äitiä, että muistan vaihtaa taaperon vaipan ym...Ehkä mäkin pääsen kahden vuoden päästä houlhouksen alaisuudesta, vaikka epäilen...

Mutta oikesti, aikuinen lapsi tekee itse päätökset. Joistakin asioista vanhemmat voivat hienotunteisesti yrittää puhua, mutta mitään oikeutta puuttua asioihin edes keskustelulla heillä ei ole, paitsi jos lapsi nyt jonkun hengen vaarantaa tms.
Eiköhän tuossa ole ihan riittävä syy. Turkkissa voi joutua helposti vaikka joukkoraiskatuksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mitäs sitten teet;29824587:
Eiköhän tuossa ole ihan riittävä syy. Turkkissa voi joutua helposti vaikka joukkoraiskatuksi.
Mutta lain edessä yli 18v on täysi-ikäinen jonka elämää ei voi säätää ja määrätä. Eriasia sellaset jotka ei syystä tai toisesta kykene ja tarvii holhoajan. Sellasta ei normaali tarvi. Sitäkään 19v ei mamma voi pitää nuorassa ja tosiaan voi käyä kuten mulle että tein välimatkaa saadakseni olla rauhassa. Se vaan on hyväksyttävä että vanhempien raja on se täysi-ikäisyys. Ajattelitteko estää lastenne kotoa lähdönkin ja pakottaa asumaan kotona oman kodin sijaan?
 
teit väärin
Teeppä se niin käy kuten mulle ja mutsille, muutin mahollisimman kauas päästäkseni irti. Ei tod oo tarkotus mamman aikusta lastaan holhota. Sekään 19v ei enää ole holhouksen alla vaikka äitee miten haluis pitää napanuoraa kiinni.
Se on varmasti ollut teidän molempien suuri häviö ja sun syytäsi. Kärsit siitä itsekin kamalasti ja varsinkin mahdolliset lapsesi. Ei ole oikein toimia noin ja etenkin viet lastesi elämästä heille rakkaan ihmisen kokonaan pois.
 
kyllä pitää myös puuttua
Mutta lain edessä yli 18v on täysi-ikäinen jonka elämää ei voi säätää ja määrätä. Eriasia sellaset jotka ei syystä tai toisesta kykene ja tarvii holhoajan. Sellasta ei normaali tarvi. Sitäkään 19v ei mamma voi pitää nuorassa ja tosiaan voi käyä kuten mulle että tein välimatkaa saadakseni olla rauhassa. Se vaan on hyväksyttävä että vanhempien raja on se täysi-ikäisyys. Ajattelitteko estää lastenne kotoa lähdönkin ja pakottaa asumaan kotona oman kodin sijaan?
Haluan mä luonnollisesti tietää mitä on ajatellut ja onko siinä mitään järkeä. Ajatukset voi olla täysin epärealistisia ja olisi se nyt aivan kummallista ettei sellaiseen saisi puuttua. Matkustaa saa ja asuakin ulkomailla mutta paikan täytyy kyllä olla turvallinen ja hyvä. Samoin muuttamisen kanssa. En mä halua huolehtia loppuelämääni päivittäin.
 
"hello"
Ootko sä mun anoppi? :D Muistuttaa mua 28-vuotiasta äitiä, että muistan vaihtaa taaperon vaipan ym...Ehkä mäkin pääsen kahden vuoden päästä houlhouksen alaisuudesta, vaikka epäilen...

Mutta oikesti, aikuinen lapsi tekee itse päätökset. Joistakin asioista vanhemmat voivat hienotunteisesti yrittää puhua, mutta mitään oikeutta puuttua asioihin edes keskustelulla heillä ei ole, paitsi jos lapsi nyt jonkun hengen vaarantaa tms.
Kuule, mä olen yli 40v ja äitini edelleen valistaa ja opastaa mua liki päivittäin.
Toisaalta en voi valittaa, koska olisin myös aivan hukassa ilman äitiäni.
Ei tuo äitiys katso mitenkään lapsen ikää. Ainakaan meillä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä pitää myös puuttua;29824635:
Haluan mä luonnollisesti tietää mitä on ajatellut ja onko siinä mitään järkeä. Ajatukset voi olla täysin epärealistisia ja olisi se nyt aivan kummallista ettei sellaiseen saisi puuttua. Matkustaa saa ja asuakin ulkomailla mutta paikan täytyy kyllä olla turvallinen ja hyvä. Samoin muuttamisen kanssa. En mä halua huolehtia loppuelämääni päivittäin.
1) sinä haluat kontrolloida, et ymmärtää

2) olet ilmeisesti niin ikäloppu henkisesti ettet muista millaista on olla rakastunut

3) jokainen meistä tekee omat virheensä, sitä ei voi estää (se mikä on virhe tiedetään sitten jälkikäteen yleensä)

4) uskomatonta että aikuiselle ihmiselle pitää edes näitä asioita sanoa
 

Yhteistyössä