Voiskohan tähän niskaan piikittää kortisonia...

  • Viestiketjun aloittaja Kippee
  • Ensimmäinen viesti
Kippee
On hieman nikamakulumaa, välilevykulumaa ja pari pientä pullistuman alkua. Mutta näiden ei kuulema pitäis aiheuttaa tätä saatanan tuskaa, mikä mulla on niskassa. Kauhea niskakipu, naamakipu, pääkipu. Huippaus. Vitutus.

Mulla on ehkä fibromyalgiakin. Voiko se aiheuttaa tätä saakelin tuskaa yläkroppaan? Laittaiskohan ne mulle tähän ongelmaan kortisonia? Ibuprofen auttoi tosi lyhyen ajan, venytellyt olen, työntänyt Hot Ice Geliä, kylmägeeliä. Kaikki auttaa vain tosi lyhyen ajan.
 
sairaan hyvä hoitaja
Anteeksi mitä? Kortisonia ei ymmärtääkseni pistetä niskaan ja sen käyttöä pistoksena on muutenkin todella paljon vähennetty. Olkoonkin että se rauhottaa tulehdusta niin sen vaikutus on tilapäinen ja se haurastuttaa luuta ja muita kudoksia. Varsinaista apua kipuihin siitä ei saa. Hanki keppi (harjanvarsi maksaa 2pari euroa) ja kuminauha, aloita jumppa niillä kotona. Tai aloita kuntosaliharjoittelu ja tee alkuun varsinkin ylävartaloharjoitteita kehon omalla painolla. Veri lähtee kiertämään ja kuonat kiertoon. Tuohon ei enää särkylääkkeet ja geelit auta, valitan.
 
a...p
Niin no sitähän mä kysyin, että pistetäänkö sitä vai pitääkö kärsiä. Olen venytellyt, pyöritellyt ja tehnyt vaikka mitä liikkeitä. Tuntuu, että tulee vaan kipeämmäksi. Tulee näitä ajanjaksoina, että menee näin pahaksi, ja mikään ei auta. Saakeli kun sasis samaa puudutusainetta niskaan, kuin hammaslääkärissä ikeniin. Olishan kivutonta.
 
"nuuh"
Meillä ainakin työterveydessä kortisoni on vastaus kaikkeen ja kaikkiin mahdollisiin vaivoihin. Muhun tökitty 3 vuoden sisään jo 7 piikkiä, niistä kolme olkapäähän ja niskaan.
Samat vaivat kuin sulla. Sattuu, puutuu, jomottaa, huippaa, naksuu, jumittaa mutta mitään ei sen tarkemmin ole tutkittu kun lääkäri päätyy aina tohon "laitetaas tää piikki, viikko sairaslomaa ja buranakuuri +lähete fysikaaliseen".
Oon juossu kaikki mahdolliset hierojat, kiropraktikot sun muut venyttelijät. Fysikaalisessa koitettu akupunktioista sähköön, ei apuja. On jumppanauhaa, venytysohjetta, sauvakävelyä, urheiluteippiä, ranne-ja kyynärtukia ja jopa painonnostovyötä kokeiltu. En tiedä enää mitä keksis, olen jumipää sitten loppuelämäni.
 
a...p
Hieronta teki mulle tosi pahaa(otin monta kertaa, ja aina sama lopputulos), kiropraktikolle en uskalla noiden pullistumien alkujen takia. Jollain kyllä olin vuosia sitten, ja naksautti selän kiilalla. Ei mitään vaikutusta. Paitsi että sain loppuiän henkisen trauman noihin vaihtoehtohoitoihin. Muutaman kerran olen sähköä saanut, yhtä tyhjän kanssa.
Urheiluteippiä kokeilisin, mutta saan siitä vesirakkuloita. Käytin nimittäin alaselässä sitä. Sama tuli Holter-tutkimuksen teipeistä.
En nyt tiedä oikein mitä uskaltais, ja minne uskaltais mennä. Ja mikä oikeasti auttais, työkuntoinen kun en ole, niin ei ole sitä rahaa turhaan törsätä.
 
piipula jatkaa
olin lähes liikuntakyvytön 3pv sitten, yritin saada kortisonipiikin polviini mutta ei onnistunnu sensijaan receptin kortosopillereihin ja ihme tapahtui pääsin jo tänään ilman itkua sängystä ja toki sain reumalääkärille lähetteen jotain näkyi labran tuloksissa
 
Höh!
olin lähes liikuntakyvytön 3pv sitten, yritin saada kortisonipiikin polviini mutta ei onnistunnu sensijaan receptin kortosopillereihin ja ihme tapahtui pääsin jo tänään ilman itkua sängystä ja toki sain reumalääkärille lähetteen jotain näkyi labran tuloksissa
Minkälaisia tumpuloita teillä on lääkärinä? Olen potenut vuosikymmeniä reumaa ja tarvitsen ajoittain kortisonipistoksen polveeni. Kun nestettä poistetaan ruiskulla ennen kortisonin laittoa, helpotus on välitön. Täälläpäin pistoksen laittaa ihan kuka tahansa normi tk-lääkäri tai työterveyslääkäri. Itse en suostu ottamaan kortisonia suun kautta, koska se villitsee ylävatsakivut ihan hurjiksi - enkä kyllä muutenkaan!
 
vierailija
Terve.

Itselläni kovat niskakivut. Tälläkin hetkellä pää ei käänny ja armoton kipu niskassa/lapaluiden suuntamilla. Fibromyaltikko olen itsekin, mutta en laita tuota kipua siihen.
Mikä itseäni on auttanut, niin osteopaatti. Tai palataan hetki taaksepäin. Koko ylävartaloni on ollut nyt 6-12 astettain kipeempi ja monivaivaisempi. Tennis/golfkyynärpäät ja niska suurimpana vaivana.
Olen ravannut fyssarit, hierojat, fysiatrit läpi ja ainut jostain saan hetkittäistä apua on osteopaatti.
Viime tapaamisessa ja siitä edellisestä on jo pitkä aika, niin heitti ilmaan, että syy voi johtua lapaluistani. Kokeili ja paineli ja jumantsuikka ne olivat kipeet. Nyt käyn kerran pari manipuloitavana, niin katsotaan mihin johtaa.
Kokeileppa tuota itsekin.

Myös purentalihakset jumittavat itselläni, joten pientä puristetta sieltäkin tulee niskaan
 
vierailija
Minkälaisia tumpuloita teillä on lääkärinä? Olen potenut vuosikymmeniä reumaa ja tarvitsen ajoittain kortisonipistoksen polveeni. Kun nestettä poistetaan ruiskulla ennen kortisonin laittoa, helpotus on välitön. Täälläpäin pistoksen laittaa ihan kuka tahansa normi tk-lääkäri tai työterveyslääkäri. Itse en suostu ottamaan kortisonia suun kautta, koska se villitsee ylävatsakivut ihan hurjiksi - enkä kyllä muutenkaan!
Miten ihmeessä en ole tuosta koskaan aiemmin kuullut?
 

Yhteistyössä