Liittyykö diabetekseen aina painon laskua?

  • Viestiketjun aloittaja ques
  • Ensimmäinen viesti
ques
Hei,

Sain lähetteen verikokeisiin jossa katsotaan onko mulla diabetes. Oireina siis jatkuva väsymys ja juon tosi paljon. Mä oon jotenkin aina mieltänyt että painon lasku kuuluu oireisiin, kaveri kun laihtui tosi paljon kun hän sairastui. Ensi viikolla siis testi mutta ajattelin jospas täällä joku asiasta jotain tietäisi.
 
D1-äiti
Tarkoitatko 1-tyyppiä?
Laihtuminen, janon tunne, runsas juominen, väsymys ja yleinen "vetämätöömyys" voivat olla oire 1-tyypin d:stä.
Miksi verikokeisiin kun sormenpäästä otettavalla näytteellä asia selviäisi heti?
 
ques
Joo, 1-tyyppistä kyse. Toi ei ole ainut testi mikä mulle tehään joten samalla ottaavat ensi viikolla paastoverensokerin. Ei kait yksittäinen mittaus, varsinkaan keskellä päivää, välttämättä kerro paljoa koska arvo riippuu paljolti siitä mitä on syönyt, näin ainakin ajattelisin. Tietty jos se on aivan kauhean korkea, niin sitten voipi olla aika varma.

Diabetes.fi sivuilla sanotaan näin:
Diabetes todetaan, kun:

*satunnainen (tai sokerirasituksessa mitattu) verensokeri ylittää 11 mmol/l useammin kuin kerran
tai
* paastoveren sokeripitoisuus plasmassa on 7,0 mmol/l tai enemmän (ADA 97, WHO 99)
ja/tai HbA1c-arvo on 47,5 mmol/mol (6,5%) tai suurempi. (WHO 2010)
Jos oireet viittaavat diabetekseen, riittää yksi poikkeava mittaus. Jos muita diabetekseen viittaavia oireita ei ole, poikkeavia mittauksia pitää olla kaksi tai enemmän.
 
D1-äiti
Joo, 1-tyyppistä kyse. Toi ei ole ainut testi mikä mulle tehään joten samalla ottaavat ensi viikolla paastoverensokerin. Ei kait yksittäinen mittaus, varsinkaan keskellä päivää, välttämättä kerro paljoa koska arvo riippuu paljolti siitä mitä on syönyt, näin ainakin ajattelisin. Tietty jos se on aivan kauhean korkea, niin sitten voipi olla aika varma.
Aika riskaabelia jättää 1-tyypin diagnoosi viikon päähän!!! Korkea verensokeri nostaa ns. ketoaineita ja ketojen nousu johtaa happomyrkytykseen, joka voi johtaa kuolemaan... Diabeetikon ketoasidoosi ei ole sama kuin mihin laihduttajat pyrkivät.

Kyllä yksittäinen mittaus (ja nuo muut oireet) kertoo paljonkin kun epäillään 1-tyyppiä. Itse en tarvitse copy-pastea diabetesliiton sivuilta, olen elänyt tämän sairauden kanssa pian neljä vuotta.
 
Nnmm
Kuten tässä vaiheessa jo tiedätkin, tyypin 1 diabeteksen yksi oireista on juurikin tuo painonlasku. Laihtuminen johtuu insuliinin puutteesta. Jos insuliinia ei ole, ruoasta verenkiertoon imeytynyt sokeri ei pääse kudoksiin, kuten rasvakudokseen. Matala veren insuliinipitoisuus edesauttaa myös jo olemassa olevien rasvavarastojen vapautumista kudoksista.

Kunhan saat insuliinit niin voit odottaa painon nousua.

Insuliini on myös vastaus siihen miksi lihavat ovat lihavia. He syövät ruokaa joka stimuloi insuliinin eritystä (nyt ei siis puhuta enää T1D:stä). Insuliini pitää huolen että ylenmäärin syödyt hiilihydraatit pääsevät varmasti talteen rasvakudokseen, eikä vararasvat vaan vapaudu niin että niitä voisi hyödyntää elimistön energiantarpeeseen.
 

Yhteistyössä