Kummilapset: säästövinkkejä

  • Viestiketjun aloittaja "Apila"
  • Ensimmäinen viesti
"Apila"
Ah ja voi. Ystävät on ihania, samoin niiden lapset. Mutta täytyy kyllä sanoa, että kyllä niihin kummilapsiin rahaakin menee, ja joskus tuntuu, että se on sitten omalta perheeltä pois. Mulla nyt ei ole onneksi kuin kaksi kummilasta, joten kulut on jotenkin hallinnassa, mutta aina välillä tuntuu, että kalliiksi silti tulee. Ystävä sai lapsen viime talvena ja tästä tuli nyt sitten toinen kummilapseni. Rahaa on jo tähän mennessä palanut aika iloisesti. Me asutaan Helsingisssä, he Pohjois-Suomessa, joten jo ristiäisiin meno tuli matkojen osalta aika kalliiksi, kun meidän perhe matkusti sinne junalla ja yöpyi yön hotellissa, ja sitten tietysti nää kummilahjat synttäreinä, nimipäivinä ja jouluina vähintään. Oliskos hyviä säästövinkkejä? Oletteko onnistuneet budjettikummiudessa? Nyt mulla tosiaan vasta kaksi noita kummilapsia, mutta monet ystävät nyt siinä iässä, että tulevaisuuden kannaltakin mietin, jos näitä kummilapsia tulee lisää.
 
Käytiin tänään kalassa...kummityttö oli mukana. Ei maksanut euroakaan.

Ikävää, jos kaikesta pitää tehdä asia, joka liittyy rahaan. Kummiudestakin. Mun mielestä paljon mukavampaa on lapselle retki kummin kanssa...kuin saada kummilta uusi lelu.
 
Meullä miehen kanssa yhteensä viisi kummilasta. Olemme ottaneet tavan viettää laatuaikaa kummilasten kanssa syntymäpäivinä ja jouluna. Mies esimerkiksi vie omaa kummipoikaansa syömään tai elokuviin yms. Ei maksa paljoa, ja kummilapset odottavat jo aina innoissaan mitä kivaa tehdään seuraavana juhlapäivänä. Nuoremmille kummilapsille on kerätty aina jotakin lasten astiasarjaa astia kerrallaan.
 
Haha, lukikohan kukaan sun aloitusta... Siitä vaan viettämään laatuaikaa lapsen (vauvan) kanssa Pohjois-Suomeen Helsingistä. Sehän on ihan ilmaista :D
Mä ainakin luin.

En mä antanut ap:lle vinkiksi lähteä viettämään vauvan kanssa laatuaikaa, vaan ihan vain yleisellä tasolla pohdin sitä, miten se kummius voisi olla jotain muutakin, kuin rahan syytämistä lapselle.

Ei, ap ei varmasti voi (ilman suurta rahallista investointia) lähteä viettämään kummilapsensa kanssa aikaa tänään. Tai huomenna. Mutta ymmärtääkseni ap on lapsen kummi myös vielä 10 vuoden kuluttua, eikö?

Jospa tuolloin hänellä olisi vaikka mahdollisuus ottaa kummilapsi kesälomalla luokseen ja viettää tämän kanssa vaikka viikko yhteistä aikaa.

Ja yleensä niitä ystäviäkin tavataan joskus. Silloin, kun ap tapaa tätä ystäväänsä, joka on hänen kummilapsensa äiti, hän voi varmasti tehdä tämän kummilapsensa kanssa jotakin kivaa yhdessä. Eikö?
 
..aha......
Käytiin tänään kalassa...kummityttö oli mukana. Ei maksanut euroakaan.

Ikävää, jos kaikesta pitää tehdä asia, joka liittyy rahaan. Kummiudestakin. Mun mielestä paljon mukavampaa on lapselle retki kummin kanssa...kuin saada kummilta uusi lelu.
Tämä ajan antaminen kummilapselle on ihana idea. Mä olen pojan kummeille sitä ehdottanut ja sanonut että kun pojalla on paljon leluja yms tavaraa niin olisi ihanaa jos veisivät vaikka puistoon,kalaan,hoploppiin tms mutta ei, aina vaan haluavat tuoda lahjan ja nähdä lasta kerran vuodessa, pojan synttäreillä.
 
olisipa
Ois aivan huippua jos minun lapseni kummit viettäisivät lapsen kanssa aikaa sen sijaan että toisivat leluja tai vaatteita. Kiva oli saada kummilahjoja, kun lapsi syntyi, mutta nyt kun on kohta 1-vuotias olisi aivan huippua että veisivät lasta vaikka välillä puistoon tai leikkisivät lapsen kanssa. Sen sijaan kumpaakaan kummia ei pahemmin kiinnosta. Heillä on omat elämät. Lahjat ostavat tunnollisesti, mutta esim. siskoni ei ole lainkaan kiinnostunut lapsestani muutoin. On väkisin ne hetket hänen kanssaan kun on pakko, väkinäisesti vähän leikkii. Oli vähän virhevalinta kummiksi, no en tiedä.
 
täh!
No perkele. Pakkoko se on rahaa/arvokasta tavaraa kummilapsille annella? Ärsyttää tää nykyaika kun kaikille tarttis niin helekutin paljon antaa kaikkea materiaa. Ja vielä nimipäivänä? Kuka muka edes muistaa toisia nimipäivinä? Se on ihan typerää. Varsinkaan mitään alle 1-vuotiasta joka ei edes tiedä nimeään! Eikä se moneen vuoteen muutenkaan tule muistamaan että ootko sä lahjonut sitä vai et.

Et kertonut toisen kummilapsesi ikää... Osaako se kuitenkin puhua jo? Soittele sille ja höpöttele mukavia. Tai lähettele netissä (vanhempien kautta) hölmöjä kuvia. Askartele sille jotain hauskaa, tee itse joku hieno pehmolelu... Jos muuten liikut siellä päin käy moikkaamassa ja vie vaikka euron karkkipussi.

Ja osta yksi liimapuikko ja keräile ilmaislehdistä yms. askartelutarvikkeita, niin saat molemmille lapsille useammaksi vuodeksi kortteja tehtyä eikä tartte maksaa kuin postikulut.
 
"Apila"
Kiitos vinkeistä. Aikaa tosiaan mielellään viettäisin kummislasten kanssa, mutta tämä uusin nyt tosiaan asuu siellä Pohjois-Suomessa, joten tällä hetkellä aika vaikeaa. Toinen kummilapsi on jo 8-vuotias ja asuu tässä parin kilometrin päässä - nähdäänkin viikottain. Näitä säästövinkkejä kaipailin ehkä siksi, että tämän ensimmäisen kummilapsen kanssa en ole pahemmin säästellyt. Kun tämä 8-vuotias tupsahti maailmaan oli meidän ystäväpiirin ensimmäinen lapsonen, joten lähti vähän mopo käsistä. Ostelin lapselle aika kalliita lahjoja (esim. polkupyörä) muutoinkin kuin merkkipäivinä tai jouluna. Silloin mulla ei ollut vielä omia lapsia, joten rahaakin oli enemmän. No nyt sitten kun on oma lapsi ja toinen kummilapsi, niin mun pitää muuttaa toimintaa ihan jo tasapuolisuudenkin vuoksi.
 
vihervaaran anna
Kerää jotain kirjasarjaa? Pienemmälle Tatu ja Patu, isommalle jotain mitä näitä nyt on. Muumikirjoja, Tiina-sarjaa jos on tyttö... Kirjat on maks parikymppiä. Kummeilla ei kyllä mun mielestä ole mitään velvollisuutta ostaa mitään kalliita lahjoja tai lahjoja ylipäätään sen puoleen.

Ihana ajatus oli myös lähettää sähköpostilla jotain hassuja kuvia tai videoita vaikka aina perjantaisin, mun kolmevuotias olis ihan innoissaan viikoittaisesta kissavideosta :)

Isommalle vois lähettää myös kirjepostia toisinaan, sinne mukaan joku tarra tai tikkari tai jotain muuta pientä kivaa.

Musta kivointa olisi juuri se, että kummi muistaa muutenkin kuin merkkipäivinä.
 
"Apila"
Kerää jotain kirjasarjaa? Pienemmälle Tatu ja Patu, isommalle jotain mitä näitä nyt on. Muumikirjoja, Tiina-sarjaa jos on tyttö... Kirjat on maks parikymppiä. Kummeilla ei kyllä mun mielestä ole mitään velvollisuutta ostaa mitään kalliita lahjoja tai lahjoja ylipäätään sen puoleen.

Ihana ajatus oli myös lähettää sähköpostilla jotain hassuja kuvia tai videoita vaikka aina perjantaisin, mun kolmevuotias olis ihan innoissaan viikoittaisesta kissavideosta :)

Isommalle vois lähettää myös kirjepostia toisinaan, sinne mukaan joku tarra tai tikkari tai jotain muuta pientä kivaa.

Musta kivointa olisi juuri se, että kummi muistaa muutenkin kuin merkkipäivinä.
Itse asiassa tuon isomman pojan kohdalla sovimme hänen äitinsä kanssa lukuprojektista, joka aloitettiin Supermarsuilla. Pienemmänkin kohdalla vois alkaa vähän ajan päästä kerään kirjoja. Ne on sitä paitsi aika käteviä lähettää postissakin.
Sitä paitsi kirja-aleista saa tosi hienoja kirjoja halvalla.

Hauskat kuvat ja videot sähköpostilla on tosi kiva idea:)
 
Vie.ras
Itsehän sitä kukin määrittelee minkä verran pistää rahaa kummilasten lahjoihin. Jos nyt haluaa uudet polkupyörät yms ostella niin toki siihen saa rahaa menemään, mutta sellainen 10-15€ lahja riittää ihan hyvin. Mä en ole nimipäivinä muistanut edes omia lapsia, joten en muista kummilapsiakaan. Kaksi pientä lahjaa vuodessa ei varmaan vie vararikkoon.

Muuten kummilapselle se yhdessä vietetty aika ja tekemiset on tärkeämpiä kuin ne tavarat. Se että saa elämäänsä yhden aktiivisen aikuisen lisää. Tietenkään ei toimi niin hyvin kun välimatkaa on. Nykyisin voi onneksi netin välityksellä käydä videopuheluita, lähettää kuvia jne. Meidän lapsilla on pari kummia jotka asuvat kaukana, heidän kanssaan on hyväksytty heti se ettei nähdä niin usein.
 
ruhkavuosiäiti
Tämä ajan antaminen kummilapselle on ihana idea. Mä olen pojan kummeille sitä ehdottanut ja sanonut että kun pojalla on paljon leluja yms tavaraa niin olisi ihanaa jos veisivät vaikka puistoon,kalaan,hoploppiin tms mutta ei, aina vaan haluavat tuoda lahjan ja nähdä lasta kerran vuodessa, pojan synttäreillä.
Minulla ei ole aikaa yhtään sen enempää kuin rahaakaan. Onneksi erosin kirkosta, niin ei enää tarvitse stressata tällaisten ylimitoitettujen kummiusodotusten takia.

Meillä on miehen kanssa yhteensä 6 kummilasta, mikä on jo liikaa.
 
"Jokuvaan"
Mä ainakin luin.

En mä antanut ap:lle vinkiksi lähteä viettämään vauvan kanssa laatuaikaa, vaan ihan vain yleisellä tasolla pohdin sitä, miten se kummius voisi olla jotain muutakin, kuin rahan syytämistä lapselle.

Ei, ap ei varmasti voi (ilman suurta rahallista investointia) lähteä viettämään kummilapsensa kanssa aikaa tänään. Tai huomenna. Mutta ymmärtääkseni ap on lapsen kummi myös vielä 10 vuoden kuluttua, eikö?

Jospa tuolloin hänellä olisi vaikka mahdollisuus ottaa kummilapsi kesälomalla luokseen ja viettää tämän kanssa vaikka viikko yhteistä aikaa.

Ja yleensä niitä ystäviäkin tavataan joskus. Silloin, kun ap tapaa tätä ystäväänsä, joka on hänen kummilapsensa äiti, hän voi varmasti tehdä tämän kummilapsensa kanssa jotakin kivaa yhdessä. Eikö?
No sori, mut mä en kyllä nähnyt sun ekassa kirjoituksessasi mitään yleistä pohdintaa, vaan ainoastaan tarvetta kertoa omista tekemisistäsi ja hieroa omaa koettua erinomaisuuttasi muiden naamaan. "Yleinen pohdintasi" ei myöskään auttanut ap:ta lainkaan.

Ongelmana on liika rahanmeno. Tähän ehdotat neuvoksi korvata lahjat lupauksella ottaa lapsi viikoksi kylään kesälomalla - vuonna 2024? Kiva kokemus kymmenvuotiaalle mennä viikoksi uppo-oudon kummin luo toiselle puolelle maata? Ja jos sitä rahaa ei paljoa ole, sitä ei varmasti riitä reissaamiseen toiselle puolelle Suomea. Eikö ole aika ilkeää silloin mainita, että ei ne sun laittamat lahjat vaan se yhdessä vietetty aika?

Siitä, että sinä menet kalaan, teit ihan oman ketjunkin. Eikö sen saama huomio riittänyt?


Ap:lle niitä budjettilahjoja minäkin suosittelisin. :) Nimipäivänä voi hyvin muistaa laittamalla vain kortin ja suklaalevyn. Synttäreille ja jouluksi sitten "oikea" lahja, jonka senkään ei tarvitse olla mahdottoman hintainen.
 
"iina"
mä olin ihan vitun surkee kummi, mut kyllä mä nykyään varmaan tulisin juttuun sen kans. No yritin mä sitä muistaa niin hyvin ku osasin. Mut helvetti, kun en kuulu siihen kirkkoon ja kaikki raamatut pitäis polttaa, ihan oikeesti. Se ois ihanaa!
 
Aika on kultaa kallimpaa
Mun lapsen kummeista kaksi viettää paljon aikaa lapsen kanssa. Arvostan sitä enemmän kuin rahaa tai kalliita lahjoja. Yksi kummi taas muistaa vain jouluna ja synttäreinä pelkästään rahalahjalla. Kiva sekin, mutta ei kuitenkaan meidän tai lapsen ensisijainen toive.

Itse taas muistan kummilapsia lahjalla tai yhdessäololla/-tekemisellä. Riippuu aina siitä mitä vanhemmat vastaavat kun kysyn lahjatoivetta jos lapsi ei ole vielä sen ikäinen että kertoisi toiveensa itse.
 
dddd
Mun lapsen kummeista kaksi viettää paljon aikaa lapsen kanssa. Arvostan sitä enemmän kuin rahaa tai kalliita lahjoja. Yksi kummi taas muistaa vain jouluna ja synttäreinä pelkästään rahalahjalla. Kiva sekin, mutta ei kuitenkaan meidän tai lapsen ensisijainen toive.

Itse taas muistan kummilapsia lahjalla tai yhdessäololla/-tekemisellä. Riippuu aina siitä mitä vanhemmat vastaavat kun kysyn lahjatoivetta jos lapsi ei ole vielä sen ikäinen että kertoisi toiveensa itse.
Totta on, että aika on kultaakin kalliimpaa, joten minä suon sen vähäisen aikani mieluiten omille lapsilleni.
 

Yhteistyössä