masennuslääkkeet ja raskaus

  • Viestiketjun aloittaja suunnitteilla
  • Ensimmäinen viesti
suunnitteilla
olen syönyt alkuun 4 kk escitalopram actavis masennuslääkettä, jonka lopetin kertalaakista. Sainkin kauheat vieroitusoireet ja jouduin sairaalaan, mutta mitään vikaa ei löytynyt. Nyt syön lääkkeitä taas, jotta pystyn käymään töissä. Olemme päättäneet mieheni kanssa tehdä vielä yhden lapsen. En halua syödä masennuslääkkeitä raskauden aikana. Kai se häätyy varata lääkärille aika, jotta saa ohjeet kuinka toimia oikein, ainakin asteittain pitäs vähentää kuulema. Pelottaa, jos ne ahdistusoireet, kamalat selkä- ja vatsasäryt palaavat takaisin...Onko kellään kokemuksia??
 
Niin, kyseiset lääkkeet tulee todellakin lopettaa/vähentää vähitellen, eikä yht´äkkiä.
Ei lapsia noin vain päätetä tehtäviksi.

Joo, yleensä varataan lääkärille aika vastaavissa tilanteissa.

Kyllä, oireesi voi palata, etkä välttämättä saa enää lapsia. Joko johtuen sinusta, lääkityksestä tai muista asioista.

On kokemusta, olen lapseton hoitojen vuoksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
suunnitteilla
pahoittelut sinulle vihreäomena =( meillä on kolme lasta ja olen aina tullut helposti raskaaksi, viimeistään kolmannella kierrolla. ja onhan minulla kierukkakin, joten lääkäriin on muutenkin mentävä. minkä hoitojen takia et saa lapsia, jos saa olla utelias?

happygirl-91: tiedän, että terveys ei ole leikin asia ja tiedän, että minulla ahdistusta ja masennusta aiheuttaa työpaikkani ja paikkakunta, jossa asutaan. tarkoitus on muuttaa viimeistään ensi kesänä paikkakuntaa.
 
Mulla on jo pelkästä lääkkeen (sertralin) unohtamisesta tullu kovat kivut ja verenvuotoa, raskautta kun alettiin puheasteella suunnittelemaan jätin noi pois vähitellen lääkärin ohjeen mukaan, tulin heti raskaaksi.
Lääkitys päätettiin aloittaa uudelleen raskaudenaikaiseen masennukseen lääkärin seurannassa kun olin toisella kolmanneksella, kuukausi ennen laskettua aikaa lääkitys piti ajaa taas alas mutta vatsakramppien takia se lopulta vain puolitettiin.
Vauva on nyt 7,5viikkoinen ja jatkan tuota lääkitystä taas vanhalla annoksella baby bluesia ja herkästi uusivaa masennusta ennalta ehkäisten.

yritän siis sanoa että lääkärin valvonnassa lääkityksen lopetus ja hienoa jos voit olla ilmankin! Mutta jos et niin raskaus/imetysajalle sopiva lääkityskin löytyy
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä