karonkka

  • Viestiketjun aloittaja "epätoivoinen"
  • Ensimmäinen viesti
"epätoivoinen"
Lapseni väittelee tohtoriksi loppukesästä. Ongelma on vain siinä ettei hänellä ole sellaisia tuloja että voisi järjestää mitään kallista iltajuhlaa. Tarkoitan nyt karonkkaa. Eikä meillä vanhemmillakaan ole varaa auttaa. Voiko sen järjestää ihan pienimuotoisena? Sehän ei ole mikään sukujuhla. Voisiko sinne kutsua vain väitöskirjaan osallistuneet henkilöt? Olen kuullut että naisilla pitäisi olla iltapuku joten minun pitää varmaan jättää menemättä kun en sellaista omista eikä ole varaa ostaa niin kallista asua. Itse olen vain sellainen ns. tuulipukuihminen enkä ymmärrä noin hienon pukeutumisen päälle. Pitääkö tämä kaikki tosiaan maksaa omasta pussista vai saako yliopistolta jotain tukea? onko karonkka pakko järjestää? Olisiko joku ystävällinen ja vastaisi tähän.Olen aivan hämmentynyt.
 
"..."
Joskus rahoittaja voi osallistua kustannuksiin, mutta muuten ne täytyy kustantaa itse. Voiskohan väittelijä pyytää lahjat rahana? En tiedä. Mutta iltapukujuhlathan nuo yleensä ovat, puvun voi myös vuokrata.
 
"Karonkka"
Karonkka täytyy järjestää, mutta se voi olla nk. 'terävä', eli pienimuotoisimmillaan väittelijä, kustos ja vastaväittäjä menevät kolmestaan illallliselle - vaikka ihan väittelijän kotiin. Vastaväittäjän syöttämiskulut saa vähentää verotuksessa :) (samoin väittelijän frakin vuokran tms). Karonkka ei tosiaan ole mikään sukujuhla, päinvastoin.

http://www.utu.fi/fi/Tutkimus/vaitokset/vaitosohjeet/Sivut/karonkka.aspx
 
jccjk
Ne voi olla just sellaset kun haluaa. Pienet tai isot. Itse laitoin kutsuun vain tumma puku, koska esim miehelläni ei frakkia ollut, enkä pitänyt järkevänä pakottaa kaikkia muitakaan frakin hankintaan.
 
Raskaana
Karonkka on iltapukujuhla, mutta tosi usein juuri väittelijän äidillä näkee kaksiosaisia asuja eli pitkäpuolihame ja joku paita (ei siis tarvitse olla virallinen iltapuku). Tai kallis itse kiersin useammat väikkäribileet ihan henkkamaukalta iltapuvussa (maksoi muutaman kympin). Omiin juhliin ostin ihan virallisen puvun. Naiset on tässä vähän huonommassa asemassa, koska me tarvitsemme tuohon päivään kaksi asua. Väitöstilaisuuteen jakkupuvun ja iltaan iltapuvun. (Miehille riittää yksi frakki). Toisen noista saa vähentää verotuksessa.
 
sdfghjk
On ollut myös frakkiin pukeutuneita naisia väittelemässä. En näe mitään syytä, miksei naispuolinen väittelijä voisi olla illalla samassa pitkässä mekossa tai juhlavassa housupuvussa kuin päivälläkin. Emme elä enää 1800-lukua.
 

Yhteistyössä