Nyt sitten muistutusta nuorille miten käyttäydytään liikenteessä!

  • Viestiketjun aloittaja turvallisempaa loppukesää!
  • Ensimmäinen viesti
turvallisempaa loppukesää!
Esim. Toholampi, 4 ihmistä kuolee auton ulosajossa n. viikko sitten. Kyydissä mm. 14 ja 15 vuotiaat. Ensimmäinen kysymys: Mitä tuon ikäiset tekee aamuyöllä yhtään missään?
Mutka jossa olivat ajaneet ulos oli ilmeisesti myös melko loiva, joten saanut olla siis todella huomattava ylinopeus että vedetään metsään niin että jokaiselta lähtee henki. Ja vaikka olisi ollut jyrkempikin mutka niin ei se metsään mene jos rajoitusten mukaan ajaetaan / oikean tilannenopeuden mukaan.

Ja nyt taas Toholammilla sattuu ja tapahtuu. 15v (pian 16v) poika ajaa rajusti moottoripyörällä ulos tieltä 10 vuotias kyydissään joka menehtyy. Tämä teinipoikakin on ilmeisesti todella pahassa kunnossa nyt sairaalassa. Pyörä ei ollut edes kevari vaan joku isompi, eli ei olisi saanut ajaa sitä vielä ainakaan kahteen vuoteen.
Ja vanhemmat tiesivät että pojat lähtivät ajamaan.

No, elämä näyttää joskus kurjan puolensa. Ei kiva juttu. :(

Vahinkoja on sattunut aina ja tulee sattumaan tulevaisuudessakin, mutta nämä on sellaisia tapauksia jotka olisi kyllä ollut täysin estettävissä! Muistuttakaa niitä teinejä että autolla/mopolla ei esitellä mitään nopeuksia kavereille ja kortittoman kyytiin ei mennä! Onnettomuus voi sattua kenelle vain ja ei ne alle parikymppiset mitään kuolemattomia ole vaikka joskus niin saattaavatkin ajatella!
 
surullista
Vanhemmat pelkää useimmiten enemmän että lapsensa jäävät kiinni poliiseille, kuin sitä että jotain sattuu lapselle. Useinhan se on ajatuksena: "Ei meidän lapsi kaahaa", "Meidän lapsi ajaa nätisti", "Ei meidän lapselle mitään satu!", "Meidän lapsi osaa ajaa kun se on ennenkin ajanut!", "Pojat on poikia"
 
Isä.
Itse olen teineilleni iskostanut mieliin ettei humalaisen kyytiin lähetä. Jos tuntuu siltä, että kuskiin ei ole luottamista niin soittavat taksin ja tulevat kotiin ja minä maksan taksin kotona vaikka keskellä yötä. Muutama kymppi tai satanen on pieni hinta oman lapsen elämästä.
 

Yhteistyössä