ISON painonpudotuksen aloitus. Ehdotuksia/kokemuksia? Mitä mieltä ateria-esimerkeistä?

  • Viestiketjun aloittaja neitipallo
  • Ensimmäinen viesti
neitipallo
Olen alle 30 vuotias nainen. Olen 162cm pitkä ja painan hurjat 117kg. Nyt haluaisinkin kysyä kokemuksia muilta ison taakan pudottaneilta. Millaista ruokavaliota noudatit? Paljon liikuit? Mitä harrastit? Itse olen aloittanut kevyemmän ruokavalion. Tässä esimerkki päivän syömisistä:

Aamiainen n. klo 9: Pieni annos kaurapuuroa (oivariinisilmä), ruisleipä (karppiruis, margariini/levite, kinkku, 5% sulatejuusto), kahvikuppi maidolla, tomaatti ja kurkkua. Max 400kcal.

Lounas n. klo 12: Kana/kalasalaatti (jääsalaatti, kurkku, tomaatti, viinirypäle, vesimeloni, raejuusto, kanafilee, kevyt valkosipulikastike) ruokajuomana vesi. Vaihtoehtoisesti kevyt keitto + ruisleipä aamupalan tavoin. Max 500kcal.

Välipala n. klo 14: Ateriankorvike-juoma tai raejuusto+kasviksia tai viili + marjoja. Aina siis max 100 kcal.

Päivällinen n. klo 17: Kuten lounas, mutta kcal max 400.

Iltapala n. klo 19-20: Kuten välipala tai vaihtoehtoisesti ruisleipä lisukkeilla ja kahvi maidolla. max 100kcal.


Miltä kuulostaa? Olen laskenut tarkasti kaloreita ja niitä saan maksimissaan 1500 päivässä, mutta minissään 1300. Lisäksi juon vettä noin kaksi litraa ja funligtmehua sillointällöin. Aion lisätä ruokavalioon vielä pähkinöitä. Paistamisessa en käytä rasvaa. Päivällisellä tai lounaalla saatan syödä silloin tällöin muutaman perunan tai riisiä, mutta puolet on aina kasviksia tai juureksia.

Perus energiankulutus tällä painolla ilmeisesti olis jotain 2600-2800kcal/vuorokausi. Mietinki, onko tuo 1500kcal oikea määrä? Olen aikaisemmin nuorempana karpannut ja pudottanut sillä painoa. Tuolloin lähtöpaino oli pienempi ja pudotus sujui, mutta haluaisinki nyt tehdä asiat eri tavalla. Haluan muutoksesta pysyvän elämäntavan.

Liikuntaa olen harrastanut todella vähän rajun selkäkivun takia, joka jäi raskausajasta päälle (iskias). Kotona on kuntoiluvälineitä ja rattaiden kanssa pääsen liikkumaan vaikka päivittäin, mutta hyvin lyhyitä matkoja tosin.

Vinkkejä? Mitä muuttaisin ruokavaliossa? Miten te muut tästä selvisitte? :)
 
vieras...
sä et voi tolla painolla alottaa noin tiukalla dietillä, siitä ei tule mitään. ainoastaan jossain lääkärinvalvonnassa voisit tollasen toteuttaa. joten mitä jos nyt alkuu muutat ruuat vaan terveelliseks mutta syöt kuitenkin tarpeeksi
 
Jdjde
Enemmän kasviksia, hedelmiä, marjoja ja enemmän proteiinia, hyvää rasvaa.

Miten syöt nyt? Olisko varaa alkaa laihdutus vähän pienemmällä remontilla. Itse ainakin laihdun, kun vain jätän herkut pois ja syön niiden tilalta kasviksia. Pitkään ei jaksa tollasella ruualla. Kaloreita niin vähän, että luulen että sorrut helposti herkuttelemaan. Muista myös vaihtelevuus, eikä aina kanasalaattia ja raejuustoa.
 
läski itsekin
Samaa mieltä kuin yllä. Kun olet muutaman päivän ollut noilla kaloreilla, olosi on niin heikko, että sorrut takuuvarmasti mässäilemään. Ylipäätään sulla on edessäsi nyt parin vuoden urakka. Toivotan tsemppiä jo tässä vaiheessa, suurin osa ei jaksa loppuun asti...
 
Oitlwt harmaana
Itse jättäisin tuosta veks nuo oivariinisilmät puurosta ja margariinit leivän päältä, salaatinlastikkeet. Samoin unohda funlight-mehut. Ala syödä ihan oikeaa ruokaa, ei mitään makeutusainep*skaa tai ateriakorvikkeita. Runsaasti vihanneksia ja hyvää rasvaa, oliiviöljyä liraus salaatin päälle ja 10 g pähkinöitä. Muista proteiinin saanti. Marjoja ennemmin kuin hedelmiä.
Kyllä sun kannattaa syödä enemmän, vaikka noin 1800 kcal päivässä. Muista vaihtelu, et jaksa kovin kauaa raejuusto/kana/salaatti-linjaa.
 
neitipallo
Kiitos vastauksista.

Oon siis menny tällä tyylillä nyt viikon verran ja nälkä ei kyllä oo vaivannu missään vaiheessa. Juuri siksi kyselenki mielipiteitä, koska mietin, pitäiskö kalorit nostaa korkeammiksi. Tuossa oli tosiaan esimerkki mun syömisistä, mutta kalorit oon pitäny nuissa lukemissa koko ajan.
 
neitipallo
Enemmän kasviksia, hedelmiä, marjoja ja enemmän proteiinia, hyvää rasvaa.

Miten syöt nyt? Olisko varaa alkaa laihdutus vähän pienemmällä remontilla. Itse ainakin laihdun, kun vain jätän herkut pois ja syön niiden tilalta kasviksia. Pitkään ei jaksa tollasella ruualla. Kaloreita niin vähän, että luulen että sorrut helposti herkuttelemaan. Muista myös vaihtelevuus, eikä aina kanasalaattia ja raejuustoa.
Kuten tosiaan sanoin, en mää aina syö nuin. Se oli suuntaa antava esimerkki. :) Oon syöny myös keittoja ja esim muutama peruna + kanaa. Syön kasviksia todella paljon.
 
neitipallo
Itse jättäisin tuosta veks nuo oivariinisilmät puurosta ja margariinit leivän päältä, salaatinlastikkeet. Samoin unohda funlight-mehut. Ala syödä ihan oikeaa ruokaa, ei mitään makeutusainep*skaa tai ateriakorvikkeita. Runsaasti vihanneksia ja hyvää rasvaa, oliiviöljyä liraus salaatin päälle ja 10 g pähkinöitä. Muista proteiinin saanti. Marjoja ennemmin kuin hedelmiä.
Kyllä sun kannattaa syödä enemmän, vaikka noin 1800 kcal päivässä. Muista vaihtelu, et jaksa kovin kauaa raejuusto/kana/salaatti-linjaa.
Kiitos vinkeistä! Mää arvoinki kauan tuon kalorimäärän kanssa. Hyvin se on riittäny, ku oon syöny nuita kasviksia reilummin lihan kanssa. Punaista lihaa syön harvemmin, mutta ehkä kerran viikkoon.
 
neitipallo
Alkuperäinen kirjoittaja läski itsekin;30088502:
Samaa mieltä kuin yllä. Kun olet muutaman päivän ollut noilla kaloreilla, olosi on niin heikko, että sorrut takuuvarmasti mässäilemään. Ylipäätään sulla on edessäsi nyt parin vuoden urakka. Toivotan tsemppiä jo tässä vaiheessa, suurin osa ei jaksa loppuun asti...
Kiitos tsempeistä. Tiiän, että urakka on pitkä, siksi haluanki tehä tän kunnolla, enkä millään pikavauhilla. Haluan muuttaa sitä tyyliä, mihin oon tähän asti menny. Mutta tosi se on, että nyt viikon aikana mua ei oo heikottanu kertaakaan. Nälkä on toki ennen syöntiä, mutta rauhassa oon ateriat nauttinu ja hyvin on maha täyttyny. Mulla on todella hyvä motivaatio. En usko, että se katoaa, koska syy on siihen vakava.
 
jsdk
Kannattaa miettiä sitäkin, oletko valmis jatkamaan tuollaista ruokavaliota lopun ikääsi? Sillä tosiasia on, että paino palaa, jos palaa entiseen.
Itse olen pudottanut nyt 18 kg ihan vain syömällä vähemmän. Syön samaa kuin ennenkin (olen aina syönyt terveellistä kotiruokaa, mutta liikaa ja lisäksi liikaa herkkuja; karkkia, pullaa jne), eli ruokaa sen verran että nälkä lähtee ja herkkuja maltillisesti, eli vaikka jätski jos mieli tekee, mutta ei enää toista perään kuten monesti ennen tein. Syön pizzaa yms sellaista välillä, silloin kuin muukin perhe. Juon olutta saunaillassa, grillimakkaraa jne, mutta kohtuullisessa määrin. Otan kahvilla pari keksiä jos mieli tekee, en kymmentä tai viittätoista.
Tein tämän elämän muutoksen vuosi sitten, ja tarkoitus on antaa painon pudota siihen saakka, kun se tällä tavalla putoaa ja sitten olla siinä, eli siis tämä tapa syödä on minulla nyt loppuelämän tapa, ei mikään laihdutusdieetti.
 
Kannattaa miettiä sitäkin, oletko valmis jatkamaan tuollaista ruokavaliota lopun ikääsi? Sillä tosiasia on, että paino palaa, jos palaa entiseen.
Itse olen pudottanut nyt 18 kg ihan vain syömällä vähemmän. Syön samaa kuin ennenkin (olen aina syönyt terveellistä kotiruokaa, mutta liikaa ja lisäksi liikaa herkkuja; karkkia, pullaa jne), eli ruokaa sen verran että nälkä lähtee ja herkkuja maltillisesti, eli vaikka jätski jos mieli tekee, mutta ei enää toista perään kuten monesti ennen tein. Syön pizzaa yms sellaista välillä, silloin kuin muukin perhe. Juon olutta saunaillassa, grillimakkaraa jne, mutta kohtuullisessa määrin. Otan kahvilla pari keksiä jos mieli tekee, en kymmentä tai viittätoista.
Tein tämän elämän muutoksen vuosi sitten, ja tarkoitus on antaa painon pudota siihen saakka, kun se tällä tavalla putoaa ja sitten olla siinä, eli siis tämä tapa syödä on minulla nyt loppuelämän tapa, ei mikään laihdutusdieetti.
Ei kai ap:n ole tarkoitus samalla ruokavaliolla loppuelämäänsä jatkaa?

Meinaan, että jos hän syö lopun elämäänsä kalorivajeella, näyttää vaaka sitten ennen pitkää 40 kh, 35 kg, 30 kg ja sitä rataa. Kyllä sitä ruokamäärää on jossakin vaiheessa pakko nostaa, jotta painon lasku pysähtyy ja alkaa ns. ylläpitovaihe.

Mutta se on kyllä ihan harkinnan arvoinen asia, että miten se laihduttaminen kannattaa tehdä. Keinoja on monia ja uskoakseni melko iso osa niistä jopa ihan toimivia. Niiden joukosta pitää sitten vaan löytää se itselleen paras keino, joka toimii parhaiten omalla kohdallaan.
 
dsasd
Ei kai ap:n ole tarkoitus samalla ruokavaliolla loppuelämäänsä jatkaa?

Meinaan, että jos hän syö lopun elämäänsä kalorivajeella, näyttää vaaka sitten ennen pitkää 40 kh, 35 kg, 30 kg ja sitä rataa. Kyllä sitä ruokamäärää on jossakin vaiheessa pakko nostaa, jotta painon lasku pysähtyy ja alkaa ns. ylläpitovaihe.

Mutta se on kyllä ihan harkinnan arvoinen asia, että miten se laihduttaminen kannattaa tehdä. Keinoja on monia ja uskoakseni melko iso osa niistä jopa ihan toimivia. Niiden joukosta pitää sitten vaan löytää se itselleen paras keino, joka toimii parhaiten omalla kohdallaan.
No mutta jos ap laihtuu vaikka 60 kiloiseksi, niin ei hänen auta paljoa tuosta nykyisestä kaloreita lisätä, ettei paino taas nouse. Max 1800 kcal:iin.. Itselläni kalorimäärä päivässä n. 2000 kcal, aluksi laihduin sillä varsin nopeasti, nyt on hidastunut. Kuvittelisin, että n. 80 kiloiseksi sillä laihdun. Mutta jos lisään kalorimäärää siitä, varmasti paino taas nousee. Lihomis-laihtumishistoria hidastaa aineenvaihduntaa, ts. jos ihminen on aina ollut vaikkapa 70 kiloinen ja syö x-määrän kaloreista pysyäkseen siinä, niin vastaavasti ihminen, joka on useasti lihonut ja laihtunut vaikka 70-90-70-90 -jojoilulla, ei todennäköisesti voi syödä tuota x-määrää kaloreita pysyäkseen 70 kiloisena.
Ei ole valhetta, että laihduttaminen on helppoa mutta painon pitäminen vaikeaa sen jälkeen.
 
ed
Ja siis tarkoitan sitä, että jos laihduttaa ja päästyään tavoitteeseensa sopiva kalorimäärä on vaikka sen 2000 kcal ja jos on laihduttanut jollain erilaisella ruokavaliolla, kuin millä meinaa elää, voi olla hankala sillä "normiruualla" saada kalorit pidettyä kurissa. Siksi laihduttaessa kannattaa miettiä, mitä syö sitten kun...
 
No mutta jos ap laihtuu vaikka 60 kiloiseksi, niin ei hänen auta paljoa tuosta nykyisestä kaloreita lisätä, ettei paino taas nouse. Max 1800 kcal:iin.. Itselläni kalorimäärä päivässä n. 2000 kcal, aluksi laihduin sillä varsin nopeasti, nyt on hidastunut. Kuvittelisin, että n. 80 kiloiseksi sillä laihdun. Mutta jos lisään kalorimäärää siitä, varmasti paino taas nousee. Lihomis-laihtumishistoria hidastaa aineenvaihduntaa, ts. jos ihminen on aina ollut vaikkapa 70 kiloinen ja syö x-määrän kaloreista pysyäkseen siinä, niin vastaavasti ihminen, joka on useasti lihonut ja laihtunut vaikka 70-90-70-90 -jojoilulla, ei todennäköisesti voi syödä tuota x-määrää kaloreita pysyäkseen 70 kiloisena.
Ei ole valhetta, että laihduttaminen on helppoa mutta painon pitäminen vaikeaa sen jälkeen.
Ei varmastikaan mitenkään järettömän paljoa tarvitse nostaa, mutta jos hän nyt syö 1300-1500 ja ylläpitovaiheessa pitää kalorit nostaa 1800 paikkeille, niin onhan siinä jo aika iso nosto...300-500 kaloria, eli yksi ihan kunnon ateria.

Ja tiedän kyllä, että laihduttaminen on joillekin helppoa...ja joillekin vaikeaa. Sama juttu ylläpidon suhteen. Mulle se on ihan älyttömän vaikeaa, mutta tunnen ihmisiä, jotka ovat laihduttaneet tasan kerran ja pitäneet painonsa sen jälkeen jo useamman vuoden siinä samassa. Ja väittävät jopa, ettei se todellakaan ole vaikeaa.
 
Ja siis tarkoitan sitä, että jos laihduttaa ja päästyään tavoitteeseensa sopiva kalorimäärä on vaikka sen 2000 kcal ja jos on laihduttanut jollain erilaisella ruokavaliolla, kuin millä meinaa elää, voi olla hankala sillä "normiruualla" saada kalorit pidettyä kurissa. Siksi laihduttaessa kannattaa miettiä, mitä syö sitten kun...
Varmasti hyvin pitkälti totta. Mutta tosiaan, kaikille tämäkään ei ole vaikeaa. Vaikka useimmille varmasti onkin.
 
Tsemmppis Päälle
Joo muuta nyt ensin ruokavaliota terveellisemmäksi. Ja se laihduttaminen ei tapahdu hetkessä mutta se on hyvä aloittaa. Aloita sellasella liikunnalla että pikkasen tulee hiki ja ja jossain kohtaa voi pikkasen puuskuttaaja vaikka juoksua ja kävelyä ja rappusia ylös 30 min -45 min 3- 4 kertaa viikossa ja sitten jollain suht kevyillä käsipainoilla jottaan perusliikkeitä. ja jos tuntuu raskaalta niin sitten vaan helpotat jajos tulee taukoja niin jatkat sitten vaan ku taas pääset vauhtiin..Ruokavaliosta niin kaikki kinkut ja uslatejuustot ja yms voit heittää helkkariin..just vaikka oliiviöljyä,pähkinöitä omenia,tomaattia,paprikaa ja muita vastaavia ja sit kanaaj akalaa..Noin pikku hiljaal iikenteeseen..Tollatti kannattaa opetella niitä terveellisiä elämäntapoja ja pitää mieli virkeetä ja liian tiukille mutta kuitenkin jatkaa sinnikkäästi jos tapahtuu lipsahduksia ja se ei ole niin vakavaa..
 
i think
Mä sanoisin et tolla sun painolla ei oo alunperin kovin terveellisesti syöty joten aloita mieluummin syömää ruokaympyrän mukaan :) sitten kun paino tyssää niin voi lisätä liikuntaa ja mahdollisesti jättää ruoka-aineita pois :)
 
vieraskin.
Melkoisesti olet ennen syönyt, kun paino on noin isoksi noussut. Dieettisi kuulostaa ihan hyvältä kunhan pysyt siinä. Aluksi paino tuolla varmasti tippuu ja motivoi, mutta elimistösi todennäköisesti huutaa ruokaa, kun on tottunut sitä saamaan. Tsemppia. Paljon et oikeastaa voi syödäkään, jos liikuntaa et pysty harrastaan. Toivottavasti painon pudotus sitten saa selänkin kuntoon. Selän hoidossa kun ylipainoisilla ehdottoman tärkeää on painon vähentäminen.
 
neitipallo
Täällähän on keskusteltu. :) Mukava juttu!

Tarkoitin siis sitä, että haluan alkaa syömään oikein. Ennen söin paljon pastaa ja useimmiten iltapainotteisesti. En syöny kasviksia juuri ollenkaan. Annokset oli isoja ja skippasin aamupalan ja lounaanki usein. Yhdistän tän toiminnan selkeästi tunnesyömiseen, koska mun suvussa tapahtui joitain vuosia sitten tapahtumaketju, joka vei mut todella syvälle. Silloin syöminenki muuttu erilaiseksi ja paino nousi.

Taidan nostaa tuon kalorimäärän 1800:aan, jotta olis sitte se 1000 kalorin vaje, eikä enempää. Otan pähkinöitä mukaan sekä koitan syödä hedelmiä. Niistä en kamalasti tykkää, vaan söisin mieluummin juureksia, kasviksia ja marjoja, mutta yritän. Onko oliiviöljy merkittävästi rypsiöljyä parempaa?
 
neitipallo
Melkoisesti olet ennen syönyt, kun paino on noin isoksi noussut. Dieettisi kuulostaa ihan hyvältä kunhan pysyt siinä. Aluksi paino tuolla varmasti tippuu ja motivoi, mutta elimistösi todennäköisesti huutaa ruokaa, kun on tottunut sitä saamaan. Tsemppia. Paljon et oikeastaa voi syödäkään, jos liikuntaa et pysty harrastaan. Toivottavasti painon pudotus sitten saa selänkin kuntoon. Selän hoidossa kun ylipainoisilla ehdottoman tärkeää on painon vähentäminen.
Justiin kirjotinki, että paljon on tullu hiilarimössöjä vedettyä, mikä on näin jälkeenpäin kurja juttu, ku oon näin iso nykyisin. Myös alkoholia kulu ennen paljon enemmän. Mutta liian myöhästä ei oo koskaan. Jotku ei edes yritä auttaa itseään. Minä teen kaikkeni, että pääsen tarveellisempiin lukemiin.

Selkä tosiaan alko oireilemaan raskauden aikana ja sama on jatkunu siitä asti. Ku käyn esimerkiksi puolen tunnin kävelyllä, alkaa vihlova kipu viimeistään illalla. Seuraavana päivänä kipu alkaa hiljalleen hellittää onneksi.
 
vieraskin.
Täällähän on keskusteltu. :) Mukava juttu!

Tarkoitin siis sitä, että haluan alkaa syömään oikein. Ennen söin paljon pastaa ja useimmiten iltapainotteisesti. En syöny kasviksia juuri ollenkaan. Annokset oli isoja ja skippasin aamupalan ja lounaanki usein. Yhdistän tän toiminnan selkeästi tunnesyömiseen, koska mun suvussa tapahtui joitain vuosia sitten tapahtumaketju, joka vei mut todella syvälle. Silloin syöminenki muuttu erilaiseksi ja paino nousi.

Taidan nostaa tuon kalorimäärän 1800:aan, jotta olis sitte se 1000 kalorin vaje, eikä enempää. Otan pähkinöitä mukaan sekä koitan syödä hedelmiä. Niistä en kamalasti tykkää, vaan söisin mieluummin juureksia, kasviksia ja marjoja, mutta yritän. Onko oliiviöljy merkittävästi rypsiöljyä parempaa?
Ei kannata nostaa kalorimäärää, jos haluat laihtua. Jos et pysty liikkumaan niin ei tarvitsemasi kalorimäärä ole iso. Isolla ihmisellä liikunta kuluttaa paljon kun pitää isoa kilomäärää kantaa. Jos et liiku niin ei elimistösi kuluta hengittämiseen ja aineenvaihduntaan sen enempää kuin hoikka ihminen.
 
neitipallo
Ei kai ap:n ole tarkoitus samalla ruokavaliolla loppuelämäänsä jatkaa?

Meinaan, että jos hän syö lopun elämäänsä kalorivajeella, näyttää vaaka sitten ennen pitkää 40 kh, 35 kg, 30 kg ja sitä rataa. Kyllä sitä ruokamäärää on jossakin vaiheessa pakko nostaa, jotta painon lasku pysähtyy ja alkaa ns. ylläpitovaihe.

Mutta se on kyllä ihan harkinnan arvoinen asia, että miten se laihduttaminen kannattaa tehdä. Keinoja on monia ja uskoakseni melko iso osa niistä jopa ihan toimivia. Niiden joukosta pitää sitten vaan löytää se itselleen paras keino, joka toimii parhaiten omalla kohdallaan.
Juurikin näin. Karppaaminen oli se juttu aiemmin, mutta mieluiten teen nyt näin, että syön terveen määrän kotiruokaa. Myös hiilareita, mutta otan ne eri paikoista kuin ennen. En valkoisesta leivästä tai pastasta, vaan marjoista, hedelmistä ja kasviksista. Ja tottakai täysjyvästä ja esim. puurosta.
 
vvv..
<3 tosi paljon sulle tsemppiä!
Oma vinkki olis, että muista myös ne rasvat ja proteiinit. Ja opettele valmistaa kasviksista lämpimiä ruokia!
Luulen, että saattaisit helpostikin saada tk:n kautta käynnin ravitsemusterapeutilla. Vaikka tuo sun ruokavalio tuollaisenaan näyttää hyvälle, niin sun painolla saat kehosi aliravitsemustilaan, tai näin luulen.
Ja kalkit, kalsiumit, d-vitamiinit... ne tarttis saada jostain?
 
neitipallo
Ei kannata nostaa kalorimäärää, jos haluat laihtua. Jos et pysty liikkumaan niin ei tarvitsemasi kalorimäärä ole iso. Isolla ihmisellä liikunta kuluttaa paljon kun pitää isoa kilomäärää kantaa. Jos et liiku niin ei elimistösi kuluta hengittämiseen ja aineenvaihduntaan sen enempää kuin hoikka ihminen.
Mitä oon netistä laskureita kokeillu, oon saanu kalorinkulutukseksi sen 2600-2850kcal/vuorokausi, jos en liiku juuri ollenkaan. Tonnin vajetta oon nähny suositeltavan, mutta tuntuu, että tuo 1500 riittää mulle todella hyvin. Mietin vaan, että jos kalorit on liian pienet, niin putoaako paino sitte? Mikä mulle se sopiva kcal/vrk on loppujen lopuksi? Nyt oon siis ihan kirjannu ylös nuo, mitä oon syöny. Oon pitäny ruokapäiväkirjaa. Nyt on siis tän 8 päivän aikana tarkalleenottaen ollu 1300-1550 kcal per päivä, mitä oon syöny.
 
neitipallo
<3 tosi paljon sulle tsemppiä!
Oma vinkki olis, että muista myös ne rasvat ja proteiinit. Ja opettele valmistaa kasviksista lämpimiä ruokia!
Luulen, että saattaisit helpostikin saada tk:n kautta käynnin ravitsemusterapeutilla. Vaikka tuo sun ruokavalio tuollaisenaan näyttää hyvälle, niin sun painolla saat kehosi aliravitsemustilaan, tai näin luulen.
Ja kalkit, kalsiumit, d-vitamiinit... ne tarttis saada jostain?
Kiitos paljon! :)

Kasviswokkia tykkään kyllä tehdä, ku välillä nuo kylmät salaatit alkaa tuntua kurjilta, ku kaipaa lämmintäki ruokaa. Maitotuotteista syön raejuustoa ja viiliä. Oon vähän typeränä ajatellu, että tuo yks ateriankorvikejuoma olis hyvä juttu, koska siinä on kaikki vitamiinit sun muut kohillaan, mutta nyt aloin miettimään, että jos kumminki kävisin ostamassa vitamiinilisän. Vaikka toisaalta, jos päivittäin syö useita eri kasviksia ja marjoja, niin luulen aika hyvin saavani ruoastaki nuita? Proteiineja saan lihasta, hiilarit rulee ruisleivästä ja kaurapuurosta sekä kasviksista jne. Oon yrittäny miettiä tän ruokavalion mahollisimman monipuoliseksi.
 

Yhteistyössä