Miten teille on neuvottu vauvan nukkuma-asento?? (vastasyntynyt)

  • Viestiketjun aloittaja dpxmmr
  • Ensimmäinen viesti
dpxmmr
Mulle sanoivat synnärillä että kyljellään pitää nukuttaa ettei tukehdu pukluun jos vaikka sellane tuleekin. Ja kaverille oli neuvottu että selällään, koska voi kuulemma kääntyä mahalleen siitä..
 
vieras...
esikoisen ja keskimmäisen kohdalla neuvottiin kyljelleen ja nyt kolmannen kohdalla et selällään. ja joskus on ollu neuvo et mahallaan, eli ota noista nyt sit selvää ;)
 
Kyljelleen. Vastasyntynyt ei käänny mahalleen, sillä eihän sellainen pikkukäärö moiseen mitenkään pysty...kun ei pysty vielä kaikki 3kk ikäisetkään :)

Ja jos nyt näyttää siltä, että vauva on kovin levotonta sorttia, niin vauvan voi kapaloida tai tukea tyynyillä.
 
En missään nimessä nukuttaisi vastasyntynyttä selällään, ihan sen takia että selkäranka suoristuu mikä voi aiheuttaa kipua tai epämukavuutta noin pienelle. Kyljellään on meillä nukutettu kaikki kolme.
 
vvv...
Synmärillä sanottii että kyljellään, tuettuna. Ja meillä olisi tukehtunut pukluun muuten. Sit ku alkaa kääntyilemään, nii sit ylimääräiset tuet (peitot tyynyt) pois.
 
..aloittaja*
Hämää kyllä kun meidän lapsilla on alle puoli vuotta eroa ja noin eri tavalla neuvottu synnärillä.. Samaa mieltä olen myös että ei alle 3kk edes kykene kääntymään mahalleen kylkiasennosta kun kädet on tiellä..
 
äiti useammalle lapselle
Helmikuussa neuvottiin kyljelleen laittamaan nukkumaan,lisäksi kylkeä pitää vaihtaa että pää muotoutuu tasaisesti,eikä tule mikään toispuoleinen kallo.Kysyppä neuvolassa kunhan käyt! Itse en laittaisi vastasyntynyttä selälleen juuri tuon puklaamisen takia (meillä lapset harvoin puklauttavat mutta siltikin meillä on nukutettu kyljellään.)
 
...aloittaja*
Jos muistan niin kysyn.. En kehtaa alkaa neuvomaan kaveria kuitenkaan.. Itse oon kyljellään nukuttanu ja nukutan vastakin.. Ja tuon pään muotoutumisen tiesin kyllä myös.. Pointti tässä oli vain ja ainoastaan Se että miten teille muille on neuvottu synnärillä..
 
Meille sanottiin
Hesassa ja Hämeenlinnassa sanottiin, että nykysin nukutetaan selällään. Kätkytkuoleman riski on silloin pienin. Sanoivat myös, että puklut kyllä tulee suusta ulos eikä siihen tukehdu.
 
Mä en oikein usko siihen, että ne puklut löytäisivät itsekseen ulos, jos vauva makaa selällään. Olen meinaan törmännyt siihen useammin kuin kerran, että kun vauva on selällään ja hänelle antaa glukoosiliuosta näytteenoton yhteydessä, niin jos sitä sitten purskahtaakin liikaa, on vauva pakko nostaa pystyasentoon, että ylimääräiset tulee ulos. Tähän(kin) vedoten mä en nukuttaisi lasta selällään, vaan kyljellään.
 
Selällään ilmanmuuta
Kyllähän kaikki uusimmat tutkimukset ovat osoittaneet vastasyntyneen selällään nukuttamisen olevan turvallisinta. Ja niin uusille kätilöillekkin nykysin opetetaan.
 
Mä en nyt jaksa kaivaa noita tutkimustuloksia, mutta tietääkö joku, miksi selällään olisi parempi kuin kyljellään? Joku jo mainitsikin kätkytkuoleman. Mä olen edelleen ollut siinä uskossa, että sen syntymekanismi on pimennossa. Jos selällään nukuttaminen vähentää sitä riskiä, niin miten?
 
prrrrrrrrrr
Meillekin neuvottu kyljelleen, mutta tuoreimman tulokkaan kohdalla viime vuonna sanottiin että ohjeistus on selällään. Esikoinen puklaili sen verran paljon, että kylkiasento tuntui turvallisimmalta ja samaa kaavaa ollaan jatkettu. Kätkytkuolemiin liittyen muistan seuraavan tutkimuksen viime vuodelta, mutta lisätietoa ei kai vieläkään ole tullut.

http://www.iltasanomat.fi/tiede/art-1288614741972.html
 
huoah!
Nämä on juuri näitä: älä käytä järkeä kokeiluja! Meneppä itse selälleen ja joku kippaa jugurttia sinulle suun täyteen,etkä pysty kääntymään kyljelleen/nousemaan pystyyn...miten nukutat vauvasi sen jälkeen? Meillä kerran vauva puklasi järettömän puklun,nukkui kyljelleen ja näytti että tukehtuu siihen siltikin! onneksi kuulin ja olin vieressä!!! En ymmärrä miksi halutaan saada ruumiita uudella kokeilulla?!! eikö sen nyt sano tyhmänki pää ettei vauva osaa kääntyä/kääntää päätä/nousta ylös jos oksennus tulee vaan se TUKEHTUU! Yhteen väliin tuttia puskettiin suuhun vauvoille synnärillä, pari vuotta myöhemmin todettiin että tutti onkin huono asia..
MIKSI, oi miksi koko ajan pitää keksiä jotain uutta?
 
kyljellään, ja jos tukee selkää jollain ni pitää muistaa tukea päätä myöten. jos tuki jää niskan taa, niin vauva taivuttaa itseänsä jotenkin väärällä tavalla sitä tukea vasten ja niska on sitten notkolla. näin synnärillä mulle sanottiin :)
 
"maalainen"
Onneksi minulle ei ole yhdenkään (3) lapsen kohdalla kukaan sanonut mikä on oikea nukkuma-asento, johan sitä menisi sekaisin jos aina tulisi uudet ohjeet uuden vauvan kohdalla.
 

Yhteistyössä