Vuokrasopimuksen purku ennen vakuuden maksua ja muuttoa.

  • Viestiketjun aloittaja ramram
  • Ensimmäinen viesti
ramram
Osaako kukaan oikeesti sanoa, voiko jo allekirjoitettua vuokrasopimusta purkaa vuokralaisen aloitteesta kun vakuutta tms ei ole maksettu ja vakuuden maksupäivää ei ole vielä sovittu?

Joutuuko vuokralainen maksamaan vuokranantajalle jotain korvausta?

Koitin selailla tietoja eri asuinlakisivustoilta, mutten löytänyt selkeätä vastausta tähän.
 
vieraskin.
Outoa, että sopimus on kirjoitettu, mutta vakuutta ei maksettu. Nimi on paperissa joten voi olla, että pitää irtisanoa ja maksaa irtisanomisajan vuokra. Tuskin voi noin vain purkaa ellei ole sitten vuokralaisia johossa.
 
Vierass
Sanotaanko vakuudesta jotain sopimuksessa? Jos siinä mainitaan, että sopimus astuu voimaan, kun vakuus on maksettu, niin silloin sopimus ei ole vielä voimassa. Vasta vakuuden maksaminen on merkki siitä, että sopimus on tehty.
 
fjise
Eihän kaikki edes pyydä vakuutta. Jos sopimus on allekirjoitettu niin se on voimassa ja pitää irtisanoa. Vuokranantaja voi periä vuokaa irtisanomisajalta vaikka vuokralaisnen ei olisi edes käyttänyt asuntoa.
 
ramram
No tilanne on se, että vuokrasopimuksen tarkkaa alkamispäivää ei ole määritelty, vaan on laitettu niin, että sopimus alkaa 07/14. Vakuutta ei ole maksettu, koska vuokranantaja on tekemässä huoneistoon vielä remonttia, ja hän sanoi että vakuutta ei tarvitse maksaa ennenkuin remontti on valmistunut.
Eli miten tässä tulisi toimia?
 
"jaahas"
Vielä sekin vaikuttaa, onko sopparissa joku määräaika. Jos on niin, että se on ensin vuoden ja sen jälkeen jatkuu toistaiseksi voimassa olevana, joudut maksamaan siinä määritellyn sanktion. Täällä päin se yleensä on 2kk vuokra, joka korvataan jos alle vuoden haluaa luopua. Muuten neuvoisin olemaan pikaisesti yhteydessä vuokranantajaan ja sopimaan asiaa. Jos on helposti vuokrattava, voi onnistua tuosta vaan. Mutta voi olla että sen irtisanomis kuukauden joudut maksamaan, Vakuuden maksamisella minusta ei tässä ole mitään roolia, jos sopparissa ei lue, että sopimus astuu voimaa, kun vakuus on maksettu.
 
vuokranantaja
Periaatteessa joudut maksamaan irtisanomisajan vuokran mutta kannattaa tosiaan yrittää neuvotella jos vuokranantaja joustaisi niin että voit irtisanoutua ilman maksuvelvoitetta.

Minä löytäisin helposti uuden vuokralaisen etenkin kun koulujen alkuun ei ole pitkä aika joten ei olisi ongelma purkaa sopimusta ilman kuluja vuokralaiselle.
 
???
Remontti kesken. Vuokrasopimuksen alkupäivää ei ole sovittu. Liian monta epäselvyystekijää. Vuokranantaja pääsee helpommalla, kun etsii uuden vuokralaisen, koska jos hän lähtee riitelemään asiasta, niin siitä tulee enemmän kuluja kuin mitä kuukauden vuokra olisi.

Siis kenelle kuluja? Mun mielestä vuokralaiselle joka lähtee riitelemään. Mutta olen samaa mieltä siitä että vuokranantaja pääsee helpommalla jos saa heti uuden vuokralaisen. Jos ei niin hänellä on oikeus irtisanomisajan vuokraan.
 
ooooooooo
Lain mukaan joudut maksamaan irtisanomisajan vuokran, jos sopimus on tehty toistaiseksi voimassa olevaksi. Jos sopimus on määräaikainen, joudut maksamaan koko sopimuskauden vuokrat. Asiasta kannattanee neuvotella vuokranantajan kanssa, joutunet vähintään maksamaan välittäjäkulut.
 
"xxx"
Jos kämppä on tosiaan opkk:lla välitettävänä, niin eiköhän irtisanominen mene ihan sen allekirjoitetun sopimuksen mukaan. Itse yksityisenä vuokranantajana olen antanut avaimet vuokravakuuta vastaan - joskin olen aina allekirjoittanut sopimuksenkin vasta siinä samassa yhteydessä.

Joillakin paikkakunnilla vuokralaisia saa helposti, mutta näin ei ole kaikkialla. Ymmärrän oikein hyvin myös vuokranantajan harmin jos joutuu etsimään vuokralaista uudelleen jo ennen kuin kanssa on saatu sisäänmuutto selväksi.

Joka tapauksessa itsekin vuokranantajana mieluummin sopisin asian kuin alkaisin kiskomaan rahaa - etenkin kun asiassa noin paljon epäselvää.
 
"Lotta"
Hmm, jos sopimus alkaa 7/14 niin eikö vuokralaisen pitäisi pystyä jo asumaan asunnossa?
Ja kun tämä ei kerran ole mahdollista,
niin eikö se silloin ole hyvä peruste sopimuksen purulle?
 
Krismu
Hei minulla on vähän saman tapainen tilanne.
Eli minun piti muuttaa uudelle paikkakunnalle ja allekirjoitettiin vuokrasopimus 1.9 , (takuuvuokra maksettu 31.8) HUOM, vuokrasopimuksessa EI lue että vuokrasopimus astuu voimaan kun vakuus maksettu. Vaan lukee että astuu voimaan 1.10 alkaen toistaiseksi.
Nyt kuitenkin tuli tilanne etten pääsekkään muuttamaan uudelle paikkakunnalle kun työasiat ei mennytkään niin kuin piti.
Asunnossa johon mun piti muuttaa asutaa edelleen ja maksettu vuokra 9/kuukauden ajalta.
Vuokranantajani alkoi vittumaiseksi ja sanoi että maksaa jos häntä huvittaa. ”Tyylillä”
Kysymys kuuluu, kuuluisiko vuokranantajan maksaa minulle vakuus takaisin vai voiko hän tosissaan pitää sen itsellään.
Hän sanoi että uuden ilmoituksen laittaminen maksoi hänelle 100€, sanoin että sen voit ottaa pois vakuudesta.
Kertokaas :/
 
vierailija
Hei minulla on vähän saman tapainen tilanne.
Eli minun piti muuttaa uudelle paikkakunnalle ja allekirjoitettiin vuokrasopimus 1.9 , (takuuvuokra maksettu 31.8) HUOM, vuokrasopimuksessa EI lue että vuokrasopimus astuu voimaan kun vakuus maksettu. Vaan lukee että astuu voimaan 1.10 alkaen toistaiseksi.
Nyt kuitenkin tuli tilanne etten pääsekkään muuttamaan uudelle paikkakunnalle kun työasiat ei mennytkään niin kuin piti.
Asunnossa johon mun piti muuttaa asutaa edelleen ja maksettu vuokra 9/kuukauden ajalta.
Vuokranantajani alkoi vittumaiseksi ja sanoi että maksaa jos häntä huvittaa. ”Tyylillä”
Kysymys kuuluu, kuuluisiko vuokranantajan maksaa minulle vakuus takaisin vai voiko hän tosissaan pitää sen itsellään.
Hän sanoi että uuden ilmoituksen laittaminen maksoi hänelle 100€, sanoin että sen voit ottaa pois vakuudesta.
Kertokaas :/
 
vierailija
Lain mukaan joudut maksamaan irtisanomisajan vuokran, jos sopimus on tehty toistaiseksi voimassa olevaksi. Jos sopimus on määräaikainen, joudut maksamaan koko sopimuskauden vuokrat. Asiasta kannattanee neuvotella vuokranantajan kanssa, joutunet vähintään maksamaan välittäjäkulut.
Niin. Vuokrasuhdetta ei ole , jos vuokravakuutta ei ole toimitettu määräpäivään mennessä ja se olisi edellytys asunnon vuokraukselle . ei ole tällöin mitään irtisanomisaikaa , kun ei vuokrasuhdettakaan.
 

Yhteistyössä