Lapsen syömään oppiminen

  • Viestiketjun aloittaja yöunet menettänyt äiti
  • Ensimmäinen viesti
yöunet menettänyt äiti
Hei,

Minulla on 1v9kk tytär. Olemme antaneet lapsen syödä omalla lusikalla 1-vuotiaasta lähtien. Olen erittäin huolissani, kun lapsi ei osaa vielläkään syödä laisinkaan. Varsinkin ruoan saaminen lusikkaan / haarukkaan on täysin mahdotonta. Anamme lapsen syödä itse, mutta hän on hyvin hoikka, joten lopulta joudumme auttamaan häntä, että tyttö saisi edes jotakin ruokaa suuhuun. Tällöinkin auttamme häntä seisomalla lapsen takana ja pitämällä yhdessä lusikasta kiinni, jotta tekniikka tulisi tutuksi, mutta tämäkään ei ole auttanut. Sormilla hän osaa syödä.

Olen myös huomannut hiekkalaatikolla ettei lapsi saa lapiolla kerättyä hiekkaa ämpäriin tai kasaan, vaan heittää sitä eteenpäin. Myöskään tornin rakentaminen ei tahdo onnistua. Olemme kokeilleet hänen syödä erilaisia ruokia erilaisilla lusikoilla ja haarukoilla, mutta kaikki tippuu syliin ja pöydälle. Asia huolestuttaa kovasti ja pelkään hienomotoriikaassa olevan häiriötä.

Kiittäen vastaukseta
 
Hmph
Lapsi on siis hoikka kun ei onnistu syöminen itse ja siksi joudutte häntä auttamaan.....
Istuppa vaikka viereen ja lappaa toisella lusikalla sitä ruokaa sen suuhun niin ei tarvii lapsen kärsiä nälästä. Tuon ikäinen kun ei vielä itse pysty selviämään hengissä ilman apua.
Lapion käyttö halutulla tavalla voi ottaa myös hetken ja sitä ennen voi lentää hiekka ja lapiokin ties mihin. Hyvä että on mielikuvitusta tehdä jotain sillä lapiolla.
Lapset oppivat eri tahdissa ja vähän silloin kun itseä huvittaa ei noin pienestä tarvitse tehdä vielä niin itsenäistä. Turhaan siis tuollaista huolehdit. Meillä lensi tuohon ikään vielä lusikkakin.
 
"nuuh"
En olisi huolissani, kun kerran sormiruokailu onnistuu.
Kokeilkaa sellaista ruokaa jonka voi tökätä haarukan piikkeihin, ei tipu niin helposti.
Tykkääkö piirtää, siinäkin kehityy käden ja silmän yhteistyö. Entä duplot.
 
HippuTAR
Meillä poika oppi syömään itse vasta lähempänä 3v. Sitä ei vaan kiinnostanu. Joten sillä oli ittellä lusikka saatavilla ja mä lappasin toisella ruokaa suuhun.
Turha ressata joka asiasta niin kauheesti.
 

Yhteistyössä