oppisopimustyöpaikan vaihto?

  • Viestiketjun aloittaja Eveliina.
  • Ensimmäinen viesti
Eveliina.
Olen oppisopimuksella tilitoimistossa suorittamassa taloushallinnon ammattitutkintoa joka kestää vähän yli vuoden. Olen ollut täällä puoli vuotta. Yritys saa mm. palkkatukea koska olin työtön kun aloitin siellä. Nyt haluaisin vaihtaa oppisopimuspaikkaa koska tilitoimisto johon alunperin halusin haluaisi minut sinne jatkamaan oppisopimusta. Onko paikan vaihto mahdollista kesken opintojen ja siirtyykö palkkatuki ja koulutustuki toiselle yritykselle kivuttomasti? Täytyykö vaihtoon olla pätevä syy kuten opetuksen puuttellisuus vai voiko paikkaa vaihtaa ongelmitta? Halaus jo etukäteen jos joku viitsii auttaa mua :)
 
vieraat
Tunnen kyllä ihmisiä, jotka ovat vaihtaneet oppisopimuksen aikana työpaikkaa. Tosin en tiedä kuinka ongelmatonta on ollut. Otapa heti huomenna yhteys oppisopimustoimistoon!!
 
"kuku"
Oppisopimus on määräaikainen työsopimus. Sen voi siis päättää vain jos työnantaja ja työntekijä yhdessä niin haluavat. Eli vaihto ei onnistu vain siksi että oppija haluaa toiseen paikkaan.

Jos työnantaja lopettaa yritystoiminnan, saatetaan siirto järjestellä. Muuten tuskin onnistuu. Oppisopimuslaista ei myöskään voi irtisanoa.
 
"Eveliina"
Kuulemma paikkaa voi vaihtaa jos on koeaika ja opetus ei riittävää tai jos ohjaaja tai kukaan muukaan ei opeta koko aikaa ja työ niin vaativaa ettei siitä voi selvitä yksin ennen valmistumista. Tutullani kävi niin, että ohjaaja jäikin eläkkeelle ennen valmistumista ja siten opetusta ei loppuun asti. Kukaan muu ei ehtinyt opettaa....
 
Kiinankaali
Miten nopeasti oppisopimuspaikan vaihto tapahtuu koeaikana ja kauanko kestää eli meneekö johonkin käsittelyyn vielä? Entä tuet kuten palkkatuki(työttömän työllistäminen)siirtyykö toiselle työnantajalle suoraan vai menettääkö ne kokonaan?
 
"Uskomatonta"
En tajua, että vaikka moni kouluttautuu oppisopimuksella mm. lähihoitajaksi nykyään niin onko todellista ettei kukaan tämän ketjun sadoista lukijoista ei ole muka vaihtanut oppisopimuspaikkaa ikinä tai ei tiedä ketään joka olisi? Jos joku tietää edes jotain asiasta niin otan mielelläni pienenkin tiedonmurusen vastaan, kiitos jo etukäteen :)
 

Yhteistyössä