Imettäminen ja uusi raskaus

  • Viestiketjun aloittaja kokemuksia kyselen
  • Ensimmäinen viesti
kokemuksia kyselen
Imetän siis vielä esikoista (pian 8kk) ja nyt tulin uudelleen raskaaksi. Millaisia kokemuksia teillä on imettämisestä ja raskaana olemisesta yhtä aikaa? Onko maitomäärä huvennut tai vauva alkanut hylkimään rintaa esim. maidon maun muutoksen takia? Kuinka olette itse jaksaneet? Haluaisin imettää vielä muutaman kuukauden niin että vauva voisi siirtyä rintamaidosta tavallisiin maitotuotteisiin ja sitten lopetella imetystä. Pulloa hän ei huoli eikä ole koskaan saanut korviketta koska maitoa minulta on tullut todella hyvin, luovutukseen asti.
 
"jeps"
Itse tulin raskaaksi vauvan ollessa 8 kk ja imetin vielä. Se vei aika paljon voimia, mutta vauva vierottui itse tissistä 10kk ikäisenä, eli korvikkeen kanssa ei tarvinnut alkaa pelaamaan kun voi antaa hapanmaitototteita. Täällä vauvan lempijuoma onkin piimä :) maidossa en huomannut muutoksia, voi olla että maistui erilaiselta kun ei kelvannut enää. Parempi näin kuitenkin.
 
vvvvieras
Tutkimustiedon valossa imetys onnistuu, jos sinä ja sun kroppa vaan jaksatte. Esim. pahoinvointi, etenkin näillä helteillä, kuivattaa elimistön nopeasti ja silloin myös maidontuotanto hiipuu.

Ole ruokavalion kanssa erityisen tarkkana, tankkaa huolellisesti kaikki vitamiinit, juo riittävästi (2,5-3l päivässä + enemmän jos hikoilet paljon) ja lepää. Pidä vauva lähellä.

Jos tuntuu että maidontuotanto alkaa hiipumaan, paras keino elvyttää sitä on yöimetys, tai jos vauva ei enää syö öisin, niin lypsät vaikka viikon ajan kerran-pari yössä.
 
Henkilö
Minulla on kokemusta kahdesta raskaudenaikaisesta imetyksestä. Tosin edelliset olivat jo yli 1 v kun seuraava raskaus alkoi. En huomannut että se olisi mitenkään erityisesti rasittanut. Samanlaiset alkuajan väsymykset ja pahoinvoinnit kuin 2 imettämättömässä raskaudessa. Eikä vauvatkaan mitenkään hetkahtaneet. Maitomäärä väheni loppua kohden, mutta ennemmin uskoisin johtuvan siitä, kun lapset alkoivat jo ylittää 1,5 v ja söivät kaikkea muuta.

Mielestäni ei kannata varmuuden vuoksi lopettaa. Voihan sen aivan hyvin lopettaa myöhemminkin missä vaiheessa tahansa, jos se alkaa tuntua liian kuluttavalta.
 
"m-m"
Mulla maidontulo alkoi hiipua rv 12 ja loppui kokonaan rv 14. Pari viikkoa annoin unitissiksi lussutella tyhjää rintaa, mut se alkoi jo sattumaan niin paljon että piti lopettaa. Ja lapsi oli vuoden kun tulin uudelleen raskaaksi, imetyskertoja päivässä 5, sit väheni kahteen (unille mennessä).
 
aloittaja..
Kiitos vastauksista! Mahtaakohan ihan tavallinen raskaus- ja imetysajan monivitamiinivalmiste riittää normaaliannostuksella? Kalsiumlisää otan myös vaikka käytän paljon maitotuotteita muutenkin.
 
vieras...
Minä imetin rv 16 asti kunnes esikoinen itse lopetti. Ilmeisesti silloin maito alkoi olla niin tiukassa että turha vaiva, mutta mulla oli herumisongelmia koko imetyksen ajan ja alussa on molemmat lapset tarvinneet useamman kuukauden lisämaitoa, eli en ehkä ole "hyvä esimerkki" siinä mielessä. En kokenut imetystä mitenkään rasittavaksi mutta toisaalta imetyskertoja oli meillä vain pari päivässä (esikoinen oli raskauden alkaessa 1v9kk). Mutta siis meillä ei koettu mitään ongelmia ja vieroittuminenkin tapahtui itsekseen.
 
"kolmen äiti"
Mulle on käynyt kahdesti noin. Itseasiassa tajusin olevani raskaana molemmilla kerroilla siitä että maidon tulo niukkeni aika reilustikin. Jatkoin kuitenkin molemmilla kerroilla imetystä ja se maitomääräkin siitä sitten taas lisääntyi. Ensimmäisen kohdalla lopetin kun olin raskaana viidennellä kuulla ja toisen kohdalla kolme viikkoa ennen kun seuraava syntyi, eli imetin lähes koko raskausajan. Ihan hyvin jaksoin, söin jotain apteekin raskausmonivitamiinejä ja muutenkin monipuolisesti. Eikä imetettävät reagoineet mitenkään makuun tai muuhunkaan.
 

Yhteistyössä