Ei kai veikkaus aina lapsen koosta pidä paikkaansa?

  • Viestiketjun aloittaja Minni-hiiri harmaana
  • Ensimmäinen viesti
"laalaa"
Minulle tehtiin useitakin ultrauksia ihan viime viikkoina yliopistosairaaloissa, koska oli varhaisesta vaiheesta ennenaikaisen synnytyksen riski. Vielä kontrolloitiin viikko ennen synnytystä, vaikka olikin jo täysiaikainen.

Kaikissa ultrissa vauva arvioitiin pieneksi, että jos syntyisi laskettuun aikaan, painaisi alle 2,5 kg. Hän syntyi 1,5 viikkoa etuajassa ja painoi 3200 g, eli oli aivan normaalin kokoinen.

Mitä nyt muiltakin olen kuullut, voivat arviot heitellä paljonkin! Ja toisaalta ystäväni on todella laiha, pieniluinen ja siro nainen, jonka molemmat lapset ovat painaneet yli 4 kg, ja hän on synnyttänyt nopeasti ja helposti molemmat. Ei kokokaan aina kerro koko totuutta.
 
"laalaa"
[QUOTE="laalaa";30118487]Minulle tehtiin useitakin ultrauksia ihan viime viikkoina yliopistosairaaloissa, koska oli varhaisesta vaiheesta ennenaikaisen synnytyksen riski. Vielä kontrolloitiin viikko ennen synnytystä, vaikka olikin jo täysiaikainen.

Kaikissa ultrissa vauva arvioitiin pieneksi, että jos syntyisi laskettuun aikaan, painaisi alle 2,5 kg. Hän syntyi 1,5 viikkoa etuajassa ja painoi 3200 g, eli oli aivan normaalin kokoinen.

Mitä nyt muiltakin olen kuullut, voivat arviot heitellä paljonkin! Ja toisaalta ystäväni on todella laiha, pieniluinen ja siro nainen, jonka molemmat lapset ovat painaneet yli 4 kg, ja hän on synnyttänyt nopeasti ja helposti molemmat. Ei kokokaan aina kerro koko totuutta.[/QUOTE]

*yliopistosairaalassa*
 
vierassssss
Mulle tehtiin ultralla painoarvio perätilan ulkokäännöksen yhteydessä viikolla 36+6. Aika nappiin meni. Silloin painoarvio oli 3000g ja sanoivat, että laskettuna aikana noin 3600g ja päivä yli lasketun ajan putkahti poika maailmaan 3640g painoisena :)

Parilla tutulla on taas ollut vähän heittoa noissa arvioissa, mitä ultralla tehty. 300g meni pieleen toisella (en muista kumpaan suuntaan) ja toisella muistaakseni 400g isompi oli vauva, kun edellisenä päivänä ennen synnytystä arvioitiin.
 
tarkat arviot
Eka ultrattiin yliaikakontrollissa 3,9 kiloiseksi. syntyi pari päivää myöhemmin ja painoi 180g enemmän kuin arvio.
Toinen ultrattiin yliaikakontrollissa 4040g kokoiseksi. Syntyi 12h myöhemmin ja painoi 85g vähemmän kuin arvio.

Eli hyvin nappiin menneet. Itsekin arvioin jo esikoisesta, että on neljäkiloinen ja niinhän se oli. Nuoremman "tunsin" samankokoiseksi ja lopulta lapsilla oli syntymäpainoissa eroa vain 125g.
 
"pieras"
mulla myöhemmässä ultrassa kätilö oli saada pienemmän tuloksen kuin edellisessä - korjaili mittapisteitä että sai edes samankokoisen. Niin ja se arvio oli "reilu 3 kg" - oli 4,2 kg. Jäi muuten synnytyksessä jumiin ja vedettiin imukupilla...

kuopus arvioitiin myös paljon pienemmäksi kuin oli (tasan 4 kg)
 
tyyttyyt
Arvio ei ole totuus, joten ei hätää :) Mulla on myös kokemus "hieman" harhaan menneestä kokoarviosta. Kävin ultrassa 3 päivää ennen tytön syntymää ja lääkäri sai kokoarvioksi 3,6 kg. Tyttö painoi syntyessään 2,8 kg.
 
"pppppp"
Ottakaa huomioon, että jokin yksittäinen mitta voi vaikuttaa painoarvioon ratkaisevasti. jos vauvalla on viikkojaan suurempi pää, laskee kone osittain senkin perusteella vauvan suuremmaksi ja päinvastoin. Pitkä reisiluu ja reilumpi vatsanympärys saattavat käsittääkseni myös vaikuttaa lopulliseen painoarvioon suurentavasti tai pienentävästi.
Muistan kuulleeni, että vauva saa olla kaikilta kohdin melkoisen sopusuhtainen tapaus, että painoarvio vastaa todellisuutta.
 
meillll
Meidän vauvalla oli pää normaalimitoissa, mutta kroppa noin kuukauden jäljessä. Painoarvio ultralla heitti vain 150g liikaa, joten osaa ne kyllä ottaa huomioon noita epäsuhtatapauksiakin. Neuvolan terkkarin käsikopeloarvio heitti vain 50g :O
 

Yhteistyössä