Jos nukutan 2kk ikäistä vauvaa silittelemällä yms, olen kuulemma pulassa kun hän on 1-vuotias,näinkö on!?

  • Viestiketjun aloittaja ellep
  • Ensimmäinen viesti
ellep
Näin minulle useammat sanoneet, että "älä nukuta sitä vaan laitat vaan väsyneenä sänkyyn, kyllä se nukahtaa"... Jotenkin epäilen, ts. Ei toimi meillä ja en noin pientä itketäkään asian vuoksi. Nukahtaa siis niin että menen viereen ja harsolla silittelen otsalta, suht nopsaan, päiväunille viidessä minuutissa yöunille vähän hitaammin.

Mutta siis olenko nukuttamiskierteessä sitten lapsen ollessa isompi esim. 1-vuotias?

Nyt jos laitan väsyneenä sänkyyn, alkaa vauva vaan kovasti itkeä eikä uni tule.
 
Höpö, höpö :D

2kk ikäinen on vielä niin pieni, että hän saa mun nähdäkseni nukkua juuri siellä, missä haluaa. Eli vaikka sitten sylissä, tissi suussa ja äidin käsi poskea silittämässä.

Mutta kunhan vauva vähän kasvaa, niin siinä kohtaa tilanne muuttuu. Sanoisinko, että siinä noin 6kk iässä alkaisin tukemaan vauvaa nukahtamaan ilman silityksiä, tissiä ja syliä.

Meillä on 10kk ikäinen, joka on oikeastaan pienestä saakka nukahtanut yksin. Pinnasänky on ollut kiinni sängyssämme ns. sivuvaununa ja vauva on nukkunut siinä. Alkuun nukahteli pullolle, mutta sitä koitettiin kuitenkin välttää.

Sivuvaunusta luovuttiin, kun vauva oli noin 8kk ikäinen ja liikkui. Eli turvallisuussyistä. Mutta pinnasänky jätettiin silti sängyn viereen. "Unimaitoa" vauva ei enää saanut ja tuttikin jäi tuolloin pois ilman mitään ongelmaa.

Ongelmat alkoivat noin 2 viikkoa sitten, kun vauva yhtäkkiä keksi vaatia nukutusta itselleen. Hän siis haluaa nukahtaa joko syliin tai omaan sänkyynsä siten, että joku taputtaa häntä takapuoleen. Mutta tähän emme lähteneet. Jokunen ilta meni ensin huudolla, mutta nyt sujuu jo paremmin. Illat ovat edelleen itkuisempia, kuin mitä 3 viikkoa sitten, mutta selvästi paremmin siis jo sujuu. Eiköhän nämä huudot kohta lopu, kun vauva huomaa, että hän voi jatkossakin nukahtaa siten, miten aiemminkin.
 
Jhjh
Meillä nukahti tissille molemmat päälle puolvuotiaiksi, sen jälkeen pikkuhiljaa alettiin opetella muita tapoja. Vuoden iässä molemmat nukahtaneet kun on viety sänkyyn.
 
njoo
meillä nukku noin puolvuotiaaks meidän välissä sängyssä, sitten alkoi niin paljon hyörii sängyssä et siirrettiin pinnikseen,pari yötä meni vähä miten meni ja sen jälkee mennyt hyvin ,ei ole kertaakaan sen jälkeen meidän viereen palannut ikää kohta 2v(nukkuu toisin viellä pinnasängys)
 
Vauvan ehdoilla
Itse olen miettinyt asiat näin. Mulla oli todella rakastava ja ihana äiti, mutta sen ajan tapojen mukaan mua 'huudatettiin' laittamalla yksin sänkyyn. Mulla on todella huono itsetunto, vaikka molemmat vanhemmat ihailivat ja tukivat kaikessa. Luulen itsetunto-ongelman johtuvan vauvana koetusta turvattomuuden ja hylkäämisen kokemuksesta.

Pieni vauva tai edes puolivuotias vava ei ymmärrä sitä, jos hänet laitetaan esim. omaan huoneeseen tai omaan sänkyyn ja jätetään sinne huutamaan. Vauva luulee että äiti on kadonnut iäksi.

Mun omat lapset ovat nukkuneet perhepedissä ja noin viisivuotiaina menneet omiin huoneisiinsa omatoimisesti ja vieläkin välillä keskellä yötä tulevat viereen jos oli paha uni tms.
 

Yhteistyössä