Ongelmia toisten koiran omistajien kanssa :(

  • Viestiketjun aloittaja "Juli"
  • Ensimmäinen viesti
"Juli"
Olemme muuttamassa pienestä rivarista suureen kerrostalo asuntoon jolloin yksi toiveemme toteutuisi tilan puutteen kadotessa, nimittäin koira. Minä ja aviomieheni olemme pidemmän aikaa miettineet huskyn hommaamista ja nyt löytyi luovutusikäisiä pentuja.Kyseessä on siis alaskanhusky.
Appivanhemmillani on karjalan karhukoira, omilla vanhemmillani taas siperian laika, kaksi norjan harmaatahirvikoiraa ja yksi harmaan ja laikan sekoitus. (parhaimmillaan koiria vanhemmillani on ollut seitsemän). Olen siis ollut jonkin verran koirien kanssa tekemisissä :D

Ongelmaksi koitui kuitenkin ystäväni joiden mielestä olisi typerää ottaa koira joka kaipaa paljon liikuntaa koska olen työssäkäyvä. Heillä itsellään on pikkukoiria joita he itse "käyttävät" ulkona (ovi auki, koira ulos ja tadaa! koira voi tehdä tarpeensa ulos).

Haaveena olisi ostaa reki ja opettaa husky vetämään rekeä. Mahdollisuudet juoksuttaa metsässä ja järven jäällä ovat loistavat. Koiran ollessa pieni olisi tarkoitus opettaa peruskäskyt ja käskystä pysähtyminen. Tämä vain ei jostain syystä kuulosta ystävieni korvaan hyvältä. Toisen mielestä husky ei sovi kotikoiraksi (eli minulle) laisinkaan. Ihmetteli miten saisin koiran lopettamaan ulvomisen. Johon en muuta lääkettä tiedä kuin pennusta pitäen siitä pois opettamisen. Jos sitä nyt tuollalailla voi kutsua. Onko muilla kokemuksia vetokoirista tai roduista jotka ovat "yhtä hankalia"?
 
zxcvbnm
no mun mielestä koiria ei pitäisi pitää kaupungissa ollenkaan ja kaikkein viimeiseksi kerrostalossa. Opaskoirat ym työkoirat poislukien tietysti.

Mutta mielipiteestäni huolimatta tuli semmoinen nyt ekana mieleen, että mikä on tulevan kämppänne ilmastointi? Tällä helteellä husky sisällä... ne kerrostalokämpät missä mä olen asunu on aina kesällä muuttuneet helvetin pätseiksi.
 
Ymmärrän hyvin ystäviesi näkökulman. Husky on kuitenkin iso koira joka on luotu olemaan ulkona ja liikkumaan joten se ei ole ihanteellinen rotu kerrostaloon. Samoin kuin ulvominen, se ei välttämättä lopu vaikka opettaa, varsinkin kun ei voi olla paikalla 24/7. Ennemmin hankkisin kerrostaloon pienen tai keskisuuren koiran, joko sekarotuisen tai sellaisen joka on jalostettu enemmän seurakoiraksi.

Ongelma ei siis ole siinä ettet osaisi hoitaa, vaan voitko tarjota koiralle puitteet joissa se voi elää kuten se on jalostettu? Koira joka on luotu vetokoiraksi talviolosuhteisiin tarvitsee monta tuntia päivässä virikkeitä, pahin skenaariohan on että alle kahden vuoden iässä on kämppä palasina ja häätölappu kourassa vaikka mitä tekisit.
 
  • Tykkää
Reactions: paska säkä
"sommarcat"
Ymmärrän ystävääsi, koska husky ei todellakaan ole sisäkoira. Viihtyy kovilla pakkasillakin mieluummin kopissaan kuin sisällä. Mummolan koira otettiin paukkupakkasilla sisään, mutta oli vietävä koppiin hetken perästä kun ei kerta kaikkiaan kyennyt olemaan sisällä. Toisenlaista rotua oleva on ok.
 
  • Tykkää
Reactions: paska säkä
"näinpä"
Minä tiedän huskyn joka asuu kerrostalossa ja voi hyvin. Käy todellä paljon lenkillä ja milloin missäkin. Kieltämättä husky+kerrostalo ei kuulosta hirveen hyvältä ajatukselta, mutta kyllä niitäkin on. Itse en ota koitaa koska olen töissä ja on lapsi joten koen ettei minulla ole aikaa tarjota koiralle hyvää elämää. Toisilla voi silti olla toisin. Ja varmaan valtaosa Suomen koirista asuu perheissä joissa ihmiset ovat päivät poissa kotoa.
 
Alaskanhusky jaksaa juosta 200 km päivässä, ilman väsymistä. Toivottavasti olette ottaneet huomioon kyseisen koiratyypin valtavan liikunnantarpeen. Rodusta ei voine puhua, onhan kyseessä lintu-, vinttikoirien- ja rekikoirien sekoitus.
 
vieras''
Noita kerrostalohuskyja kyllä on olemassa ja olen kuullut, että niiden omistajat kehuvat koirien tulevan toimeen loistavasti kerrostalossa, mitä itse kyllä vähän rohkenen epäillä. Yhden pariskunnan tiedän, joka otti rivitaloon huskypennun ja se piti valitettavasti myydä pois, kun ei sopeutunut. Ja nyt samalla parilla on uusi husky, saa nähdä, miten sen kanssa menee rivitaloelämä...

Miksi juuri husky? Eikö joku seurakoiraksi jalostettu ei-työkoira-rotu kelpaisi? Huskyn liikunnantarve on todella suuri, jaksatko ulkoilla sen kanssa päivittäin monta tuntia työpäiväsi päätteeksi?

Jos husky on ehdoton valinta, niin kannattaisi etsiä ehkä aikuinen yksilö, joka on asunut koko elämänsä kerros-/rivitalossa, ja on taatusti sopeutunut sellaiseen ympäristöön. Kaikki eivät todellakaan sopeudu, vaikka pennusta asti yritettäisiin. Ja kaikki kasvattajatkaan eivät myy pentujaan kerrostaloasujiksi.
 
laskfj
Silläkin on merkitystä minkälinjainen husky on. Ehkä näyttelylinjainen tulee paremmin toimeen kerrostaloasunnossa, kuin vahvasti työlinjainen. Yhdellä tutulla on juuri näyttelylinjaisia huskyja ja ne asuivat kyllä jokin aika sitten kerrostalossa ja käsittääkseni ilman ongelmia, nyt ovat jo muuttaneet omakotitaloon.
 
vieras---
Mulla on ollut toista vuosikymmentä huskyja eka rivarissa ja sitten kerrostalossa ja ihan hyvin on sujunut. Koirat ovat rauhallisia sisällä ja eiväthän ne siellä juokse, vaan ulkona (paitsi hepuleiden aikaan :D ) Suomessa takuulla riittää ihan umpikeskustoja lukuunottamatta lääniä jossa huskyt pääsevät purkamaan energiaansa ja toteuttamaan itseään.

Eivätkä nämä ulvo kuuta tai muutenkaan. Hauku eivät myöskään, kommunikointi on semmoista matalaa naukumista ja murmutusta (kun tahtovat jotain esim. ulos tai vesi on loppu tms.). Ainoa miinus on ehkä se järkyttävä karvanlähtö.

Omat huskyt ovat nyt jo seniori-ikäisiä (15 + 13), joten liikunnantarve on nykyään aika rajallista lönkyttelyä.
 
-.-.-
Empä oikein tiedä... Itselleni tuli huono omatunto kun pidin tuota pikkusinttiä kerrostalossa (alle 2 kg).
Nykyään asutaan omakotitalossa, ja ollaan ostettu samankokoinen kaveri. Iso piha on aidattu missä ovat koko kesän, ja sen lisäksi vielä käydään noin 7 km lenkillä joka päivä. Silti on välillä huono fiilis kun ovat yksin kotona koko työpäivän :D

Toki husky oppii elämään kerrostalossakin, etenkin jos on hyvä kouluttaja. Mutta... Itse olen kaverisi puolella. Miten ajattelit saada aikasi riittämään kunnon ulkoiluun töiden lisäksi?
Ja nyt näillä helteillä kerrostaloissa varmaan lämpötilat ovat aivan tukahduttavia jopa ihmisille. Mitenköhän joku arktinen koira siellä sitten viihtyy..?
 
"viiva"
Minä en ymmärrä miksi ei kerrostaloon koiria ja puhun nyt ihan seurakoirista. Meillä ainakin elelee hyvin tyytyväinen cavalier. Koira pääsee joka päivä pitkille lenkeille, koirapuistoon irti, retkille sekä saa sisällä aktivoimista tehtävien parissa. Mitä enemmän voisi tarjota omakotitalossa? Koira ei hauku äänille eikä niistä häiriinny.
 
mä...
no mun mielestä koiria ei pitäisi pitää kaupungissa ollenkaan ja kaikkein viimeiseksi kerrostalossa.
Perusteletko tämän? Asumme kaupungissa, joskin emme keskustassa ja tien toiselta puolelta alkaa metsä, jossa ulkoilemme koirieni kanssa. Koirani saavat juosta vapaina, ovat koulutettuja eivätkä mene kenenkään luokse luvatta. Joskaan emme juurikaan näe lenkeillä toisia. Pääsevät päivittäin kahlaamaan metsän keskellä olevassa pienessä purossa ja saavat juosta mielin määrin. Mieluusti siis kuulisin perustelut väitteellesi "ei koiria kaupunkiin".
 
koirakas
Alaskanhusky se vasta onkin työkoira, niitä pentueita kun ei taatusti teetetä näyttely tms. tarkoituksessa kun rotu ei ole edes näyttelykelpoinen.
Jos ajatuksena on vedättää koiralla satunnaisesti jäällä tms. niin ihan mikä vaan keskikokoinen koira toimii kyllä vaikka sillä ei olisikaan verenperimässään vetotyöskentelyä.

Jos yhtään asiaa ajattelet kunnolla niin unohdat tämän "rodun" ja mietit sitten mikä olisi sellainen yksinään ja sisätiloissa viihtyvä koirarotu.
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj
.............
Juu kiinnostaisi minuakin, että mikä noilla koirilla on pielessä kaupungissa asuessa? kerrostalossa asuvaa koiraa pitää jopa lenkittää huomattavasti piha koiraa enemmän. Miten koirani olisivat onnellisempia pihassa juoksunarussa tai tarhassa? enempää liikuntaa niille ainakaan ei tulisi. Enkä sitäpaitsi kuitenkaan niitä keskenään ulos jättäisi työpäivän ajaksi. Koirani käyvät metsässä juoksulenkeillä, puistossa kävelemässä ja toisinaan koirapuistossa irrallaan, muualla en niitä irti pidä. Niin että missä vaiheessa tää kerrostalo elämä on niin hirveää?
 
"akka"
Juu kiinnostaisi minuakin, että mikä noilla koirilla on pielessä kaupungissa asuessa? kerrostalossa asuvaa koiraa pitää jopa lenkittää huomattavasti piha koiraa enemmän. Miten koirani olisivat onnellisempia pihassa juoksunarussa tai tarhassa? enempää liikuntaa niille ainakaan ei tulisi. Enkä sitäpaitsi kuitenkaan niitä keskenään ulos jättäisi työpäivän ajaksi. Koirani käyvät metsässä juoksulenkeillä, puistossa kävelemässä ja toisinaan koirapuistossa irrallaan, muualla en niitä irti pidä. Niin että missä vaiheessa tää kerrostalo elämä on niin hirveää?
Meidän taloon muutti pariskunta joilla on yksi sekarotuinen ja kolme vinttikoiraa, neljä suht isoa koiraa kaksiossa ja molemmat käy töissä.Ne koirat on siinä pienessä kaksiossa koko päivän ja ne kusetetaan hyvin hätäisesti kymmenen minuutin lenkillä iltaisin ja ne muut lenkit on vielä lyhyempiä. Ne haukkuu taukoomatta jatkuvasti.Kun toisen naapurin vanha kultainennoutaja sen kuulee, se alkaa haukkua. Sitten alkaakin jonkun pieni valkoinen pikkurakki räksyttämään.Se häiritsee. Isännöitsijälle valitetaan niistä jatkuvasti. Niiden annetaan kusta talonseinustalle ja pihaan. Mua kylmää kun ajattelen näitä kelejä, pientä tukahduttavan kuumaa kaksiota ja neljää isoa koiraa siellä, ulos pääsee kolmesti päivässä ja maksimissaan 10 minuuttia kerralla ja kyllä, olen oikeen kyttäämällä kytännyt sen asian.
Sitten kun vielä ajatellaan rotua jonka elämään ei todellakaan kuulu sisällä suurimman osan aikaa viettäminen kuten joku vetokoira joka on ulkokoira niin voi koiraparkaa.
Mitä olen vuosia seurannut kerrostalokoirien elämää niin kauniisti puhutaan että kyllä meidän koira saa liikuntaa ni paskanmarjat. Kyllä niiden ulkoilutus on se pikainen kusikieppi talon ympärillä ja lujaa sisälle takas.
 
Juu kiinnostaisi minuakin, että mikä noilla koirilla on pielessä kaupungissa asuessa? kerrostalossa asuvaa koiraa pitää jopa lenkittää huomattavasti piha koiraa enemmän. Miten koirani olisivat onnellisempia pihassa juoksunarussa tai tarhassa? enempää liikuntaa niille ainakaan ei tulisi. Enkä sitäpaitsi kuitenkaan niitä keskenään ulos jättäisi työpäivän ajaksi. Koirani käyvät metsässä juoksulenkeillä, puistossa kävelemässä ja toisinaan koirapuistossa irrallaan, muualla en niitä irti pidä. Niin että missä vaiheessa tää kerrostalo elämä on niin hirveää?
Yleensä ihmisillä on pielessä rotu. Kyllä kerrostaloissa elää varmasti onnellisiakin koiria joilla on huolehtivat ja viitseliäät omistajat. Mutta kun ottaa rodun, kuten tuo alaskan husky, joka on luotu vetämään rekeä pitkään ja nopeasti, voi jo kuvitella että ei ole kovin helppoa. Liian usein kuulee uutisia, sekä netistä että lähipiiristä, että etsitään kämpän hajottavalle koiralle kotia. Koirarotua miettiessä pitää ehdottomasti ottaa huomioon missä sitä pitää. Iso ulkotarha omakotitalon pihalla taajaman ulkopuolella ja kerrostaloasunto ovat hyvin erinlaisia ympäristöjä. Ja tietenkin on poikkeuksia, mutta jokaisen koiranomistajan on ennen eläimen ottamista mietittävä hyvin tarkkaan että mitä on valmis tekemään joka ikinen päivä koiran eliniän loppuun asti.

Näin aikainen aamu ei ole luotu kirjoittamiselle; on mukavaa kun unohtaa mitä kirjoitti lauseen alkuun ennen kuin on päässyt sen loppuun... :xmas:
 
koiranomistaja
No ei todellakaan alaskanhuskya kerrostaloon, herranjumala :D Koiran rodun valintaan kannattaa kiinnittää aika paljon huomiota, monet koirat ei todellakaan sovellu kerrostaloasuntoihin. Ei vaikka niitä ulkoiluttaisi ahkerasti.

Meillä on kerrostaloasunnossa chihuahua ja jo senkin kanssa on hieman kyseenalaista, sopiiko sellaista täällä pitää. Kyllä sen koiran vaan pitäisi saada olla pihalla juoksunarussa tai isossa aitauksessa suurimman osan ajastaan, eikä kökkiä sisällä. Koiran kuuluu saada olla ulkona; nuuhkia, merkkailla reviiriään ja vahtia taloa, tehdä pieniä kaivauksiaan, piehtaroida, juosta paljon jne koosta riippumatta. Siinä saa aikalailla olla ulkona sitten aamusta iltaan, jos meinaa huskynkin kokoisen ja viettisen koiran tarpeet lenkkeilemällä täyttää! Kun edes meidän 2 kiloiselle ei-työkoiralle ei sellaiset parin tunnin lenkit oikeasti edes riitä! Nippa nappa. Monen koiran turkki on myös sellainen, että ne todellakin kärsii sisätiloissa.
 

Yhteistyössä