Osaisiko joku sanoa varhennetun äitiyspäivärahan maksamisesta...

  • Viestiketjun aloittaja hmmmm
  • Ensimmäinen viesti
hmmmm
Sain äitiyspäivärahan varhennettuna syyskuulle, mutta ensimmäinen maksupäivä oli vasta lokakuun puolella. Onkohan mahdollista siirtää sitä syyskuun puolelle? Syyskuu kun oli tarkoitus elää äitiyspäivärahan turvin sattuneesta syystä.
 
"maikku"
Mulla varhennettuna kausi alkaa 12.9., eka maksu 16.10. Ei saa mitenkään siirrettyä. Kela ei koskaan siirrä maksupäivää vaikka asiakas kuinka niin toivoisi. Ja jos sulla alkaa kausi syyskuussa, niin eihän sitä tietenkään makseta etukäteen???
 
"a p"
[QUOTE="maikku";30119164]Mulla varhennettuna kausi alkaa 12.9., eka maksu 16.10. Ei saa mitenkään siirrettyä. Kela ei koskaan siirrä maksupäivää vaikka asiakas kuinka niin toivoisi. Ja jos sulla alkaa kausi syyskuussa, niin eihän sitä tietenkään makseta etukäteen???[/QUOTE]

Siis oletin, että jos kausi alkaa syyskuussa, niin maksu olisi silloin myös tullut syyskuussa. Tuleeko lokakuun maksu sitten marraskuussa, jos olisin aikataulun mukaan lokakuussa aloittanut?
 
Vierras
Äitiyspäiväraha maksetaan n 4 viikon erissä jälkikäteen(jälkikäteenhän palkkakin maksetaan)
Jos jää 'normaaliin' aikaan äitiyslomalle niin eka kerran rahaa tulee lasketun ajan tienoilla. Jos jäät varhennettuna niin rahaa tulee sitten hieman aiemmin.
 
Vierras
Ja sevielä että kelalla ei ole mitään tiettyä maksupäiviä noille päivärahoille.
Tuossa vielä linkki:
Eka maksu tulee siis 5vko äitiysloman alkamisesta(30 arkipäivää) ja sitten 20 arkipäivän ei noin neljän viikon välein(viikossa on kelan laskujen mukaan 6 arkipäivää)
http://www.kela.fi/aitiysraha_maksaminen
 
vierass
[QUOTE="a p";30120325]Siis oletin, että jos kausi alkaa syyskuussa, niin maksu olisi silloin myös tullut syyskuussa. Tuleeko lokakuun maksu sitten marraskuussa, jos olisin aikataulun mukaan lokakuussa aloittanut?[/QUOTE]

Juuri näin. Maksetaan aina jälkikäteen, joten ei syyskuuta makseta ennen kuin syyskuu on loppunut.
 
La 16.10
Mun äitiysloma alkaa 11.9 ja maksupäivä on vasta 15.10. Takautuvasti ne taidetaan aina maksaa. Meilläkin taitaa tuo syyskuu olla aika tiukka rahallisesti juuri tuosta syystä, sillä kotihoidon tukenu loppuu juuri ennen tuota 11. Päivää .
 

Yhteistyössä