Lapsen koulun aloitus

  • Viestiketjun aloittaja Äitiä jänskättää
  • Ensimmäinen viesti
Äitiä jänskättää
Mitenkä olette ottaneet vastaan lapsen ekan luokan aloituksen? Ahdistaa kun mulla alkaa työt samalla viikolla, aion kyllä saatella aamulla kouluun ja lapsella on kerhopaikka mutta oletteko te pitäneet vapaata ne alun päivät? Miten teillä muuten sujui se alku ja olisiko antaa vinkkejä jänskättävälle äidille (lapsi odottaa ihan iloisena enkä tietenkään sille paljasta aettä mua jännittää :) )
 
Tokalle menevän äiti
Eka koulupäivänä oltiin lapsen kanssa pihalla sinne asti, kun ekaluokan ope tuli ohjaamaan lapsia luokkaan. Sinne ne vaan sitten jätetään. Itse ei menty luokkaan enää. Toisena koulupäivänäkin vielä mentiin lasten kanssa sinne pihalle koulun alkua odottamaan. Koulupäivän lopuksi olin lasta vastassa, kun oli lomaa tuolloin. Ne, joiden vanhemmilla ei ollut lomaa, menivät iltapäiväkerhoon open ohjaamana. Mikä eniten mietityttää?
 
Äitiä jänskättää
Ei mua ehkä mikään tietty asia mietitytä, haluaisin vain että lapselle jäisi niistä päivistä kiva muisto. Itse muistan kyllä ekan koulupäiväni mutta en yhtään että mitä vanhemmat silloin teki :D. Mukava muisto jäi kuitenkin.
 
"zxc"
Edellisenä päivänä tehtiin koulutunaloituskakku ja "juhlittiin" perheenä. Aamulla otin pienen videonpätkän pojasta, kun oli reppu selässä lähdössä kouluun.

Menimme yhdessä koulun pihalle, josta opettaja otti luokan hoitoonsa. Koulun loputtua mies kävi saattamassa lapsen iltapäiväkerhoon, vaikka kyse oli vain saman rakennuksen sisällä siirtyminen. (Opettaja muuten oli tosi ihmeissään, kun pari vanhempaa ei ollut järjestänyt siirtymistä omalle lapselleen. )

Lasta saatettiin kouluun aika pitkään, mutta kotiin tuli itsenäisesti kerhon jälkeen.
 
[QUOTE="zxc";30120381]
Menimme yhdessä koulun pihalle, josta opettaja otti luokan hoitoonsa. Koulun loputtua mies kävi saattamassa lapsen iltapäiväkerhoon, vaikka kyse oli vain saman rakennuksen sisällä siirtyminen. (Opettaja muuten oli tosi ihmeissään, kun pari vanhempaa ei ollut järjestänyt siirtymistä omalle lapselleen. )
[/QUOTE]

Miksi lapsen piti mennä iltikseen jos vanhemmat olivat kotona? Käsittääkseni iltis on juuri siksi ettei tarvitse olla yksin iltapäivällä pitkään kun vanhemmat ovat töissä. Vaikea myöskän kuvitella että vanhemman pitäisi saattaa lapsi koulussa huoneesta A huoneeseen B. Kai ne siellä käy esim syömässäkin ilman äitiä ja isiä? Meillä iltishuone on luokan vieressä, joten tuskin sinne tarvitsee lähteä töistä saattamaan lasta.
 
Vaikea myöskän kuvitella että vanhemman pitäisi saattaa lapsi koulussa huoneesta A huoneeseen B. Kai ne siellä käy esim syömässäkin ilman äitiä ja isiä? Meillä iltishuone on luokan vieressä, joten tuskin sinne tarvitsee lähteä töistä saattamaan lasta.
Hieno homma. Jollain iltapäiväkerho saattaa sijaita eri siivessä tai vallan ihan toisessa koulussa.
 
vierass
Ensimmäinen saateltiin ja haettiin muutamana päivänä, sen jälkeen ei kuulema tarvinnut tulla.

Kakkonen saateltiin muutamana aamuna, iltiksestä hakivat (matkaa vajaat puoli kilometriä) muutaman viikon ajan, sitten tulivat puoliväliin vastaan ja lopulta siirtyivät kulkemaan yksin. Minä hain iltiksestä, myöhemmin sai luvalla tulla kotiin yksin, asutaan ihan vieressä.

Kolmonen vietiin ensimmäisenä aamuna, sen jälkeen hain ja saatoin taksille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30120493:
Hieno homma. Jollain iltapäiväkerho saattaa sijaita eri siivessä tai vallan ihan toisessa koulussa.
No mä kommentoinkin tohon että oli samassa rakennuksessa ja sinne piti mennä saattamaan. Sitä mä tässä ihmettelin. Onhan se vanhemmilta aika paljon vaadittu että me esim lähdettäisiin kesken työpäivän ajamaan puoli tuntia suuntaansa vain siksi ettei lapsi voi kulkea koulussa siivestä toiseen. Enkä usko että toisen ekaluokankaan vanhemmilta sitä vaaditaan, vaikka heidän luokka sijaitsee fyysisesti toisessa päässä koulua. Ainakaan tutustumispäivänä ei ollut mitään puhetta asiasta.
 

Yhteistyössä