Vanha lääkärikäynti

  • Viestiketjun aloittaja jokutyttövaan.
  • Ensimmäinen viesti
jokutyttövaan.
Joskus pari vuotta sitten olin todella masentunut ja eräässä lääkärintarkastuksessa sanoin suoraan kaikki pelkoni lääkärille. Olen ollut pitkään jotenkin vainoharhainen ja minulla on jonkinlaisia pakko-ajatuksia mitkä ei liity todellisuuteen mitenkään. Olen pelännyt sairastavani varmaan kaikkia sairauksia ja pari kertaa olen ollut varma, että kuolen. En ole koskaan tehnyt kenellekään mitään pahaa, enkä halua tehdä, mutta silti pelkään sekoamista. Olen pelännyt, että mitä jos sekoan ja minusta tulee joku murhaaja, pedofiili tai joku muu rikollinen. Nyt olen päässyt elämässä eteenpäin ja nämä järjettömät pelot ovat menneet pois, mutta tuo lääkärikäynti on jäänyt häiritsemään. Pilasinko elämäni kun kerroin lääkärille tuollaisia asioita? Mitä jos se pitää mua tästä eteenpäin ihan hulluna? Lukeeko jossain lääkäripapereissa ikuisesti, että olen potentiaalinen rikollinen? Nykyään tuo on ainoa asia mikä masentaa. Mitä jos jatkan elämääni ja jossain vaiheessa kaikki hyvät asiat mitä olen tehnyt lyödään alas ja ne menettävät merkityksensä ja saan jonkun hullun maineen?
 
sasabella.
Ehkä jossain vakuutusjutuissa voi tulla ongelmia, toisaalta jos olet ollut teini-ikäinen tuolloin, niin se varmaan katsotaan läpi sormien. Ellet sitten laitoksissa ole ravannut tai jotain.

Nuo vakuutusjutut menee siten, että jos haluat vaikkapa henkivakuutuksen tai tapaturmavakuutuksen, niin vakuutusyhtiö pyytää sinulta terveysselvitystä ja sinne tosiaankin kirjoitetaan sitten ihan kaikki. Vaikka olisi kuinka nolo vaiva ollut, ne haluavat tietää päivämäärän, kauanko oireet kesti, mitä lääkkeitä syötiin ja kuinka kauan jne.

Ja vakuutusyhtiö pyytää sinun terveyskeskuksestasi sinun sairaushistoriasi ja katsoo, oletko valehdellut tai kaunistellut ja vakuutus voi jäädä saamatta, jos olet puhunut palturia.
 
pointtejasinulle
- kaikki luulevat, että kukaan ei ajattele samalla tavalla
- todellisuudessa kaikilla ihmisillä on outoja ajatuksia, mutta tavallisesti ne eivät jää pyörimään mieleen eikä niitä enää hetken päästä muista
- ocd:n takia ihminen tulkitee ajatuksen väärin ja päättelee, että hänessä on jotain pahasti vialla ja hän on vakava uhka itselleen/muille
- hyvin tavallisia pakkoajatuksia ovat mm. pelko jonkun toisen ihmisen satuttamisesta tahallaan tai tahattomasti, pelko vakavien rikosten tekemisestä (murha, lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö jne.), pelko seksuaalisen väkivallan tekemisestä, pelko eläinten tahallisesta vahingoittamisesta, pelko väkivaltaisten/outojen/sopimattomien tekojen tekemisestä julkisesti esim. töissä tai koulussa, pelko jumalanpilkasta tai siihen rinnastettavien tekojen tekemisestä (tämä etenkin uskonnollisilla ihmisillä mutta myös muut voivat ajatuksista kärsiä), pelko siitä, että jotain pahaa tapahtuu jossain muodossa itselle tai lähimmäisille (huolimatta siitä, että tapahtuman todennäköisyys on erittäin pieni tai se on oikeasti täysin mahdoton), pelko siitä, että itse tai läheinen sairastuu vakavasti tai on jo sairas tietämättään
- näiden lisäksi pakkoajatuksia voi olla lähes mistä tahansa - todennäköisesti pelkkäät sitä, mikä sinusta on kaikkein pahinta maailmassa ja mitä et todellakaan halua tapahtuvan itsellesi tai muille
- ocd:stä kärsivät ihmiset eivät erittäin, erittäin todennäköisesti koskaan tee mitään pelkäämistään asioista (rikokset, toisen satuttaminen ym.)!
- tilastollisesti ocd:stä kärsivät tekevät vähemmän rikoksia kuin keskivertoihminen
- pakkoajatukset ovat pelottavia, ahdistavia, lamaannuttavia ja ne voivat aiheuttaa erittäin kovaa henkistä tuskaa, mutta ne eivät johda täyteen sekoamiseen tai siihen, että esim. jonain päivänä alat toteuttaa pelkäämiäsi asioita
- jos kärsit pakkoajatuksista, niihin voi saada apua, niitä voidaan hoitaa ja ne voivat helpottaa!
- hae apua, sinua voidaan auttaa! Ota yhteyttä esim. lääkäriin, mielenterveystoimistoon ja kerro rohkeasti ongelmastasi!
 

Yhteistyössä