Imetykseen liittyen muutama kysymys

  • Viestiketjun aloittaja hukassa..
  • Ensimmäinen viesti
hukassa..
1. Onko ihan tyypillistä/asiaankuuluvaa, että rinnanpäät menevät imetyksen alkuvaiheessa verille? Vai onko kyse vääränlaisesta imuotteesta?

2. Kuuluuko imetyksen tuotaa kipuja alkuvaiheessa, vai johtuuko tämäkin väärästä imuotteesta?

3. Mistä tiedän, että imuote on oikea?

4. Monenko päivän kuluttua vauvan syntymästä maito on noussut kunnolla? Entä paljonko vauvan noina ensimmäisinä päivinä tulisi olla rinnalla? Eikös se ole niin, että vauvan rinnalla olo vaikuttaa juuri siihen, paljonko maitoa alkaa tulla?

5. Voiko maidonnousuun vaikuttaa jotenkin muutoin, esim. ruokavaliolla? Eli kuinka saada maito nousemaan hyvin?


Asia ei ole vielä ajankohtainen, mutta pian on, joten kiitos jo etukäteen.
 
Peyote
Mulla ainakin meni molemmilla kerroilla verille ja sattui aluksi. Tosin rintoihin sattui silloin muutenkin kun ne turposi niin.
Muistaakseni ne synnärillä katsoi sitä imutekniikkaa ja totesi että se on ihan hyvä molemmilla kerroilla. Sitähän voi itse katsoo myös kun vauva on imenyt, että miltä se nänni näyttää, sehän vähän muotoutuu sen mukaan miten vauva imee.

Tärkeetä on ainakin juoda aika paljon. Mun mielestä ei oo järkeä pitää vauvaa tuntitolkulla lutkuttamassa, jos rinnat on kipeät. Se saattaa silloin imeä vaan huvikseenkin.
 
"mariska"
Itsellä imetys ei satu ekoja imaisuja lukuunottamatta. Molempien lasten kohdalla maitoa on herunut heti, mutta kunnolla noussut 3.päivänä. Alkuun imetys parin tunnin välein, sitten n. 3h jne. Jos maito tulee, niin itsellä on aina riittänyt 10-20min imetys per kerta.

Aluksi, eka kuukausi ehkä, iho nännipohoissa ajoittain hiertyy ja kutiaa, pahimmillaan verestää, näyttää ihottumaiselta ja rinnat on alkuun muutenkin arat. Sitten tottuu. Lansinoh, bepanthen ja kankaiset liivinsuojat auttaa. Imetys ei ole silti juurikaan sattunut, imuote on hyvä kun haukkaa kunnolla nönnipihaa ja alahuuli on rullalla ulospäin :)
 
Joho
Voi mennä verilleki kun lapsi oli ainaki mulla alussa ihan kokoajan rinnalla. Kannattaa hommata jo valmiiksi lansinohia tai purelania, se auttaa eikä tarvi pestä pois imetysten välissä. Paljon kannattaa juoda ja syödäkin hyvin, että maitoa tulee. Mulla nous maito kunnolla noin 5pv syntymän jälkeen.
 
Mä synnytin melkein 7 viikkoa sitten, ja nyt vasta mun nännit ei ole enää kipeät. Kun sanotaan että rinnat tottuu imettämiseen muka parissa viikossa, niin mun kohdalla ei ainakaan pitänyt paikkaansa. Ja mä sain nyt toisen (elävän) lapsen, ettei johdu siitäkään että olisin ekakertalainen. Niin ja imuotekin on ihan oikea.

Kyllä ne nännit aika verille menee alussa, ja varoitan että se on oikeesti tosi tuskallista. Ja bebantenit sun muut ei kyllä kamalasti auta.

Mulla vissiin tällä kertaa nousi maito vasta neljäntenä päivänä. Ekalla kerralla oli toinen tai kolmas päivä.
 
Mulla imetys ssttu ihan helkkaristi n. 3 päivää, silti pidin vauvan rinnalla kunnes en enää kestänyt ja tässä vaiheessa sai luovutettua maitoa lisäksi. Mulla nous maito 4 päivänä ja imetys sattui n. 30s parin viikon ajan.
Veden juonti on kaikista tärkeintä.
 

Yhteistyössä