Te ok-talon rakentaneet / rakennuttaneet / rakentamisessa mukana olleet

  • Viestiketjun aloittaja Tepen tyttis
  • Ensimmäinen viesti
Tepen tyttis
Hakisin tässä vähän muiden kokemuksia ja mietteitä siitä, mikä on hyvä/oikea/jne. tapa edetä.

Minulla ei ole kokemusta rakentamisesta.
Joten seuraavassa vain minun vajaita ja mahdollisesti myöskin vääriä mielipiteitäni ja kuvitelmiani.

Rakennuttaisimme omakotitalon. Oletetaan että meillä on jo tontti. Minun mielestäni ensin pitäisi tavata arkkitehti, jolle esitellään tontti, jolle talo rakennettaisiin. Tontin muotojen, ilmansuuntien, kaava-asetusten ynnä muiden perusteella arkkitehti suunnittelisi siihen "ihan tavallisen" omakotitalon, joka on suunniteltu meidän tarpeitamme kuunnellen. Minä haluan tarpeeksi ison keittiön, joka on omana yksikkönään, eli ei mikään tupakeittiö. Mies haluaa ison takan ja minä voisin ottaa myös leivinuunin. Huonesijoitukset pitäisi miettiä siten, että iso makuuhuone olisi pohjoisenpuolella "viileässä". JA lisäksi kaikkia muita juttua, mitä olen pyöritellyt päässäni muutaman vuoden.

Kun arkkitehti on tehnyt piirrustuksensa, kyselisimme tarjouksia eri talopakettifirmoilta. Jotkunhan näin tekevät. Kyseessä ei siis olisi mikään 350 neliön lukaali, vaan ihan tavallinen omakotitalo kahdelle aikuiselle ja lemmikeille (ja mahdollisesti myös lapsille).
Sopiva talopakettifirma suostuu tekemään talon tietyillä specseillä ja ehdoilla.

Minun mielestäni pitäisi käyttää nimenomaisesti arkkitehtiä. Jotenkin on sellainen ajatus, että näiden talofirmojen "rakennesuunnittelijat" sun muut eivät oikein ole tuon alan ammattilaisia? Tai siis varmasti ovat, mutta jotenkin se arkkitehti kuullostaisi paremmalta. Tai varmemmalta. Mieheni taas on sitä mieltä, että arkkitehdit suunnittelevat omituisen muotoisia huoneita, joiden sijoittelussa ei ole mitään järkeä (minun mielestäni talofirmoilla on nimenomaisesti liian pieniä huoneita, joiden sijoittelua olisi voinut miettiä uudelleen).

Miehen mielestä Älvsbyhus, eli älväri on oikein mainio talofirma. Minun mielestäni älväritalon erottaa jo sadanmetrin päästä, niin rumia ne ovat.

Onko teillä plussia/miinuksia liittyen arkkitehtien käyttöön? Toki heissäkin on noita visionäärejä, jotka tekevät jonkun tornihuoneiston "ihan tavalliseen omakotitaloon".

No, kertokaahan nyt jotain.
 
"Mie"
Arkkitehdeistä ei ole kokemusta, mutta me lähdettiin liikkeelle talokirjojen selaamisesta. Ensin etsittiin pohjaratkaisu ja talo, joka silmää miellytti ja oli toimivan oloinen. Siitä sitten kyseltiin tarjouksia ja "muokkausmahdollisuuksia". Saatiin oikein hyvä ja toimiva talo, jossa huoneiden neliöitä "vain lisättiin" ja toisen wc:n paikkaa siirrettiin. Toinen vaihtoehto on sitten piirrättää talo alusta asti.

Oman kokemuksen mukaan toimii oman maun toteuttaminen muunkin kuin arkkitehdin kanssa, ainakin ns.perustaloissa. Edellyttää tietysti, että valmiista pohjista löytyy joku omaa makua miellyttävä.
 
rakentajan sukulainen
Ei älväriä. Ne on halpoja syystä.

Kysy kunnanvirastosta rakennustarkastajalta vinkkiä rakennusmestarista. Rakennusmestarit ekevät piirustuksia myös eli voivat tehdä haluamasi muutokset talopaketin muutoksiin, mutta osaavat neuvoa hyvän talopaketin toimittajan valinnassa.

Tarvitsette vastaavan rakennusmestarin valvomaan työmaata joka tapauksessa. Eli on viisasta hankkia se rakennusmestari jo alkuvaiheessa, jotta ette osta huonoa talopakettia (halvat minimivaatimuksen täyttävät seinärakenteet...).
 
toinen omakotitalo
No, meille arkkitehti suunnitteli talon toiveidemme mukaan ja rakennesuunnittelija piirsi tuosta suunnitelmasta piirrokset jonka mukaan mieheni rakensi talon. Suosittelen että selailette netistä eri talofirmojen talomalleja. Niistä saa todella hyviä ja toimivia malleja sekä ratkaisuja jonka pohjalta on hyvä suunnitella sitä omaa taloa.
 
Talollinen
Olen ap kanssasi samaa mieltä talopakettien pienistä huoneista ja joskus varsin toimimattomasta sijoitteluista. Ja en ymmärrä, että vielä tänäkin päivänä kakkosvessa on pesuhuoneessa, huh.... Tai ne molemmat vessat sijaitsevat kaukana päämakuuhuoneesta.

Talokirjoista saa hyviä ideoita, myös niitä "noin ei ainakaan".....

Me löysimme talokirjoista tietyllä tavalla tontin muotoon toimivan ratkaisun, mutta koko huonejärjestys muuttui, ja paljon muutakin. Arkkitehti piirsi kotimme näistä tietyistä perusideoista eteenpäin.

Ja on toki talofirmoillakin arkkitehtejä, mutta parasta lienee etsiä sellainen, jonka tyyli / referenssit miellyttävät itseä.
 
pari taloa rakentanut
jooo jos on paksu lompsa niin arkkitehdille mars....jos on ohuempi massi niin älvärissä asuu aivan hyvin.
150neliön arkkitehti talo maksaa siinä avaimet käteen 400 000 älväri 250 000.
Talopaketteja saa alle 100 000 mutta oikeasti kaikkien lisukkeineen valmis talo on lähes aina yli 300 000...
ei sissllä tonttia..eli pikkukaupungeissa tuohon päälle 50 000 ja hesassa 500 000.

jos oot naimississa niin rakennusaika on sitten suhteesi suurimpia koetuskiviä.
varsinkin jos on pieniä lapsia.

vaimo on kiukkunen kun on vuoden verran kaikki vapaa ajat yksin muksun kanssa ja mies väsynyt kun painaa kaikki illat raksalla ja muija kiukuttelee...
 
Hkhfj
Arkkitehti maksaa muutaman tonnin, pieni raha kokonaisbudjetissa. Tuon kylppärin vessan voi kiertää sillä että laittaa sinne viemäröinnin sille valmiiksi mutta laatoittaa kuitenkin umpeen. Niin me tehtiin arkkitehdin vinkistä.

Ihan naurettavia muutkin uudet säännöt. Saunan oven on oltava niin leveä että sinne pääsee pyörätuolilla :D Siis normi oven levyinen.
 
Talollinen
Vessa pesuhuoneessa on jonkun invasäädöksen takia. Eli jos joutuu pyörätuoliin niin on ainakin yksi vessa jossa pääsee käymään.
Voihan se toinen WC olla riittävän iso, ja toinen joku pikkuvessa, ja pesuhuone ihan sitä peseytymistä varten.... Meillä on kolme vessaa, eikä yhteenkään mahdu pyörätuoli, koska kyseessä kolmitasoinen talo, jolloin missään tapauksessa täällä ei pyörätuolin kanssa asuta järkevästi.
 
Talollinen
Alkuperäinen kirjoittaja Pitää olla;30121510:
Kuvaan piirretään invaympyrä jossa siis pyörätuolin pitää mahtua pyörähtämään. Harva vessa on niin iso. Useampi kerroskaan ei poista tätä pykälää.
No, eipä sen takia onneksi rempata tarvitse, vielä silloin kun rakensimme, ei tuo ollut pakollista vaan siirtymävaihe, ja järkityypit rakennusvalvonnassa. Älytöntähän se on, jos vessa pitää olla kunnossa, mutta muu osa taloa ei pyörätuoliasumiseen sovellu, tontista puhumattakaan.

Arkkitehdin kanssa tehdään ne rakenteelliset ratkaisut, jotka takaavat, että talo on asujilleen sopiva ja elämäntilanteisiin mukautuva. Ne tonnit on hyvä sijoitus. Pintamateriaalit yms. taas vaihtuvat kuitenkin 10-20 vuoden välein, niissä voi miettiä miten rahat käyttää. Ja mitä vähemmän nurkkia ja mutkia talossa, sen halvempaa.

Portaikkoja suositan ehdottomasti minimisuosituksia leveämmiksi, lisää mukavuutta ja kätevyyttä, kun mahtuu mm. sohvat ja sängyt kantamaan, ja kävelemään portaissa vastaantullessaan ilman että toisen täytyy vetäytyä tapettiin.
 

Yhteistyössä