Voiko kohdunkaulan kypsymistä synnytystä varten kokeilla itse? Ylettääkö eis kädet? Mistä tietää

  • Viestiketjun aloittaja "daa"
  • Ensimmäinen viesti
"Maija"
JA onhan ne kädet vara pestä ennen ku sinne työntää?
No esimerkiksi kuukuppia kun laitan, pyöräytän aina sormella kohdunsuun ympäri, niin kuppi asettuu tukevasti paikalleen. Kannattaa tutustua omaan kroppaansa, oli sitten raskaana tai ei. Aika paljon pystyy omalla asennolla vaikuttamaan siihen, kuinka kohdunsuuhun ylettyy, jalat koukussa on helpompaa. Ja toki kädet kannattaa pestä.
 
"Maija"
Ainiin, voithan sä pyytää sun miestä koittamaan, jos "paikat" on sille tutumpia :D Mutta mitä tulee tohon kypsyttämisasiaan, niin suosittelen peniksellä tökkimistä.
 
en koittais
Olenhan minäkin kohdunsuuta kokeillut satoja kertoja ennen. Kokeilin usein alkavatko menkat työntämällä sinne kohdun nupukan päälle sormella avustaen pumpulipuikkoa. Se on se kova pallukka, jossa pikku kuoppa ehkä 10-15cm syvällä alapäässä. Pumpulipuikon pää menee siihen pikkukuoppaan. Jos pumpulipuikon päässä oli verta, eli puikko punertui päästä hieman, tiesin menkkojen alkavan ihan pian. Nyt kun olen raskaana en kyllä tunkisi sinne mitään. Miksi. No, en vain yksinkertaisesti uskalla ottaa riskiä, että sinne menisi joku tulehdus, joka haittaisi vauvaa.
 
Miirreli
Ei se mitään hyödytä, kun et itse osaa arvioida kuitenkaan tilannetta. Jos kovin sorkit niin, että tekee oikein kunnolla kipeää, saatat onnistuia jouduttamaan synnytystä. Saatat myös kuljettaa sisällesi bakteereita, joista on haittaa vauvalle tai itsellesi.

Minä sain kohtutulehduksen todennäköisimmin ihan lääkärin tekemien sisätutkimusten takia. Hanskat oli, mutta sisätutkimukseen liittyy aina riski bakteerien kulkeutumisesta emättimeen.

Kolmannella lapsella tuli raju infektio, kun lapsivesien menosta oli reippaasti yli vuorokausi ennenkun lopulta käynnistivät. Teholla meni useampi päivä

Siis; älä sörki, ennen kun raskaus on ohi!
 
äityili x4
Ku silloin se voi mennä suoraan sinne kohtuun kun vedet menee. Tuolla ei ole tekemistä sen kanssa jos joku haluaa kokeilla kohdunsuuta, jos ei ole vesiä tullut! Silloin ei kyllä pidäkkään kokeilla itte mitään vaan mennä synnyttämään ja pitää huolen et jos vesien menosta on useampi tunti, että antavat antibioottia!

Tuon b streptokokin olemassa oloon ollaan kyllä aika hyvin perillä, verrattuna vuosien takaisiin tilanteisiin. Naisista osa kantaa tuota bakteeria elimistössään.
 
Miirreli
Alkuperäinen kirjoittaja äityili x4;30120587:
Ku silloin se voi mennä suoraan sinne kohtuun kun vedet menee. Tuolla ei ole tekemistä sen kanssa jos joku haluaa kokeilla kohdunsuuta, jos ei ole vesiä tullut! Silloin ei kyllä pidäkkään kokeilla itte mitään vaan mennä synnyttämään ja pitää huolen et jos vesien menosta on useampi tunti, että antavat antibioottia!

Tuon b streptokokin olemassa oloon ollaan kyllä aika hyvin perillä, verrattuna vuosien takaisiin tilanteisiin. Naisista osa kantaa tuota bakteeria elimistössään.
Kiitti, se sen täyty olla - mun omat muistikuvat on pikkasen hataria ja sekavia tosta teho-hoitoajalta. Sotkin siis ite asioita. Silti oon ite vähän hysteerinen raskausaikana varomaan, mite sinne sisuksiin työnnetään ihan loppuvaiheessa.
 
äityli x4
Tulehduksen ja joutu olemaan vastasyntyneiden teholla 5 vrk. Seuraavassa raskaudessa löyty tuo streptokokki.

Nuo on tuoreelle äidille todella karmaisevia kokemuksia!! Ymmärrän hyvin sua!
 
vieras*
Alkuperäinen kirjoittaja äityili x4;30120587:
Ku silloin se voi mennä suoraan sinne kohtuun kun vedet menee. Tuolla ei ole tekemistä sen kanssa jos joku haluaa kokeilla kohdunsuuta, jos ei ole vesiä tullut! Silloin ei kyllä pidäkkään kokeilla itte mitään vaan mennä synnyttämään ja pitää huolen et jos vesien menosta on useampi tunti, että antavat antibioottia!

Tuon b streptokokin olemassa oloon ollaan kyllä aika hyvin perillä, verrattuna vuosien takaisiin tilanteisiin. Naisista osa kantaa tuota bakteeria elimistössään.
Testataanko b streptokokki kaikilta raskaana olevilta? Itse olin oireeton ja pyysin testiä erikseen kun muistelin joskus b streptokokin olleen näkyvissä jossain pissatulehduksen viljelytestissä ennen raskautta. Testissä se sitten löytyi ja synnytyksessä oli valmius antibioottitippaan, jota ei tarvittu kun lapsi syntyi sektiolla.
 
Testataanko b streptokokki kaikilta raskaana olevilta? Itse olin oireeton ja pyysin testiä erikseen kun muistelin joskus b streptokokin olleen näkyvissä jossain pissatulehduksen viljelytestissä ennen raskautta. Testissä se sitten löytyi ja synnytyksessä oli valmius antibioottitippaan, jota ei tarvittu kun lapsi syntyi sektiolla.
Nykyään testataan, tuli mukaan neuvolasuosituksiin viime syksynä kun uudet äitiysneuvolasuositukset julkaistiin.
 
"Eipäs"
Ei täällä ainakaan testata... Synnyttämään mentäessä tehdään pikatesti. Huono homma sitten, jos synnytys on niin nopea ettei antibioottia ehditä antaa (sehän pitäisi antaa kai 4h ennen kuin vauva syntyy jotta toimii optimaalisesti).
 

Yhteistyössä