Onko epänormaalia, jos 6-vuotias ei osaa ajaa ilman apupyöriä? Tai ei jaksa kunnolla edes polkea?

  • Viestiketjun aloittaja kesäretki
  • Ensimmäinen viesti
"möömi"
Ei aikuinenkaan osaa, jos ei ensin opettele. Harjotus teke paremman ja jos pyörä on liian raskas polkea, niin voihan sitä alkuun työntää vauhtia.

Meidän 3v pojalla meni useampi päivä ensin ihan vaan siihen, että istu apupyöräsen kyydissä ja kirku raivosta, kun ei jaksanu polkee polkimia kun yhen kierroksen ympäri. Kyllä ne koivet siitä vahvistu kun intoo riitti ja nyt sitten herra 4v viilettää pitkin pihaa ilman apurattaita. Liikkeellelähtöön ja pysäytykseen tarttee apua, kun jalat ei meinaa oikein riittää ja asettua maahan.

3v pikkusisko ei ole lainkaan kiinnostunu polkupyörästä, ei osaa ollenkaan. Polkuauton saa jotenkuten liikkeelle, muttei siitäkään kamalasti välitä. Kukin tavallaan.
 
ap.
3v on eri asia kuin 6v.

En tunne ketään muuta tuon ikäistä, jonka jalkojen lihasvoima on niin onneton ettei vaan jaksa. (Kyseessä ei ole oma lapseni.) Mietin, että miten tuollaista lasta voisi kannustaa liikkumaan ja harjoittelemaan sen pyörän kanssa touhuamista? Lapsi ei ole kehittynyt alkeista juuri ollenkaan. Vanhempien pitäis työntää koko reitti...
 
Se, ettei jaksa yhtään polkea kuulostaa vähän oudolta. En tiedä pitäisikö tuonikäisen jo osata ajaa ilman apupyöriä, muttei oma kuusivuotias ainakaan osaa. Itseasiassa se kieltäytyi koko pyöräilystä kun en saanut sen apupyörää kiristettyä kunnolla ("Mie en enää ikinä aja pyörällä!" (+kiukkuinen poiskävely). Kummallinen geneettinen ominaisuus ihmisessä että sitä alkaa lähinnä huvittaa lasten teatraalisuus) No, elän toivossa että sosiaalinen paine jonain kauniina päivänä saa sen keksimään että pyörällähän pitäisi osata ajaa ja sitten se luultavasti oppii sen saman tien.
 
"möömi"
3v on eri asia kuin 6v.

En tunne ketään muuta tuon ikäistä, jonka jalkojen lihasvoima on niin onneton ettei vaan jaksa. (Kyseessä ei ole oma lapseni.) Mietin, että miten tuollaista lasta voisi kannustaa liikkumaan ja harjoittelemaan sen pyörän kanssa touhuamista? Lapsi ei ole kehittynyt alkeista juuri ollenkaan. Vanhempien pitäis työntää koko reitti...
Liikkuuko lapsi muuten? Jos liikkuu niin en panikois. Ite opin polkeen hätäseen vasta just ennen kouluun menoa.

Potkulauta kuulosti hyvältä. Jos lapsen kunto on oikeasti tosi huono, niin sitten vaan kävelyretkille alkuun. Luontoon suoraan, polulla kävely kehittää enemmän eikä vaadi kuitenkaan mitään erityistaitoja. Hyppynarulla hyppelyä, koivet kehittyy. Trampoliiniin. Onhan sitä vaikka mitä, kai lapsi jostain innostuu!

Paitsi jos nyt on tarkotuksena vaan äkkiähetikiireellä opetella se pyöräily, niin sitten vaan sitä.
 
3v on eri asia kuin 6v.

En tunne ketään muuta tuon ikäistä, jonka jalkojen lihasvoima on niin onneton ettei vaan jaksa. (Kyseessä ei ole oma lapseni.) Mietin, että miten tuollaista lasta voisi kannustaa liikkumaan ja harjoittelemaan sen pyörän kanssa touhuamista? Lapsi ei ole kehittynyt alkeista juuri ollenkaan. Vanhempien pitäis työntää koko reitti...
eipä se pyörällä ajo nyt mikään välttämätön juttu ole, jos ei jaksa polkea ni voi kävellä.

tiedän yhden tapauksen jossa poika ei oppinut pyörällä ajamaan, ei sitten millään, ja syy selvisi n 8 vuotiaana kun todettiin reuma.
 
mun
5v ei jaksanut yhtään polkea apurattaiden kanssa. Hirvee valitus ja jatkuvasti sai työntää. Otin apurattaat pois ja hyvin oppi ajamaan samana päivänä. Polkemisessa ei sittemmin ongelmaa. Just eilen käytiin 7km lenkki. Apurattaat on tosi raskaat.
 
niin ja mun veljenpojilla oli pienenä sellaiset pyörät missä oli työntöaisat, ja niillä kans hankaluuksia "jaksaa" polkea, kun pääsi helpommalla kun äiti/isä työnsi :D

ja tosiaan kannattaa satulan ja tangon korkeus, ja muutenkin pyörän koko tarkistaa, joskus olen Likan fillaria lainannut ja ihan tuskaa polkea kun satula on liian matalalla.
 
"jaaha"
Kyllä mun mielestä kuulostaa vähän oudolta. Tuon ikäistä pitäisi jo työntää liikkeelle ilman apupyöriä, niin oppisi varmaan muutamassa päivässä pyöräilemään. Taitaa olla laiskat vanhemmat?
 
"Heh"
Mun lapsukaisella oli kiva käytettynä ostettu pyörä, jota ei millään jaksanut polkea. Ihmettelin ja syyttelin pentua, mutta kun kokeilin pyörää, niin oli todella raskas polkea. Siinä oli selkeästi jotain vikaa, mikä ei näkynyt. Ilmankos olin niin käyttämättömän näköinen ja halpa.

Mun lapsi kaatui sen pyörän kanssa ojaan kolmevuotiaana, ja sen jälkeen ei suostunut enää pyöärn päälle. Vaikka ei edes sattunut.

8-vuotiaana pakotin hänet opettelemaan pyöräilemään, siihen asti penska oli hokenut, että tietää turvallisemmankin tavan kulkea: Kävely :D Lapsukainen on muuten älykäs(ka 9.4)ja harrastaa erilaisia liikuntajuttuja(mm. tanssia).Etä ällissä tai lihaksissa ei ole vikaa.
 
Ehkä vähän..
Kyllähän se vähän oudolta kuulostaa. Kaikki ihmiset ei tietenkään ole kovin motorisia, mutta ainakin meidän lapset oppineet pyöräilemään ilman apupyöriä samana kesänä kun ovat oppineet kunnolla uimaan, eli 4- vuotiaina.
 

Yhteistyössä