Kaikki vinkit kehiin! Miten opetan 2 v 9 kk pojan potalle?

  • Viestiketjun aloittaja hermostunut
  • Ensimmäinen viesti
hermostunut
Mulle alkaa riittää tuon ison pojan pyllyn peseminen. Ei osoita mitään mielenkiintoa pöntöllä tai potalla käymiseen. On kokeiltu tarroja ja pikku lahjoja, suostuu niillä joskus istumaan pöntölle, mut ikinä ei sinne tee mitään. Saa siis kauhean raivarin kun ehdottaakin vessaan menemistä.

Poika on kotona nyt kun pikkusisarus syntyi reilu kk sitten. Sitä ennen päiväkodissa, siellä istui potalla muiden kanssa mutta ei tehnyt pottaan juuri koskaan mitään.

Konkreettisia neuvoja mulle kiitos!
 
Vierras
Annat olla ulkona alushoususillaan tai omalla pihalla ilman housuja ja opetat sen pissaamaan puskaan. Ja korokkeen päältä seisten pönttöön/suihkun viemäriin. Isänsä voi näyttää varmasti mallia miten puskaan pissitään.
Älä kiinnitä vahinkoihin huomiota, anna lapsi tulee itse sanomaan jos housut kastui.

Kakka on tietysti sitten hueman hankalampi juttu, siinä jatkaisin tuota tarralinjaa, anna vaikka rusinapaketti sinne pöntölle mukaan niin jaksaa istua siellä tarpeeksi kauan.
 
"myy"
Tehkää siitä kakasta jotenkin hieno asia, vaikka se olis vaipassakin. Meidän 4v ja 3v (ei täysin kuiva) on niin ylpeitä omista kakoistaan, että mielellään molempien vanhempien pitää niitä käydä katsomassa. Potassa on isäkakkaa ja äitikakkaa ja vauvakakkaa... mut ei saa painostaa!! Ja ihan oikeesti ota kattomaan mallia kun ite käytte vessassa. Voit oikeesti äkistää malliks omat tortut pönttöön ja sitten näyttää pojalle. Aikuisetkin kakkaa, kakka on normaalia! Isikään ei käytä vaippaa!!! Mitä jos hankittas saman laiset alkkarit pojalle kun isilläkin?
 
aapp
Noni. Isänsä kävi ostamassa hienoja kalsareita pojalle ja ne on nyt jalassa. Yhdet pissat tuli jo boksereihin mut ei haittaa, tästä tää lähtee.

Isänsä kanssa ovat myös käyneet puskapissalla, ehkä tuo oppii senkin taidon tässä lähiaikana.

Pojalle kerrottiin et nyt vaippa on enää päikkäreillä ja yöunilla, muuten ne bokserit. Ja tää on nyt isojen poikien juttu, mennään palkinnoksi ostamaan hänelle pikkulegoista poliisiasema kunhan päästään kotiin (nyt mummolassa). Aika paljon protestoi ja itki vaippaa, mut legot on kyllä sen verran houkutteleva, että unohti itkut äkkiä.
 
aapp
Toistaiseksi poika on tehnyt kaikki pissat housuun. Tai vaippaan päiväuni- tai yöaikaan. Pissaamisväli on pidentynyt eli selvästi vähän pidättää, ja pissaa tulee sit kerralla housuun / lattialle paljon.

Potalla istuu tiheään pottarusinoiden voimalla... Puskapissa jne tuntui vain hämmentävän lasta.

Huh huh kun rassaa tää kun ei tiiä mitä tekis! Olisko ideoita? Kommentteja?
 
"lastenhoitaja"
Kuulostaa siltä että ei ole vielä valmis. Ja pikkusisaren syntymä on sellaista aikaa että siihen samaan saumaan ei kannata ottaa mitään pottatreenejä tms, koska se on usein muutenkin vähän taantumisen aikaa.

Unohtakaa koko juttu ja kokeiltaa parin kuukauden päästä uudestaan. Itkut ja raivot ei kuulu kuivaksi opetteluun, ne tekee vaan hallaa koko opettelulle.
 
HippuTAR
Osta jotain pieniä leluja ja annat aina yhden ku on tehny pottaan jotain. Tai vaikka legosatsi ja saa aina yhden osan ku pissa tulee pottaan.

Houkuttele, älä painosta, älä hermoa. Houkuttele, kehu, kiitä!
Ei siinä oikeen mitään taikakeinoja taida olla.
 
"Mie"
Lapset kypsyy tuohonkin asiaan eri tahtiin ja vauvan tulo monella teettää takapakkiakin vessa-asioissa. Itse tekisin niinkuin ootte nyt tehneetkin eli kalsarit jalkaan ja unilla vaippa. Sotkut siivotaan vähin äänin ja onnistuneista vessareissuista suuret kehut. Itse en lasta syömisen voimalla potalla istuttaisi, harvempi aikuinenkaan vessassa syö... Kyllä se siitä vähitellen! Ja jos ei ala sujumaan, niin sit vaan hetkeksi vaippa takas ja myöhemmin uus yritys. Tsemppiä!
 
aapp
Me kokeiltiin noita leluja, paitsi et sai lelun pelkästään potalle menemisestä. Joskus keväällä on viimeks pissannut pottaan / pönttöön. Silloin kehuttiin maasta taivaisiin! Mut kieltäytyi sit pottailusta jo ennen pikkusisaruksen syntymää. Lopetettiin sit silloin vähäksi aikaa ja nyt yritettiin uudestaan.

Vähän ehkä vaikuttaa asiaan sekin, et tuntuu että isovanhemmat haluaisi pojan pois vaipoista. Hoitavat häntä tavallisesti noin päivän viikossa. Olivat mm oma-aloitteisesti jättäneet pojalta vaipan pois päiväunien jälkeen ja pissa oli sit tullut lattialle. En tiedä miten olivat siihen suhtautuneet. Siksikin haluaisin itse opettaa päiväkuivaksi, ettei tulis ristiriitaisia ohjeita lapselle...
 
FreezeCat ejk
Mun korviin kuulostaa myös siltä, kuten jo "lastenhoitaja" sanoi, että lapsi ei ole vielä valmis harjoitteluun. Eli ottaisin toviksi takaisin vaipat ihan rauhassa ilman minkäänlaisia mielenilmauksia tai muitakaan sanankäänteitä ja kokeilisin kuukauden parin päästä uudelleen. Kerran nyt tekee järjestelmällisesti kaiken housuunsa, niin tuosta ei saa sitä onnistumisen kokemusta millään - lapsi kun on fiksu ja osaa tulkita hyvinkin nopeasti ja viisaana aikuisen ilmeitä ja äänen intonaatioita vaikka siinä kuinka hokisi ei haittaa- mantraa.

Muutenkin näkisin kuivaksi opettelun tapahtuvaksi ja alkavaksi lapsen omassa turvallisessa ja tutussa ympäristössä eli kotona. Isovanhemmat saavat asiasta olla rauhassa vaikka mitä mieltä mutta he eivät saa tuohon muutoinkin herkkään asiaan mennä puuttumaan, vaikka haluttaisi isosti. Lapselle rauha uuden asian oppimiseen ja omaksumiseen kuin myös uuden elämäntilanteensa - uunituore isoveli - käsittelemiseen. Malttia ja rentoa otta.
 
"lastenhoitaja"
Me kokeiltiin noita leluja, paitsi et sai lelun pelkästään potalle menemisestä. Joskus keväällä on viimeks pissannut pottaan / pönttöön. Silloin kehuttiin maasta taivaisiin! Mut kieltäytyi sit pottailusta jo ennen pikkusisaruksen syntymää. Lopetettiin sit silloin vähäksi aikaa ja nyt yritettiin uudestaan.

Vähän ehkä vaikuttaa asiaan sekin, et tuntuu että isovanhemmat haluaisi pojan pois vaipoista. Hoitavat häntä tavallisesti noin päivän viikossa. Olivat mm oma-aloitteisesti jättäneet pojalta vaipan pois päiväunien jälkeen ja pissa oli sit tullut lattialle. En tiedä miten olivat siihen suhtautuneet. Siksikin haluaisin itse opettaa päiväkuivaksi, ettei tulis ristiriitaisia ohjeita lapselle...
Kieltäytyminen on selvä merkki siitä että ei ole valmis. Samaten noi raivarit vessaan menemisen kehoituksesta ja itkut vaipan perään. Lapsi on teidän ja te päätätte miten toimitaan. Jos lasta vähääkään painostetaan sinne potalle, se voi lykätä oppimista entisestään. Lapsi oppii potalle/pytylle lopulta todella helposti, kunhan hänellä on siihen valmius ja herkkyysikä päällä. Monilla se on vasta siinä päälle 3-vuotiaana.

Minä näkisin että olis paras nyt ottaa vaippa takaisin ja pistää potta/pyttyjutut hetkeksi piiloon, kun siitä on jo itkuja saatu aikaiseksi. Kokeile vaikka parin viikon päästä uusiksi, ihan niin että kysyt vaan menisitkö potalle/pytylle vaikka samalla kun olet itse vessassa. Ilman lahjomisia, maanitteluilta tai käskemistä. Kyllä se siitä. Ja antakaa hänen olla myös välillä "vauva", koska se on ihan normaalia nyt kun pikkusisko on juuri tullut ja sitäkin paljon vauvatellaan. :) Näin siitä taantumisestakin yleensä päästään nopeammin yli kuin sillä että koitetaan väkisin toitottaa toiselle että "sinä olet jo iso poika/tyttö etkä pikkuvauva niinkuin tämä pikkusisarus tässä"....
 
aapp
Ajateltiin alun perin et katsotaan vielä pari päivää ennen kuin laitetaan vaippa takaisin... Mutta olisko parempi luovuttaa saman tien tältä erää?

Tuntuu kyllä vähän pahalta, kun poika selvästi hätääntyy kun pissa tulee housuun.
 

Yhteistyössä