Sanokaa olenko hullu ja selviänkö tästä asuntolainasta?

  • Viestiketjun aloittaja uuden elämän alussa
  • Ensimmäinen viesti
uuden elämän alussa
Erottiin viime syksynä, muutin lasten kanssa vuokralle pieneen kaksioon. Mies lupaili kaikkea ja uskoin, palattiin yhteen. Nyt elämä on sietämätöntä, parisuhdeterapiasta huolimatta ja aion muuttaa pois.

Vuokralle en enää mene, rivitaloelämä on yhtä helvettiä.

No, laitoin kolmelle eri pankille laina-anomuksen, 140 000e. Siihen kuuluu yhdistettynä eräs pieni (10 000e) laina, eli talon ostoon jää 130 000e.

Laskurien mukaan lyhennys tulisi olemaan jotain 470e-711e välillä pankista riippuen. Joo ja tiedän tämän olevan pelkkiä arvioita, ja näistä neuvotellaan pankkien kanssa.

Vuokraa aiemmin maksoin 500e + 500 e sitä lainanlyhennystä ja silti sain säästöön rahaa. En saanut muuta tukea kuin yh-korotuksen lapsilisään, ei siis elatusapuja yms yms.

Kannattaako???? Sanokaa ny, mua jännittää ja pelottaa... Mutta elämä olisi aloitettava... Huoh... Ei tämä helppoa ole...

Asunto jota olen käynyt katsomassa on sijainniltaan ja kunnoltaan + tehdyiltä remonteiltaan loistava.

En ole koskaan asuntoa ostanut joten siksi ihan paniikissa...
 
a lkup
Kelan laskemana mun kk-tulot bruttona on n. 2800e ja laskuriin täytin 2600e tiedoilla... Ja ei ole maksuhäiriömerkintöjä eikä mitään luottoja/pikavippejä otettuna
 
a lkup
Ja talossa jota katsoin, on kaukolämpö, ja vuodessa lämmityskustannukset n. 1200e (varmasti kaunisteltuna?) Selvisin vuokrallaollessakin sähkö ja vesilaskuista+vakuutuslaskuista
 
a lkup
Ei, pyyntihinta on alle 100 000e, talon omistavalle on tullut ero, ja remppa jäänyt kesken. Sauna rakentamatta, kaikki revitty jo pois, tartte ku rakentaa. perusmateriaaleilla kustannusarvio n. 10 000e. Eli mä ajattelin "rempparahaa" varoiksi, kaikkeahan mun ei tartte nostaa vaikka myönnettäiskin....

Uusiksi on tehty katto ja putkiremppa tehtynä, täysin pintaremontoitu ja ikkunat vaihdettu. Ainakin nämä, kiinteistövälittäjä lupasi ottaa yhteyttä tarkemmista tehdyistä rempoista.
Kuntokartoitus kosteusmittauksineen tehty kahteen kertaan kellariin ja asuinkerrokseen ja kuntoluokitus hyvä.
 
vierass
Eli sähköt ja salaojat ym ehkä tekemättä? Kaukolämpö iso plussa mutta itse en uskaltaisi lasten kanssa vanhaan omakotitaloon muuttaa noilla tuloilla ellei omia säästöjä ole. Onko sulla auto?
 
"Jaa-a"
Samaa mietin 2v sitten. Mulla on henk.koht.lainaa vielä reilu 200000. (Oon 30v) Lyhennän 1100 kuussa josta lapsen kanssa elämiseen jää käteen eli laskujen maksuun ja kaikkeen 900/kk. Selviän. Ok talossa. Mut en kannusta ketään kyllä tähän. Ei jää säästöön ja jos jää se kompensoituu kyllä aika nopeasti. Tarkalla markalla saa elellä.mutta mulla on unelmani koti josta en luovu vaikka vähän markkoja laskenkin. Ei multa mitään puutu eikä lapselta. Toisinaan ottaa pattiin venyttää, useammin kuitenkaan ei kun koti on uusi ja siellä kaikki mitä elämiseen tarvitsen.
 
a lkup
Mitäs te täällä mun vakaudesta tiedätte ? :O

Salaojatkin on tehty ja pihan kaadot? korjattu. En osaa rempata, mutta mulla on ammattiporukkaa jotka ovat luvanneet tulla kökkään sitten jos ja kun talon ostan ja remppa-apua tarvitsen.. (2 laillistettua sähkömiestä, rakennusmestari ja pari talonrakentajaa sekä 2 putkimiestä)
 
a lkup
Ja ei kyseessä ole mikään valtava lukaali, pieni talo, johon minä ja lapset sovittais, JOS ja KUN tähän taloon päädyn ja sen saisin... Tämä kaikkihan on jossittelua vielä tässävaiheessa.
 
vierass
Vanhan okt:n ostamisessa on riskinsä, sitä suuremmat mitä pienempi on sun talouden jousto. Sadevedet ilmeisesti valuneet taloon päin (kaadot korjattu) mutta ei kosteusvauriota kuitenkaan? Minkälainen alapohja talossa on?

Pyydä joku niistä remppaamaan lupautuneista ammattilaisista katsomaan taloa ennen ostopäätöstä.
 
nojaa
Mun naapurissa asuu yh, jonka kk-tulot noin 2500e + - pari sataa. Talosta maksoi noin 160 000e ja hyvin tuntuu pärjäävän. Reissaa ulkomaillakin, johon meillä (kaksi työssä käyvää) ei ole vuosittain varaa... Tiedä sitten mitä sivutuloja hän harrastaa :whistle:
 
a lkup
Päätös on se, että jonkun talon tulen ostamaan, se tuskin on kuitenkaan tämä vaikka niin haluaisin. Vuokralla asuminen on hulluutta...

Ja tämä rakennusmestariystäväni on luvannut tulla mukaani nuuhkimaan kellaria... Ja tosiaan, ensi viikolla saan tarkan listauksen kaikista tehdyistä remonteista, kiinteistövälittäjällä ei näitä kaikkia tietoja ollut ja hänkin luki vain esitteestä.

Alapohja? joo mä tiedän, mä oon tyhmä näissä asioissa, siksi en yksin tätä päätöstä teekkään...
 
a lkup
Ja kun olen miettinyt tätäkin, että jos pariskunta, joista rouva kotona 1-6 lapsen kanssa eläen näistä saatavilla tuloilla ja mies perusduunari, saavat lainaa 200 000e kumpainenkin, niin miksi minä en... Olen sentään työssäkäyvä ihminen...
 
siisss?
Onko sulle toi lainalupaus pankista jo annettu vai oletko vasta hakemassa sita? Toi sun viimeisin kommentti, etta pariskunnat saa 200 000e/nena vaikka toinen hoitaa lapsia kotona, ei ole ihan noin yksinkertainen vertaus :) Jos on riittavasti vakuuksia lainalle, varmaan saa. Mutta paasaantoisesti keskituloisilla pareilla, joilla ei ole ennestaan omaisuutta vakuudeksi, ei todella ole 400 000e lainaa! Tai hulluja silloin olisivat ja pankki tyhma :D Meilla lainaa on 200 000e, talo maksoi 250 000e. Omaa rahaa oli se 50 000e. Enempaa lainaa ei olisi ilman takaajia saatu eika olisi haluttukaan. Ja nettotulot on n. 4000e/kk.
 

Yhteistyössä