Rasittavia suuoireita

  • Viestiketjun aloittaja aijaijai
  • Ensimmäinen viesti
aijaijai
Mulla on nyt useamman kuukauden ajan ollut JATKUVASTI aftoja suussa. 1-3 aftaa tulee kerrallaan, ja kun lähtevät, tulee lisää. Useimmat aika isokokoisia vielä. Hemmetin kipeitä. Hammaslääkäri sanoi että aftoja ovat, mutta miksi ihmeessä niitä on nyt koko ajan? Olen kokeillut kaikki apteekista ilman reseptiä saatavat lääkkeet, eikä niistä ole mitään apua. Alkaa jo vähän tympimään.

Ihan alkuvuodesta mulla oli muutaman kuukauden sisällä muistaakseni kolme streptokokki G:n aiheuttamaa kovaa nielutulehdusta. Vähän tuon jälkeen noita rakkoja on ilmestynyt. Voiko liittyä siihen?

Lapsena aftoja oli muistaakseni aika usein, sitten ei ollutkaan melkein koskaan, todella harvoin, paitsi nyt taas... Mikähän näihin auttaisi tai mistähän voi johtua tällainen?
 
....
Aftohin saa niitä tabletteja jotka helpottavat oireita, oletko kokeillut ?

http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/tuotteet/pages/product.aspx?catalog=yasalescatalog&productid=174201%28yabasecatalog%29&category=suujahampaat%28yasalescatalog%29/aftat%28yasalescatalog%29

Joskus aftojen takana voi piillä sairaus esim keliakia.

http://www.oireet.fi/keliakia.html
 
"mmm"
Mulla tuppaa välillä myös tulemaan aftoja tai muita rakkuloita ja oon pitänyt syyllisenä hammastahnaa. Se hammastahnojen vaahdottava ainesosa noita muistaakseni aiheuttaa. Mulla se tuntuu pitävän paikkansa ja normaalisti käytänkin sellaista, jossa ei ole lauryylisulfaattia (tai sinne päin). Kaikki voimakkaat supervaahtoavat tahnat mulla saa tosi usein rakkuloita aikaan.
 
aijaijai
Tuosta keliakiasta, voiskohan olla jotain sellaista, kun mahan kanssa usein ongelmia. Ollut jo kauemman aikaa, oon niin tottunut jo siihen että maha on sekaisin ja kipeä aina välillä, etten edes tullut ajatelleeksi. Joskus ihan ok, joskus taas ihan sekaisin.
 
....
Kannattaa ehdottomasti tutkia asiaa , voi tehdä sellaisen kotitestin tai pyytää lähetettä labraan. Ruokavaliota ei saa aloittaa ennenkuin tähystys on tehty muutoin ei dg varmistu, eikä silloin saa ruokavalio korvausta kelasta. Mikäli kokeet viittaavat keliakiaan.
Eli lue noita keliakiaan liittyvä sivustoja sekä keliakia ja aftat.
 
Oma kokemus
Mulla aftojen ilmaantuminen on yhteydessä viljojen syömiseen. Pahimpia ovat gluteeniviljat. Olen tehnyt apteekista saatavan veritestin keliakian toteamiseksi, mutta tulos oli negatiivinen. Toisaalta testihän ei anna 100% varmaa tulosta. Koska aftojen ilmaantuminen on niin vahvasti mulla yhteydessä viljojen syöntiin niin olen ollut nyt reilun puolitoista vuotta gluteenittomalla ruokavaliolla. Aika harvoin käytän kaupan gluteenittomia leipiä tai leivonnaisiakaan kun joskus nekin saa aikaan oireita, vaikkakin selvästikin pienemmässä mittakaavassa.

Suosittelen jättämään viljat muutamaksi kuukaudeksi, seuraa mitä tapahtuu aftojen suhteen.
 
....
Kannaattaa kuitenkin ap:n käydä lääkärissä , kun kerran niitä vatsavaivoja on. Diagnoosin saaminen voi olla vaikeaa jos on jo noudattanut ruokavaliota. Kotitesti ei myöskään näytä oikeaa tulosta jos on jo noudattanut diettiä, vasta-aineet poistuvat .
 
Oma kokemus
Joo, en tarkoita etteikö keliakiaa kannattaisi poissulkea. Tarkoitin lähinnä että henkilö voi olla gluteenille herkkä vaikka ei olisikaan keliakiaa. Eli jos ap kävisi nyt testissä ja todettaisiin että keliakiaa ei ole, niin hän voisi ajatella että eivät aftat siis voi johtua gluteenista. Mun pointti oli, että kyllä voi.
 
Oma kokemus
Joo, en tarkoita etteikö keliakiaa kannattaisi poissulkea. Tarkoitin lähinnä että henkilö voi olla gluteenille herkkä vaikka ei olisikaan keliakiaa. Eli jos ap kävisi nyt testissä ja todettaisiin että keliakiaa ei ole, niin hän voisi ajatella että eivät aftat siis voi johtua gluteenista. Mun pointti oli, että kyllä voi.
Ja piti vielä kirjoittaa että se tosiasia että saan joskus "lievempiä" aftaoireita myös ei-gluteeniviljoista voi tarkoittaa sitä että viljoissa on gluteenin lisäksi myös jotain muuta mikä ei välttämättä sovellu kaikille ihmisille.
 
katsos
Kannattaa ehdottomasti tutkia asiaa , voi tehdä sellaisen kotitestin tai pyytää lähetettä labraan. Ruokavaliota ei saa aloittaa ennenkuin tähystys on tehty muutoin ei dg varmistu, eikä silloin saa ruokavalio korvausta kelasta. Mikäli kokeet viittaavat keliakiaan.
Eli lue noita keliakiaan liittyvä sivustoja sekä keliakia ja aftat.
Mitään koepaloja ei kannatta ottaa suolistosta. Sen jälkeen ne reiät voivat tulehtua ja siitä vasta ongelmia syntyykin!
Biomedicum
 
Huutelen puskista
Mulla hammastahnan vaahtoava aines (joku sulfaatti) rikkoi alahuulen ihan verille. Ihmettelin ja kipuilin aikani, kunnes tajusin, mistä johtuu. Suuoireet yhdistettynä vatsaoireisiin viittaa kuitenkin johonkin muuhun.
 
katsos
[QUOTE="auts";30123751]Tai mansikka? Minulla on suu kipeä mansikka-aikaan, jos syön paljon tuoreita mansikoita.[/QUOTE]

Varmaan eivät olleet luomumansikoita nuo? Asia selviää sillä, et syö vain luomutuotettuja mansikoita ym, lista alhaalla.

"Efsa toteaa, että mehiläisille erityisen vaarallisia neonikotinoideja ovat imidaklopridi, tiametoksaami ja klotianidiini – näitä kaikkia käytetään myös Suomessa.

Neonikotinoideja käytetään Suomessa seuraavilla kasveilla tai kasviryhmillä:
rypsi,
rapsi,
sokerijuurikas,
syysvehnä,
ruis,
herne,
öljypellava,
peruna,
omena,
päärynä,
luumut ja
eräät marjat,
kasvihuoneissa kurkku,
tomaatti ja
paprika
sekä eräät taimikot ja koristekasvit."

Siinä on monta vaihtoehtoa ja varsinkin kesällä, kun ne varoajat ovat minimaalisia, voi oireita tulla hyvinkin nopeasti. Pätkä on mehiläishoitajien sivuilta.
 
katsos
Mulla hammastahnan vaahtoava aines (joku sulfaatti) rikkoi alahuulen ihan verille. Ihmettelin ja kipuilin aikani, kunnes tajusin, mistä johtuu. Suuoireet yhdistettynä vatsaoireisiin viittaa kuitenkin johonkin muuhun.
Se on natriumlauryylisulfaatti eli sodiumlaurylsulfat. Ja onhan sitä 246 apteekkivalmisteessakin - siksi voi hyvin usein liittyä vatsaoireisiinkin...:

http://koti.netplaza.fi/~paula/xyz/rakkuloita.htm
 

Yhteistyössä