Miten pääse alkuun kuntoiluharrastuksessa? *KOTONATREENAAJA!!*

  • Viestiketjun aloittaja kuntoilua aloittava
  • Ensimmäinen viesti
kuntoilua aloittava
Aika nollista lähden, mutta tavoittena ois ens kesänä olla ihan hyvässä kunnossa ja osallistua johonkin juoksutapahtumaan. Onkohan mahdollista ees?

Miten lähteä liikkeelle oikein tuossa juoksemisessa? Ja mitä muita treenejä vois tehdä että pääsis kuntoon?
Paino on normaali, kiinteytystä kaipaan kyllä ja pari kiloa jos lähtis niin ei haittaa. Kotona vain mahdollisuus treenata, joskus ehkä uimahallissa pystyy käymään.

Millasia tuloksia voi odottaa kotona treenatessa ja kuin pian? Muita?
 
"hmm"
Kysymyksen asettelusta ja sen sijoittamisesta tälle palstalle voi päätellä helposti sen että aloittajan on ihan turha haaskata edes aikaansa.

Ei muuta kuin lisää mässyä kioskilta hakemaan ja uppoutumaan sen jälkeen taas palstan ja facebookin ihmeellisiin maailmoihin.
 
kuntoilua aloittava
[QUOTE="hmm";30122858]Kysymyksen asettelusta ja sen sijoittamisesta tälle palstalle voi päätellä helposti sen että aloittajan on ihan turha haaskata edes aikaansa.

Ei muuta kuin lisää mässyä kioskilta hakemaan ja uppoutumaan sen jälkeen taas palstan ja facebookin ihmeellisiin maailmoihin.[/QUOTE]

Anteeksi? :D
 
VIERAS..
Kotitreenaaminen on varmaan tuloksellista jos ei ole aiemmin treenannut, muutoin on hyvä käydä salilla painojenkin kanssa välillä treenailemassa. Itse aloitin juoksu harrastuksen viime vuoden keväällä, laitoin tavoitteeksi jaksaa juosta 10 tai tunti yhtä soittoa syksyyn mennessä, tavoitteeni täytin jo alku kesästä. Eli nopeeta kunto paranee, mutta syytä on aloittaa maltilla, jottei tuu pahoja rasitusvammoja. Itselläni on urheilullinen tausta, vaikken juoksua ollut koskaan aiemmin harrastanut.

Kannattaa katsoa löytyykö alueelta juoksukouluja, niissä usein lopullinen tavoite on juosta puolimaraton.
 
kuntoilua aloittava
Kiitos!

Toi Jillianin treeni näytti aika kivalta :) Ja googlaamalla löytyi ihan hyviä tuloksia saaneita, ainakin jos kuviin on uskominen.

Juoksukoulua ei täältä perähikiältä löydy mutta näköjään netistä löytyy ihan hyviä ohjeita siihenkin :)
 
"zxc"
Toi Jillianin treeni on oikeasti ihan huippua! teen nyt toista levelia ja hiki lentää, en oo koskaan elämässäni hikoilut ( ja kiroilut) näin paljon. Ja ei ainakaa pääse enää keksimään tekosyitä miks ei liikkuis, oma koti, kone ja 30 min. päivässä löytyy varmaankin joka ikiseltä:)
 
kuntoilua aloittava
[QUOTE="urheilija";30123313]Ala puhumaan treenaamisestasi palstan tapaan "urheiluna", kuulostaa paljon tehokkaammalta.[/QUOTE]

urheilu, ok. Pitääpä muistaa seuraavalla kerralla, kiits!
 
juoksentelija
Hissun kissun aloitat juoksun, muuten saat pahasti jalat kipiäksi. Välillä lepopäivä juoksusta, teet vaikka jotain muuta. Maltillinen tavoite jota kohotat kunnon kasvaessa.
Itse aloitin pari vuotta sitten, jaksoin juosta 2 km. Parin viikon päästä jaksoin juosta 4 km, kohta 6,5 km, nyt vakiolenkki on 10-15 km, jonka juoksen 3-4 kertaa viikossa. Puolimaratoneja on takana neljä. Tässä vaiheessa haluan vain nauttia eli juoksen sillä vauhdilla mikä kulloinkin tuntuu hyvältä (noin 10 km/h). Tavoitteena on ylläpitää kuntoa ja vaalia terveyttä.
 
"Sari"
Tässä sulle vielä lisää linkkejä kotona tehtävään lihaskuntotreeniin.

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2340592-kesakuntoon-kotitreenilla-huhtikuun-startti/

Kannattaa yhdistää näitä juoksemisen ja muun liikkumisen kanssa. Itse olen lisäksi pyöräillyt ja käynyt sauvakävelemässä. Treenini tulokset näet edellisesta ketjusta. Linkki löytyy tämän ketjun loppupuolelta. Tärkeintä on kuitenkin ruokavalio. Timmiä kroppaa ei saa esiin, jos mässyttää itselleen rasvakerroksen lihasten päälle. Itse sorrun siihen helposti, kun olen niin perso herkuille.
 
"Sari"
Hissun kissun aloitat juoksun, muuten saat pahasti jalat kipiäksi. Välillä lepopäivä juoksusta, teet vaikka jotain muuta. Maltillinen tavoite jota kohotat kunnon kasvaessa.
Tämä pitää ehdottomasti muistaa. Aloita tosi varovasti. Aluksi hyvin pieniä lenkkejä, vaikkapa puoliksi kävelyä ja puoliksi hölkkää. Välipäivät ovat tärkeitä.

Itse olen tehnyt monesti tauon jälkeen kuntoilua aloittaessani sen virheen, että alkuinnostuksessa juoksen liian pitkään ja joka päivä, jolloin penikat tulevat kipeiksi ja juoksu loppuu siihen. Paranemista odotellessa ehtii lopahtamaan koko kuntoiluinnostus.
 

Yhteistyössä