Aloitin kaupan kassalla työt ja muutama asia ihmetyttää

  • Viestiketjun aloittaja vieras..
  • Ensimmäinen viesti
vieras..
Yleensä kyseessä on vanhempi naisihminen jostain syystä.
Mutta tässä muutama tapaus.

Kärry on puolillaan tavaraa. Asiakas laittaa tavaroita yksitellen hihnalle. ja jossain vaiheessa lykää sen välikapulan hihnalle vaikka kärryssä on puolet tavaroista. Takana tuleva ei luonnollisesti huomaa niitä vaan alkaa latoa omia tavaroitaan kapulan jälkeen. sitten tämä ensimmäinen yrittää kädellä pidellä kapulaa ja tunkea niitä kärryssä olevia tavaroita väliin.

Tai sitten kun tavarat on jo maksettu niin ja ne eivät ole siinä asiakasta lähimpänä olevassa osastossa. Niin kurkotellaan sen ensimmäisen osaston yli ja pahimmillaan nostellaan ne sieltä kauempana olevasta siihen lähempänä olevaan. Eli käytännössä yhden asiakkaan tavarat on sitten molemmissa osastoissa ja jono seisoo.

Eletään vuotta 2014 olisko aika opetella käyttämään pankkikorttia? Tuntuu että se viidenkympin seteli on yleisin maksuväline.

Sen muovipussin saa nopeiten kun laittaa sen ensimmäiseksi. Jos vaan vilautat pussia ja nostat sen kassan "yli" kestää huomattavasti kauemmin naputella se koodi käsin.
Ja taatusti veloitan sen kainaloon piilotetun pussin. Mutta jos kesken pakkaamisen huomaat että pusseja on liian vähän ja reippaasti kysyt voitko ottaa vielä yhden niin luultavasti saat sen ilman maksua.

Jos takana on pitkä jono ei ole hyvä idea maksaa kymmenen euron ostoksia kourallisella kolikoita.
 
kiitos riittää
Ei kai sua ihmetetytä vaan enemmänkin ärsyttää? Enkä ihmettele sitä, mutta kai sinä aikuisena ihmisenä tiedät, että meitä ihmisiä on monenlaisia, fiksuja ja vähemmän, huomaavaisia ja vähemmän jne. Paraneeko se täällä valittamalla?
 
Anna maksavan asiakkaan tehdä kuten hän itse parhaaksi asiointitapansa näkee. Ja kunnioita asiakasta maksoipa hän tavaransa seteleillä tai vaikka niillä kolikoilla. Opettele kunnioittamaan päiväsi aikana sinunkin kanssa tekemisissä olevia ihmisiä - hehän ovat mahdollistaneet sen, että sinäkin olet työpaikkasi saanut :).
 
"a p"
Mulle se on ihan ja sama kuin kauan yhdellä asiakkaalla kestää se kassalla asiointi. Mitä hitaampi asiakas sen rennompihan se mulle on. Ne siinä pitkässä jonossa seisovat voi olla vähän eri mieltä asiasta.
 
"a p"
Anna maksavan asiakkaan tehdä kuten hän itse parhaaksi asiointitapansa näkee. Ja kunnioita asiakasta maksoipa hän tavaransa seteleillä tai vaikka niillä kolikoilla. Opettele kunnioittamaan päiväsi aikana sinunkin kanssa tekemisissä olevia ihmisiä - hehän ovat mahdollistaneet sen, että sinäkin olet työpaikkasi saanut :).
Juu hymyillen kyllä kiitän jokaista pariinkin kertaan asioinnin aikana. Lasken rauhassa ne kolikot jne.
Eikä mua kyllä edes ärsytä nuo. Ihmetyttää vaan että eikö ihmiset oikeasti tajua.
 
"piipii"
Kun asettuu hetkeksi sen maksavan mummon asemaan ja miettii miten paljon maailma on muuttunut sen aikana alkaa ymmärtää kolikoiden kanssa läträäjät. Ne maksupäätteet on aika pelottavia hetkiä huonosti näkevälle vanhalle ihmiselle.
 
[QUOTE="a p";30123116]Juu hymyillen kyllä kiitän jokaista pariinkin kertaan asioinnin aikana. Lasken rauhassa ne kolikot jne.
Eikä mua kyllä edes ärsytä nuo. Ihmetyttää vaan että eikö ihmiset oikeasti tajua.[/QUOTE]

Ja mua ihmetyttää se, että noin pienet asiat ihmetyttävät.

Iäkkäälle ihmiselle on nuo omien asioidensa hallintatilanteet jo niin tutuiksi ja ennen kaikkea turvalliseksi käyneitä, että miksi ihmeessä hänen pitäisi niistä luopua, kerran asia kuitenkin etenee. Se, että iäkkäämpi maksaa mieluummin käteisellä, johtuu siitä, että hän kokee sen ensinnäkin turvalliseksi ja toisekseen hän näkee rahavirtansa konkreettisesti - mikä voisi olla tämän päivän tekniikkaan liiaksi nojautuvalle ihmisellekin joskus ihan tervetullutta. Mutta - molempi parempi, kummallakin tavalla tavarat tulevat maksetuiksi.

Kiire on ihmisen itsensä tekemä. Jokaisella on oma paikkansa ja aikansa, jopa kaupan kassajonossakin :).
 
"a p"
Siis tuo käteisellä maksaminen ei koske pelkästään vanhuksia. Ei voi asiakkaasta päällepäin sanoa kuka maksaa milläkin. Tutiseva mummo tai pappa käyttää sujuvasti pankkikorttia kun kun taas parikymppinen maksaa sillä viidellä kympillä. Mutta melkein puolet asiakkaista on niitä jotka maksaa vielä käteisellä.
 
Ken guru
Käteinen on edelleen käypä maksuväline, myös ne kolikot ja myös muillekin kuin mummoille. Eli siitä ei oikein voi valittaa kun niilläkin maksetaan.

2+ palstalla valittamisesta ei olehyötyä. Tämä foorumi ei tavoita kovin monia. eikä sitä kolikoilla maksavaa taida muutenkaan kiinnostaa muiden jonotusajat. eihän hän itse siellä jonossa ole..

Eikä muiden läksyttämisessä oikein muutenkaan ole mitään järkeä. Maailmaan mahtuu monta tapaa toimia, on aina mahtunut, ja tulee aina mahtumaan.

Ja mainitaan nyt vielä että itse maksan aina kortilla.
 
Ken guru
mää oon myös pannu merkille että vanhat ämmät säätää aina jotain ihmeellistä kassalla ja siksi en yleensä mene semmoseen jonoon jossa on joku mummo
No sitten satut sellaiseen jonoon missä tuotteesta puuttuu hinta ja sitä aletaan soittelemaan pitkin poikin. Näitä tuntuu olevan enemmän kuin usein. Kassoilla kannataa vaan pitää jäitä hatussa, koska harvoin voi voittaa :D.
 
feminh
No todellakin maksan sillä 50 euron setelillä, jos haluan saada rahaa särjettyä. Helpompaa ja nopeampaa se mulle on, kuin käydä pankissa sisällä jonottamassa, että saa haluamansa kolikot tai pienet setelit, joita tarvin usein nettikirppisostoissa. :)
 
"a p"
No sitten satut sellaiseen jonoon missä tuotteesta puuttuu hinta ja sitä aletaan soittelemaan pitkin poikin. Näitä tuntuu olevan enemmän kuin usein. Kassoilla kannataa vaan pitää jäitä hatussa, koska harvoin voi voittaa :D.
Tämä on kyllä se mikä oikeasti ärsyttää niin myyjänä kuin asiakkaana. Pahimmassa tapauksessa lähet juoksemaan sinne toiseen päähän kauppaa.
Joku vois kehitellä jonkun pikasysteemin tuohon. tajuan että ulos menevä tavara pitää saada oikealla nimellä ja koodilla koneelle mutta tuo on asia jossa pitäis joka liikkeen alkaa kehittämään toimivampaa systeemiä.
Ite tosin oon jo oppinut kattomaan että ne laput on paikallaan ennen kassalle menoa.
 

Yhteistyössä