lapsi vetää vettä henkeen suihkussa ja oksentaa!

  • Viestiketjun aloittaja sinikka
  • Ensimmäinen viesti
sinikka
miten näistä suihkukäynneistä sais oikeasti normaalia...

4 vuotias pelkää vettä..aina pelännyt käydä suihkussa ja kastella naamaa. mitään ei oo koskaan käynyt mutta jostain tällainen pelko on.

suihkukäynnit menee niin että kastellaan muuten vartalo käsisuihkulla, siten että vesi ei tule ylhäältä suoraan ja sitten hiukset pestää niin että hällä kasvot ylöspäin ja varovasti hiuksiin vettä jottei naamalle roisku vesi. yleensä jos vettä valuu naamalle alkaa hysteerinen huuto ja itku.

tänään suihkussa kun yritettiin pestä kasvoja lapsi veti jotenkin sitä suihkuvettä henkeensä/nenään/suihkuun hädissään, alkoi kauhea itku ja yskiminen joka lopulta päättyi siihen että oksensi kaikki syömänsä ruoat. ja kipeä ei ole.

täää on tosi vaikeeta mennä hänen kanssa esim. uimahalliin tms. kun pelkää niin hysteerisesti vettä ja aina siellä joku lapsi roiskii vettä, mistä lapsi ei tykkää.
niin ja se että nää suihkuhommat päättyy oksentamiseen..kun ei vaan rauhoitu.

mitähän tässä pitäs tehdä..nyt kun tää oksentelu on tullut kuvioihin tuntuu vielä vaikeemmalta viedä häntä suihkuun. en tiedä milloin tuo uskaltaisi mennä normaalisti suihkuun.

onko kellään tällasta?
 
Rainer
Meillä laitettiin poika suihkuun ja huusi siellä sitten kun rauhottui, sitten pestiin. Toinen että ämpärillä ja kauhalla, aina kun kiljuu niin odotetaan että rauhottuu ja sitten pestään.
 
aaapeee
miten saatte sen estettyä että ei vedä vettä henkeen? kun siitä meillä siis alkaa niin armoton yskiminen ja lapsi yskii niin kauan että oksentaa, eli oikein osaa rauhoittua.

jotenkin pitäisi tottua siihen että naamallekin tulee vettä. oon yrittänyt että pitäisi nenästä kii, mutta sitten valittaa että silmiin menee vaikka olis kii ja sit vaan alkaa se hysteerinen huuto ja kiljuminen ja sen jälkeen yskii ja oksentaa..aargh .
 
miten saatte sen estettyä että ei vedä vettä henkeen? kun siitä meillä siis alkaa niin armoton yskiminen ja lapsi yskii niin kauan että oksentaa, eli oikein osaa rauhoittua.

jotenkin pitäisi tottua siihen että naamallekin tulee vettä. oon yrittänyt että pitäisi nenästä kii, mutta sitten valittaa että silmiin menee vaikka olis kii ja sit vaan alkaa se hysteerinen huuto ja kiljuminen ja sen jälkeen yskii ja oksentaa..aargh .
no ne kasvot voi pestä vaikka märällä pyyhkeellä, ei niitä ole pakko suihkussa pestä jos se on se isoin ongelma.
alkuun kun tottuu muuhun suihkutteluun niin kyllä se siitä ajan myötä siitä helpottuu.
 
"joopajoo"
Minä pesin samanikäisen vesikammoisen punkassa. Hiukset pesin shamppoolla ja niin että lapsi taivuttaa päätä taaksepäin ja kaadan vettä mukilla ja vesi valuu niin ettei tule ollenkaan kasvoille päin. Kasvot tuli pestyä kostealla pyyhkeellä.
Jossain vaiheessa vesipelko unohtui ja uskaltautui suihkuun ihan itsekseen.
 
"vieraana"
Jos pelko on tuota luokkaa, niin ostaisin vaikka sellasen suihkulipan (löytyy googlettamalla), ettei vettä mene naamalle. Enkä laittaisi vettä naamalle, jos lapsi ei halua eli lapselle tilanteen hallinta. Luulen, että vasta sitten kun tilanne on lasten näkökulmasta turvallinen ja hallittu (kukaan ei laita vettä naamalla, jos ei halua), niin hän uskaltaa alkaa itse totuttautumaan veteen.
 
Bdbve
Miks sitä vettä pitää laittaa naamalle niin paljon? Meillä vesi ja suihkukammoinen 3,5v käy vielä kylvyssä ja vettä laitetaan kädellä naamalle, jotta saadaan pestyä. Ja mukilla vettä hiuksille, jotta ne saadaan pestyä. Ottakaa nyt rennommin, hirveät traumat tullu jo lapselle.
 
19vpelkäävettä
Olen pelännyt vettä sen jälkeen, kun meinasin hukkua veteen. En vieläkään päässyt yli ja kyllä mä sen huomaan kun suihkussa käyn.. Aima alkaa se tärinä...
 

Yhteistyössä