Ei kannata vastata neuvolan kyselyihin

  • Viestiketjun aloittaja varoitus
  • Ensimmäinen viesti
vierailijaaa
Jokaisella on oikeus yksityisyyteen ja jokainen saa ihan itse päättää mitä itsestään kertoo. Miksi kertoisin neuvolatädille asioita joita en edes muille kerro? Meidän parisuhde on meidän asia. Ja jos ennen raskautta on juonut niin mitä sitten, tämäkin on asia josta äitiä vaan rokotetaan eikä isää. Ihan sama millaista elämää on elänyt aikaisemmin.
Kun jokaisella on oikeus yksityisyyteen niin mites ne alkoa raskausaikana käyttävät äidit? Onhan heilläkin oikeus yksityisyyteen (olla vastaamatta kyselyihin) ja kaikilla niillä ongelmatapauksilla joita neuvola yrittää tavoittaa kyselyillään.
 
"..."
Juu musta on kanssa hassua, kun ei minulla ole koskaan ollut mitään ongelmia ja kolme lasta on, kuten ei myöskään tuttavapiirilläni. Yhden tunnen, joka joutunut käymään tiheämmin neuvolassa. Mielestään täysin turhaan ja haukkuu aina kotikuntansa neuvolaa. Totuus kuitenkin on, että hänellä on aivan ilmiselviä ongelmia alkoholin kanssa, vaikkei raskausaikana juonutkaan (neuvola seuloo ongelmatapauksia varhaisen puuttumisen nimissä, kyse on kuitenkin perheestä ja ympäristöstä, jossa vauva tulee kasvamaan). Mies on vankilassa ja äidillä diagnosoitu mielenterveysongelmia. Nainen saa kyllä asiat tarpeentullen kuulostamaan täysin vainolta :D Siksi suhtaudun tällaisiin aina kriittisesti! Ei kannata heti uskoa, kun joku sanoo, että ihan syyttä suotta neuvola tms. taho painostaa!
 
Ne testit kysyy alkon käyttöä viimeisen vuoden aikana. Kyllä minäkin bailasin nuoruudessa muutaman vuoden 20 molemmilla puolilla ja silloin olisin vastannut kyllä kaikkiin morkkiksiin ja muistinkatkoskysymyksiin.
Auditissa on kyllä kaksi kysymystä, joista saa pisteitä vaikkei olisi tapahtunut viimeisen vuoden aikana:

9. Oletko itse tai onko joku muu satuttanut tai loukannut itseään sinun alkoholinkäyttösi seurauksena?
10. Onko joku läheisesi tai ystäväsi, lääkäri tai joku muu ollut huolissaan alkoholinkäytöstäsi tai ehdottanut että vähentäisit juomista?

Ysistä minullekin rapsahtaa heti kaksi pistettä, koska olen joskus humalapäissäni loukkaantunut. Tosin siitä on 16 vuotta aikaa, mutta sitähän ei kysytty. Ja tuo kymppikysymys riippuu ihan henkilön lähipiiristä. Jos perheessä tai ystäväpiirissä on alkoholin hyvin negatiivisesti suhtautuvia ihmisiä, on joku tietysti voinut ilmaista huolensa vaikkei käyttö olisikaan normaalilla mittapuulla kovin runsasta.

Nuo kysymykset saisi siis minun mielestäni poistaa testistä.
 
"Lissu"
[QUOTE="...";30125480]Juu musta on kanssa hassua, kun ei minulla ole koskaan ollut mitään ongelmia ja kolme lasta on, kuten ei myöskään tuttavapiirilläni. Yhden tunnen, joka joutunut käymään tiheämmin neuvolassa. Mielestään täysin turhaan ja haukkuu aina kotikuntansa neuvolaa. Totuus kuitenkin on, että hänellä on aivan ilmiselviä ongelmia alkoholin kanssa, vaikkei raskausaikana juonutkaan (neuvola seuloo ongelmatapauksia varhaisen puuttumisen nimissä, kyse on kuitenkin perheestä ja ympäristöstä, jossa vauva tulee kasvamaan). Mies on vankilassa ja äidillä diagnosoitu mielenterveysongelmia. Nainen saa kyllä asiat tarpeentullen kuulostamaan täysin vainolta :D Siksi suhtaudun tällaisiin aina kriittisesti! Ei kannata heti uskoa, kun joku sanoo, että ihan syyttä suotta neuvola tms. taho painostaa![/QUOTE]

Vähän samoilla linjoilla... tasan yhden ihmisen tiedän jonka neuvola otti tiukempaan seurantaan ja hän on sen jälkeen suu vaahdossa paasannut ettei siellä rehellinen kannata ainakaan olla. Mutta vaikka muuta väittää, niin kyllähän hän oli jo silloin pahasti riippuvainen lääkkeistä ja alkoholista ja käyttö lähti raskausaikana jo käsistä, vaikka yritti pysyä kuivilla. Ja eihän se neuvolan syy ollut, paitsi tämän henkilön mielestä tietysti. Lapsi on nykyisin huostaanotettu ja äiti edelleen vaihtelevalla menestyksellä yrittää päästä kuiville... vika on yhteiskunnassa, neuvolassa ja ties missä, mutta ei hänessä. :/

Ketään muuta en tiedä joka ihan rehellisesti vastatessaan olisi joutunut mihinkään ongelmiin, mukaanlukien itseni. En kyllä kaunistellut yhtään. Mutta toisaalta en olekaan alkoholisti.
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelen teitä;30124980:
Teillä on sit vissiin jotain salattavaa, sillä ihmiset joilla ei ole salattavaa, eivät salaa mitään.

Kai niitä nyt kiinnostaa että millaisiin olosuhteisiin lapsi syntyy ja tarvitseeko perhe tukea jossain. Ihmiset on tosi itsekkäitä kun ne ajattelee että "ei ne asiat kuulu muille", lapsen elämä ja kasvatus on kuitenkin yhteinen asia, ja ongelmat perheessä heijastuu lapsen kehitykseen ja kasvuun, ja hoitamattomina aiheuttaa mm. ongelmia koulussa. Silloin siitä tulee yhteinen asia.

Olen ollut avoin kaikille kyselyille ja rehellisesti kertonut että mm- avioero tulossa. Neuvolasta voi saada apua ja tukea vaikeisiin tilanteisiin.

Ei ne ihmiset uteliaisuuttaan ja pahansuopuuttaan kysele vaan turvatakseen lapsen elämän sekä terveyden. Kyllä te ihmiset osaatte olla tosi itsekkäitä, kuvittelette että joku niitä asioitanne muka uteliaisuuttaan penkoo. Jos teille alko maistuu niin hyvin että testit paukkuu niin kyllä sillon pitäs peiliin katsoa ja miettiä onko sopiva äidiksi/isäksi.
Höpön löpön. Toiset on yksityisempiä kuin toiset. Ei kaikki halua laakkua asioitaan muille, edes sille th:lle. Kyllä ihmisten erilaisuuden huomioon ottaminen on ihan perusjuttuja. Erityisesti pitäisi olla hoitohenkilökunnalle, koska siitä kouluissakin jauhetaan alusta loppuun.
 
"Lissu"
Auditissa on kyllä kaksi kysymystä, joista saa pisteitä vaikkei olisi tapahtunut viimeisen vuoden aikana:

9. Oletko itse tai onko joku muu satuttanut tai loukannut itseään sinun alkoholinkäyttösi seurauksena?
10. Onko joku läheisesi tai ystäväsi, lääkäri tai joku muu ollut huolissaan alkoholinkäytöstäsi tai ehdottanut että vähentäisit juomista?

Ysistä minullekin rapsahtaa heti kaksi pistettä, koska olen joskus humalapäissäni loukkaantunut. Tosin siitä on 16 vuotta aikaa, mutta sitähän ei kysytty. Ja tuo kymppikysymys riippuu ihan henkilön lähipiiristä. Jos perheessä tai ystäväpiirissä on alkoholin hyvin negatiivisesti suhtautuvia ihmisiä, on joku tietysti voinut ilmaista huolensa vaikkei käyttö olisikaan normaalilla mittapuulla kovin runsasta.

Nuo kysymykset saisi siis minun mielestäni poistaa testistä.
Kaippa noilla on tarkoitus herätellä ihmisiä ajattelemaan, miten heidän alkoholinkäyttönsä vaikuttaa lähipiiriin. Esim. tuo ysi tuskin tarkoittaa sitä jos joskus nuoruudessasi olet kompuroinut kännissä ja satuttanut nilkkasi, vaan esim. onko taipumusta olla väkivaltainen humalassa tai lähteä vaikka autolla ajelemaan kännissä. Mitkä taas olisi tulevan lapsen kannalta aika tärkeitäkin asioita ottaa haltuun ajoissa.
 
"Lissu"
Höpön löpön. Toiset on yksityisempiä kuin toiset. Ei kaikki halua laakkua asioitaan muille, edes sille th:lle. Kyllä ihmisten erilaisuuden huomioon ottaminen on ihan perusjuttuja. Erityisesti pitäisi olla hoitohenkilökunnalle, koska siitä kouluissakin jauhetaan alusta loppuun.
Totta sinänsä, mutta toisaalta se on aika perusselitys riippuvaiselle ihmiselle että mun käyttö on mun asia eikä kuulu kenellekään. Neuvolan henkilökunnan pitäisi sitten taas osata erotella rehellisistä vastauksista ne, mitkä on olleet normaalia bilettämistä tai nuoruuden hölmöilyä niistä mitkä taas oikeasti antavat aihetta huoleen. Ja uskon kyllä että pääasiassa osaavat asiansa.
 
[QUOTE="Lissu";30125602]Kaippa noilla on tarkoitus herätellä ihmisiä ajattelemaan, miten heidän alkoholinkäyttönsä vaikuttaa lähipiiriin. Esim. tuo ysi tuskin tarkoittaa sitä jos joskus nuoruudessasi olet kompuroinut kännissä ja satuttanut nilkkasi, vaan esim. onko taipumusta olla väkivaltainen humalassa tai lähteä vaikka autolla ajelemaan kännissä. Mitkä taas olisi tulevan lapsen kannalta aika tärkeitäkin asioita ottaa haltuun ajoissa.[/QUOTE]

Se varmasti onkin tarkoitus, mutta nuo ovat silti "oletko ikinä" -kysymyksiä, eli jos niihin vastaa totuudenmukaisesti, niihin lasketaan myös teinisekoilut. Siksi ne eivät ole tarkoituksenmukaisia. Vähän samaan tapaan kuin jos joku kertoo että on 5 vuotta sitten kerran kokeillut pilveä, ruksitaan huumeet ennen raskautta -kohtaan "kyllä". Ja minä siis olen th neuvolassa, enkä itse ikinä tekisi tuota viimeksimainittua, mutta ilmeisesti joku niin tekee. Joku harkinta asioissa kannattaa aina olla.
 
Ken guru
Joo-o, ei niitä kysellä terkkarin perverssin uteliaisuuden takia vaan kuten jo yllä sanottiin niin sen takia että itse niitä asioita tajuaa miettiä. Samaa mieltä olen että jos on salattavaa niin on vilunkia. Sori.
Edelleen sanon että ei ole. Meillä on asiat tosi hyvin, ja vastailinkin kaikkiin, paitsi alko auditointia en tehnyt koska en ole juonut vuosiin pisaraakaan. Mutta silti vastaileminen vähän ahdisti kun ei yhtään huvittanut lähteä kertoilemaan meidän tavallisesta elämästä sinne. En kokenut sille tarvetta, mutta vastasin koska ymmärrän että se kuuluu asiaan. Koin että jouduin oikein miettimään että mikä asia meillä voisi olla huonosti, kun näyttää niin hölmöltä jos hehkuttaa pelkkää onnea sinne. Meidän elämä vaan on todella upeaa nyt, kaikkien lasten ja arjen kanssa.

En kyllä usko turhiin huostaanottoihin, ja pidän Suomen järjestelmää hyvänä, että edes pyritään kartoittamaan perheiden ongelmia ja tarjoamaan apua. Eli en ole lomakkeita vastaan. Joskus vaan tuntuu että niistä tulee usein sellainen tunne että on syyllinen kunnes toisin todistetaan. Eli lähdetään siitä ajatuksesta että perheillä on asiat huonosti vaikka suurimmalla osalla ei ole.

Vähän on siis siellä suunnalla vielä tehtävää että terveydenhuollon asiakkaat tuntisivat että jäjrestelmä on heidän parhaaksi, eikä heitä vastaan. Ettei niistä nuoruuden huumekokeiluistakaan tulisi mitään ahdistavia sanktioita, vaan tilanteita katsottaisi enemmän tapauskohtaisesti.

Toisaalta, mielestäni raskausajan tupakoijia paapotaan vielä liikaa, ja th:n henkilökunta hyväksyy sen vielä jossain määrin. Siinä voitaisi olla jyrkempiä.
 
Ken guru
[QUOTE="Lissu";30125617]Totta sinänsä, mutta toisaalta se on aika perusselitys riippuvaiselle ihmiselle että mun käyttö on mun asia eikä kuulu kenellekään. Neuvolan henkilökunnan pitäisi sitten taas osata erotella rehellisistä vastauksista ne, mitkä on olleet normaalia bilettämistä tai nuoruuden hölmöilyä niistä mitkä taas oikeasti antavat aihetta huoleen. Ja uskon kyllä että pääasiassa osaavat asiansa.[/QUOTE]

Näin juuri!
 
vierailijaaa
Auditissa on kyllä kaksi kysymystä, joista saa pisteitä vaikkei olisi tapahtunut viimeisen vuoden aikana:

9. Oletko itse tai onko joku muu satuttanut tai loukannut itseään sinun alkoholinkäyttösi seurauksena?
10. Onko joku läheisesi tai ystäväsi, lääkäri tai joku muu ollut huolissaan alkoholinkäytöstäsi tai ehdottanut että vähentäisit juomista?

Ysistä minullekin rapsahtaa heti kaksi pistettä, koska olen joskus humalapäissäni loukkaantunut. Tosin siitä on 16 vuotta aikaa, mutta sitähän ei kysytty. Ja tuo kymppikysymys riippuu ihan henkilön lähipiiristä. Jos perheessä tai ystäväpiirissä on alkoholin hyvin negatiivisesti suhtautuvia ihmisiä, on joku tietysti voinut ilmaista huolensa vaikkei käyttö olisikaan normaalilla mittapuulla kovin runsasta.

Nuo kysymykset saisi siis minun mielestäni poistaa testistä.
Mulle ei noista tullut pisteitä koska en ole ikinä loukannut itseäni kännissä. Eikä kukaan ole ollut huolissaan juomisestani. Nuorena moni kaverikin joi humalahakuisesti kun se oli muka niin hauskaa silloin. Mutta ei se ikinä ongelmaksi asti mennyt, eikä kukaan ole juomisestani ollut huolissaan. Se oli se elämänvaihe ja nyt on ihan toinen. Minusta aika normaali länsimainen nuoren ihmisen elämä.

Kerroin myös huumekokeiluistani rehellisesti. Neuvolan täti kysyi jäikö kokeiluksi ja ruksasi ei ole käyttänyt huumeita.

Ehkä se sitten on niin henkilöstä kiinni millainen täti osuu omalle kohdalle. Olen tullut hyvin toimeen neuvolassa asioidessani enkä ole kokenut tarvetta peitellä mitään. En koe että olisi pitänyt missään valehdella ja alunperinkin asennoiduin niin että rehellisesti kerrotaan miten asiat on eikä neuvolan takia vaan koska siinä pääsee myös itse pohtimaan omaa alkon kulutustaan ym.
 
Pin
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelen teitä;30124980:
Teillä on sit vissiin jotain salattavaa, sillä ihmiset joilla ei ole salattavaa, eivät salaa mitään.

Kai niitä nyt kiinnostaa että millaisiin olosuhteisiin lapsi syntyy ja tarvitseeko perhe tukea jossain. Ihmiset on tosi itsekkäitä kun ne ajattelee että "ei ne asiat kuulu muille", lapsen elämä ja kasvatus on kuitenkin yhteinen asia, ja ongelmat perheessä heijastuu lapsen kehitykseen ja kasvuun, ja hoitamattomina aiheuttaa mm. ongelmia koulussa. Silloin siitä tulee yhteinen asia.

Olen ollut avoin kaikille kyselyille ja rehellisesti kertonut että mm- avioero tulossa. Neuvolasta voi saada apua ja tukea vaikeisiin tilanteisiin.

Ei ne ihmiset uteliaisuuttaan ja pahansuopuuttaan kysele vaan turvatakseen lapsen elämän sekä terveyden. Kyllä te ihmiset osaatte olla tosi itsekkäitä, kuvittelette että joku niitä asioitanne muka uteliaisuuttaan penkoo. Jos teille alko maistuu niin hyvin että testit paukkuu niin kyllä sillon pitäs peiliin katsoa ja miettiä onko sopiva äidiksi/isäksi.
Mitä hyötyä näet esimerkiksi siinä, jos joku on 15-vuotiaana kokeillut kannabista ja joutuu tämän takia seuloihin ja lapsi myös kun esim kolmekymppisenä lapsia hankkii? :D Se nyt vaan on viisasta joskus jättää asioita kertomatta jos niiden kertomisesta ei ole kuin haittaa ja turhaan.
 
Huutelen puskista
Mitä hyötyä näet esimerkiksi siinä, jos joku on 15-vuotiaana kokeillut kannabista ja joutuu tämän takia seuloihin ja lapsi myös kun esim kolmekymppisenä lapsia hankkii? :D Se nyt vaan on viisasta joskus jättää asioita kertomatta jos niiden kertomisesta ei ole kuin haittaa ja turhaan.
Olen ihan samaa mieltä. Mitä sitä noin vanhoja kaivelemaan? Kaikilla meillä on historiamme eivätkä kaikki valinnat ole järkeviä. Miksi niistä pitää vuosien tai jopa vuosikymmenien jälkeen laittaa kärsimään?
 
"hmn"
Ne testit kysyy alkon käyttöä viimeisen vuoden aikana. Kyllä minäkin bailasin nuoruudessa muutaman vuoden 20 molemmilla puolilla ja silloin olisin vastannut kyllä kaikkiin morkkiksiin ja muistinkatkoskysymyksiin. Mutta en silloin ollutkaan tekemässä lasta, ei ollut edes mielessä enkä olisi ollut valmis millään tavalla.

Nyt aikuisempana on alkonkin käyttö vuosi vuodelta normalisoitunu, tunnen omat rajani ja kännijuominen jäänyt kuvioista kokonaan jo vuosia sitten. Eli viimeisen vuoden juomistottumusten mukaan vastaan kyselyyn enkä minkään 18-vuotiaana koettujen bailuvuosien perusteella. Musta se olis vähän huolestuttavaa jos edelleen bailaisin ja joisin samoin kuin silloin ja lasta olisin pukkaamassa sellaiseen elämäntilanteeseen.
Itse nyt kumminkin olen sanomattakin ymmärtänyt, että kyseinen bailuelämä loppuu siihen raskausplussaan, siitäkin huolimatta, että sitä bailausta vuosi ennen raskauttakin oli edelleen samalla tavalla, kuin nuorempana. Sinulle on ilmeisesti täysin vieras asia, että kolmekymppisetkin lapsettomat viettää sitä bailuelämää ennen lapsia. Yleensä juuri jopa ihan täysillä sinne plussatestiin saakka. Täälläkin lukuisia ketjuja siitä, että 'lopetitko juomisen yms. elämäntavat jo ennen plussaa, vaiko vasta plussauksen varmistuessa' jne.
 
  • Tykkää
Reactions: Pin
kyllä.
Auditissa on kyllä kaksi kysymystä, joista saa pisteitä vaikkei olisi tapahtunut viimeisen vuoden aikana:

9. Oletko itse tai onko joku muu satuttanut tai loukannut itseään sinun alkoholinkäyttösi seurauksena?
10. Onko joku läheisesi tai ystäväsi, lääkäri tai joku muu ollut huolissaan alkoholinkäytöstäsi tai ehdottanut että vähentäisit juomista?

Ysistä minullekin rapsahtaa heti kaksi pistettä, koska olen joskus humalapäissäni loukkaantunut. Tosin siitä on 16 vuotta aikaa, mutta sitähän ei kysytty. Ja tuo kymppikysymys riippuu ihan henkilön lähipiiristä. Jos perheessä tai ystäväpiirissä on alkoholin hyvin negatiivisesti suhtautuvia ihmisiä, on joku tietysti voinut ilmaista huolensa vaikkei käyttö olisikaan normaalilla mittapuulla kovin runsasta.

Nuo kysymykset saisi siis minun mielestäni poistaa testistä.
Nimenomaan!
 
Pin
Auditissa on kyllä kaksi kysymystä, joista saa pisteitä vaikkei olisi tapahtunut viimeisen vuoden aikana:

9. Oletko itse tai onko joku muu satuttanut tai loukannut itseään sinun alkoholinkäyttösi seurauksena?
10. Onko joku läheisesi tai ystäväsi, lääkäri tai joku muu ollut huolissaan alkoholinkäytöstäsi tai ehdottanut että vähentäisit juomista?

Ysistä minullekin rapsahtaa heti kaksi pistettä, koska olen joskus humalapäissäni loukkaantunut. Tosin siitä on 16 vuotta aikaa, mutta sitähän ei kysytty. Ja tuo kymppikysymys riippuu ihan henkilön lähipiiristä. Jos perheessä tai ystäväpiirissä on alkoholin hyvin negatiivisesti suhtautuvia ihmisiä, on joku tietysti voinut ilmaista huolensa vaikkei käyttö olisikaan normaalilla mittapuulla kovin runsasta.

Nuo kysymykset saisi siis minun mielestäni poistaa testistä.
No sanos muuta. Yksi hyvä esimerkki nuoresta naisesta joka oli vuoden aikana käynyt hurjat neljä kertaa baarissa ja uskovaiset vanhemmat olivat sitä mieltä, että juo hirveesti. :D
 
"kokeilu"
Se varmasti onkin tarkoitus, mutta nuo ovat silti "oletko ikinä" -kysymyksiä, eli jos niihin vastaa totuudenmukaisesti, niihin lasketaan myös teinisekoilut. Siksi ne eivät ole tarkoituksenmukaisia. Vähän samaan tapaan kuin jos joku kertoo että on 5 vuotta sitten kerran kokeillut pilveä, ruksitaan huumeet ennen raskautta -kohtaan "kyllä". Ja minä siis olen th neuvolassa, enkä itse ikinä tekisi tuota viimeksimainittua, mutta ilmeisesti joku niin tekee. Joku harkinta asioissa kannattaa aina olla.
Tähänkin on pakko sanoa, että vaikka sitä et th:na ikinä kokeilisikaan esim. pilveä. On terveydenhuollonkin ammattilaisinakin useita teininä kerran pilveä kokeilleitä. Sinne terveysalan kouluunhan kysytään sanallisella kyselyllä vain, onko kokeillut koskaan huumeita. Kouluun haluavat ei tietenkään kerron teiniajan kokeilusta jotta pääsevät kouluun. Aika monet on kokeilleet joskus, jos et tienyt. Kokeilu ei kuminkaan tarkoita käytön jatkamista aina.
 
mrgee
Täyspäiset vanhemmat lopettavat juomisen, tupakoinnin ja muun myrkyttämisen hyvissä ajoin ennen raskaaksi hankkiutumista.
Mutku kehityshäiriöt ja oppimisvaikeudet aina johtuuki ympäristöstä ja kemikaaleista ja makeutusaineista ja rokotteista ja tehtaista ja jumalasta ja pakokaasuista ja maasäteilystä tai eihän sitä koskaan voi tietää vai mitä?
 
Pin
Täyspäiset vanhemmat lopettavat juomisen, tupakoinnin ja muun myrkyttämisen hyvissä ajoin ennen raskaaksi hankkiutumista.
Mutku kehityshäiriöt ja oppimisvaikeudet aina johtuuki ympäristöstä ja kemikaaleista ja makeutusaineista ja rokotteista ja tehtaista ja jumalasta ja pakokaasuista ja maasäteilystä tai eihän sitä koskaan voi tietää vai mitä?
Juu en vaan vuositolkulla ole jaksanut elää kuin raskauspallo. En jaksa mitään kuutta vuotta ellei ylikin elää jos jos jos -raskauden pelossa. Niin täyspäinen en ollut.
Ilmeisesti tähän viitaten vuosi pitää puhdistaakin itseään, ennen yrittämisen edes aloitusta ja jos se yritys vielä kestää niin, siinähän elelet sitten. Puhumattakaan muista rajoitteista joita tulee koko aika vältellä.
 
"huh"
Siis ihan älyttömäksi tämä paapominen on mennyt. Jos esim. vuosi ennen raskausplussaa pitää elää kuin terveysintoilija ja äiti-Teresa konsanaan, voisi tämä olla kerrottu ihmisille perustein jo ennen raskausneuvola-asioinnin alkamista.

Kyllä ahlausin tietää perusteet tämän 1 vuoden kontrolliaikaan.
 
mrgee
Voi sitten ihmetellä että miten joillakin menee niin hyvin. Sillä aikaa kun kunnon ihmiset pitävät alkiostaan huolta niin rahvas pörrää punkkupäissään ja vetää norttia viivaan saakka. Ihmetellään kun petteri ei kasva, jää luokalle tai masentuu lukiossa. Sitten se perheen lupaus taksiilla ajaessaan kadehtii niitä takapenkillä istuvia hyvältä näyttäviä geenikuninkaita.
 
Pin
Niinpä. Se on ihan mahdotonta se ryyppäämättä oleminen. Mitä elämää se sellainen on? Ei mitään! Ja jos ei saa tupakkaa ja kahvia, niin se on sama ampua ittensä.
Niin on, se nyt vaan on niin kivaa joskus humaltuakin. Ainiin ups ei tätä tässä maassa saa ääneen sanoa. Enkä voisi kuvitellakaan eläväni noin pitkää aikaa ilman kahvia ja HOMEJUUSTOJA ah elämäni rakkaita nautintoja. Raskauden aikana teki kyllä tiukkaa olla juustotta. Kahvinkin nipistin minimiin ja graavilohet jätin kokonaan. Se oli tylsää kyllä, kaikkea ihanaa joutui välttelemään ja kipeäkin vielä oli. Nyt on taas niin ihanaa kun voi vedellä raakaa kalaa, litratolkulla kahvia, pitää drinkki-ilta torstaina hyvässä seurassa ja haukata juustokiekosta ison haukun. NAMS mitä elämää ja pian on taas ovulaatio hink hink.
 
Huutelen puskista
Se varmasti onkin tarkoitus, mutta nuo ovat silti "oletko ikinä" -kysymyksiä, eli jos niihin vastaa totuudenmukaisesti, niihin lasketaan myös teinisekoilut. Siksi ne eivät ole tarkoituksenmukaisia. Vähän samaan tapaan kuin jos joku kertoo että on 5 vuotta sitten kerran kokeillut pilveä, ruksitaan huumeet ennen raskautta -kohtaan "kyllä". Ja minä siis olen th neuvolassa, enkä itse ikinä tekisi tuota viimeksimainittua, mutta ilmeisesti joku niin tekee. Joku harkinta asioissa kannattaa aina olla.
Tämä tässä onkin huolestuttavaa: te neuvolan työntekijät tavallaan tiedätte, miten kannattaa tai pitää vastata. Mitä rehellisyyttä se on ja miten tarkoituksenmukaisesti testit sitten laadittu? Jos sinä neuvolan th:nä sanot noin, se on karmivaa.
 

Yhteistyössä