Kohta en laita tolle kakaralle enää mitään ruokaa!

  • Viestiketjun aloittaja ampulli
  • Ensimmäinen viesti
ampulli
Hukkaan menee ku ei se syö. Ei oo syönyt koko kesänä ja nyt ku helteet ni,vieläki vähemmän. Vituttaa tarjota mitään ruokaa, ku ei kelpaa. Verenpaine nousee heti ku ekan haarukallisen jälkeen alkaa "mä en syö" narina.

Enkä tiedä pitäisikö houkutella/käskeä syömään vähän lisää vai kuten tähän asti oon tehnyt, niin antaa olla syömättä?

Kyseessä kohta 4v tyttö.
 
ampulli
No eipä sitä ruokaa kukaan enää syö,ku se on ollut mählättynä lautasella. Paitsi koira. Sillä onkin ollut kissanpäivät! ;)

Tästä lähin kysyn että syökö,ennenku laitan lautaselle. Jos ei syö ni ei tarvi tulla edes närppimään. Tarjottu on.
 
"Lissu"
Näillä helteillä ei tahdo maistua... mä olen sanonut että jos syö lautasen tyhjäksi voi hakea jätskin jälkkäriksi. Olkoon vaan lahjontaa mutta näillä helteillä syötäisiin jätskiä joka tapauksessa. :) Yksi ateria päivässä olen sanonut että pitäisi saada menemään, ettei tule paha olo.
 
HippuTAR
Kun lapsi on kyseessä niin tarjottu on vasta sitten ku se ruoka on lautasella ja lapsi on käynyt siinä lautasen ääressä ja maistanut.

Ja jotenki sun tekstistä välittyy asenne jonka lapsikin varmasti vaistoaa ja siksikään ei sit ruoka maistu.

Ja voisko näin helteillä yrittää tehdä lapsen lempiruokia? Kun tosiaan ei se ruoka niin kauheesti välttämättä houkuttele kovin kuumalla.

Noin yleensä ottaen meillä tullaan ruokaa maistamaan ja sen jälkeen saa päättää syökö vai ei. Jos ei niin en siitä hermoa, sit vaan pois pöydästä ja paan ruuan pois. Ja tolle huonosyömäiselle 5 vuotiaalle paan aina vain pienen määrän ruokaa aluksi. Lapselle mukavempi kokemus kun edes toisinaan saa syötyä lautasen tyhjäksi asti.
 
"Maija"
Meidän huonolle syömärille kanssa auttaa, että laittaa ruokaa tosi vähän. Jos esim. mummulassa mummu laittaa ruokaa ison setin, saattaa jotenkin lannistua ja kieltäytyä kokonaan.
 
ampulli
Tuosta mun kirjoituksesta välittyy vitutus, jota en lapselle näytä. Kuten sanottu, kun hän ilmoittaa ettei syö, sanon että se on kiitos sitten.

Tällä likalla ei auta lempiruoat (en edes tiedä mitä ne olisi?) saa valita ruokia, mutta ei syö. Siis ehkä 2 ruokalusikallista, oli ruoka mikä tahansa. Maitoa kyllä joisi. Jätskin ottaa mielellään, mutta ei syö sitäkään. Ottaa omenan, ei syö. Pyytää leivän/muroja/puuroa ja ei syö. 3krt päivässä käy jotain närppimässä. Jotainhan sen on pakko syödä, ku hengissä pysyy. Kaipa maidosta saa riittävästi energiaa. Sekin on sovittu, että ensin syödään ja sitten juodaan. Säilöö ruokaa suussaan, näyttää niinku kaikki olisi jotenkin pahaa tai vaikea saada alas. Ja tämä ei ole mikään yhden helleviikon juttu, vaan tyttö on syönyt TOSI huonosti jo toukokuusta lähtien.

Ihan sama mitä,missä, kenen, kuinka paljon tai mistä sille ruokaa tarjoaa, on syöminen aina yhtä vaikeaa. Yritän olla positiivinen ja kannustava, ymmärtäväinen ja armollinen, mut alkaa nuppia kiristää. Ja huolestuttamaan! Kuinka pitkiä jaksoja lapset yleensä on "huonoja syömään"? Kun aiemmin kuitenkin typy on syönyt hyvällä halulla kaikkea. Nytkin mielellään tulee pöytään, mutta ruokaa ei söisi. :/
 
Einiis
No mä en ole jaksanut taistella muutoin ihan hyvin syövän 4-vuotiaani kanssa näin helteellä. Syö mitä syö, kiva jos edes jotain. Eihän tuo ruoka oikein maistu itsellenikään. Monta päivää on mennyt juomalla, jugurtilla, sipseillä, karjalanpiirakoilla....
 
sdaf
Paljonko lapsella pituus ja paino? Onko paino pudonnut? Kasvanut? Jos lapsi on tyytyväinen ja paino ei putoa (luontaista hoikistumista tuossa iässä tapahtuu), niin en olisi huolissani. Kyllä se lapsi jotain selvästi syö, kun hengissä vielä on!
 
"Mena"
JOskus käänteinen psykologia auttaa. Älä tee syömisestä numeroa, ruoka-aikana lapsi kutsutaan normaalisti syömään, ruoka lautaselle, lapsi syö sen mitä parhaaksi näkee tai on syömättä. Ei välipaloja.
 
dfd
Itse jouduin siirtymään kaupan purkkiruokiin kun ei helteillä kotiruoka maistu, vaikka tähän asti aina syönyt kotiruokaa. Oma vinkkini on siis vaihtelu, kokeile jotain muuta hetken ja siirry sitten takaisin.
 
"Lissu"
Noita huonon syömisen kausia on kyllä ollut meilläkin, vaikka lapset pääasiassa onkin ihan hyviä syömään. Mutta on kausia ettei ruoka oikein maistu, sitten taas tulee kasvupyräys ja syövät paremmin. Kesällä voi myös vaikuttaa se että normaali rytmi saattaa puuttua, meillä ainakin kesälomalla syödään vähän milloin ja missäkin, kun taas päiväkodissa ja koulussa syövät aina samaan kellonaikaan.

Mielestäni hyvä konsti on laittaa pieni määrä ruokaa eteen, kannustaa syömään edes vähäsen mutta älä painosta tai ota itse paineita. Aika korjaa tilanteen kun helteet hellittää ja normaali ruokarytmi löytyy.
 
ampulli
Ei olla käyty neuvolassa, mutta on tosi hoikka ollut aina. Tällä hetkellä pituus noin metrin luokkaa ja paino koti vaa'alla 11,5kg. Sen verran se on ollut iät ja ajat, noussut ei ainakaan. Syksyllä täyttää 4. Johan se kohta on varattava neuvola mittojen ottamista varten, että alkaako syömättömyys näkyä kasvussa. :/

Paino on siis aina ollut -20 käyrällä,on keskonen ja hyvin sirorakenteinenkin. Hoikkuudesta en ole huolissani, mutta eipä tuosta laihtua parane!
 
"Lissu"
Ja vielä tosiaan, kiinnitä huomiota välipaloihin. Kaveri myös valittaa huonosti syövästä lapsestaan, mutta silti tuntia ennen ruokaa antoi hänelle mehua ja pullaa, kun jotain pitää syödä että jaksaa. Onhan se selvä ettei ruoka-aikaan ole nälkä. Noille vaan saattaa jotenkin sokeutua, kun on oma lapsi kyseessä.
 
näin!
[QUOTE="kokki";30125623]Saattaa olla kokissa vikaa, jos ruoka ei kelpaa.
Kattokaa mammat vähän mitä lapsillenne syötätte!![/QUOTE]

Lapset haluavat ruokaa, ei muroja, leipää, keksiä.
Tarjotkaa vaikka suolakalaa näin helteellä.
 
vieras...
Meidän 3v söi aamiaisella leivän päällä olleen juustosiivun ja haukun omenaa, joi 1dl maitoa. Lounaalla noin 1rkl savulohta ja kaksi paprikapalaa, 1dl maitoa. Ihan normaalia hänelle, tasaisesti kasvaa ja hyvin jaksaa. Ainoa mikä harmittaa on ruokahävikki, eli yritetään nyt miehen kanssa tosissaan panostaa siihen paljonko lautaselle laitetaan, ettei mene niin paljon hukkaan - lisää saa tietysti pyytää.

Kärsiikö lapsi itse jotenkin huonosta syömisestä? Minä antaisin olla vaan, niin kuin olen antanutkin, ellei sitten ole joku oikea huoli terveydestä. Ja silloin menisin neuvolaan/lääkäriin selvittämään asiaa.
 
vieraskin.
Ei ruoka aina maistu. Hyvä silloin tarjota tuoremehuja ja kevytmaitoa, jotta saa kaloreita eikä paino ainakaan tipu paljoa.

Välipaloiksi erilaisia hedelmäsalaatteja ja smootieita ja lämpimäksi ruoaksi vaikka keittoja ja tuoreita sämpylöitä. Keittoruoat yleensä maistuu helteillä.
 
ampulli
Hän ei syö jäätelöitä, jugurtteja, smoothieita, keittoja eikä mitään.

Tänään on syönyt aamulla 3 lusikallista puuroa + 2dl maitoa. Lounaalla suupalan lohta ja maistoi herkkusientä. Perunaa maistoi kerran. Joi 2dl maitoa. Välipalaksi jugurttia, josta maistoi, eikä syönyt. En oikeastaan tiedä enää mitä tarjoaisin ku mikään ei maistu. :D
 
"Sirkkeli"
Ah, tiedän niin tunteen. Mun likka on kans ollut aina huono syömään. Tuntui, että eli pelkällä hyvällä hengelllä. Jossain vaiheessa aloin pakottaa syömään niin, että sanoin monta ruokalusikallista/haarukallista on syötävä, tai vedin viivan lautaselle, että nämä on hävittävä.

Sillä kyllä myöhemmin paljastui tosi paljon ruoka-aineallergioita :/
 
Täällä kohta 4v poika myös "kenkkuilee" syömisen kanssa oli helle tai ei, varsinkin aamuisin vaikka aina on säännöllinen päivärytmi lomalla ja muutenkin...
Olen nyt ottanut pojan mukaan tekemään ruokaa, salaattia, välipalaa. Se on auttanut. Ja hänelle ruoka-annokset pienemmälle lautasella mutta lautasmallia yritän aina silti noudattaa. Kaupassa saa esim. vihannesosastolla valita pari asiaa mitä ostetaan ja puhutaan sitten että siitä tehdään yhdessä ruokaa.
En tuputa mutta maistettava on, pelkän ruoan näön tai tuoksun perusteella meillä ei voi sanoa en syö/en jaksa ;). Maitoa jois varmaan litran päivässä jos saisi...Kasvu ollut aina alakäyrällä.
 
Shuvina
No eihän lasten syöminen välttämättä ole hyvää kesällä. Meidän lapset tykkää vaihelevasta ruoasta. Välillä menee makkarakeitto, toisena päivänä laitan sormiruokaa (lihapullia, herneitä, pikkutomaatteja, kurkkulohkoa, pähkinöitä, kananmunanvalkuiaista lohkoina) ja leipää syövät iltaisin. Meillä on kesän hittinä juotavat jogurtit. Ne menevät päiväsaikaan kuten myös jäätelö, mutta nuo jogurtit ovat terveellisempiä. Ostan usein mansikoita, erilaisia meloneita... joskus maistuu, joskus ei.
 
,*,
No eipä sitä ruokaa kukaan enää syö,ku se on ollut mählättynä lautasella. Paitsi koira. Sillä onkin ollut kissanpäivät! ;)

Tästä lähin kysyn että syökö,ennenku laitan lautaselle. Jos ei syö ni ei tarvi tulla edes närppimään. Tarjottu on.
No, tää on kyllä väärä tapa. Ei noin pieni osaa oikeasti päättää, jos vaan kysytään. Ruokaa sen verran vähän lautaselle, että jaksaa huonommalkin halulla syödä sen.
 

Yhteistyössä