Kertokaa ulkosuomalaiselle onko suomalaiset ihan tajuttoman pinnallisia nykyään?

  • Viestiketjun aloittaja "AnniinaK"
  • Ensimmäinen viesti
"AnniinaK"
Vai kuvittelenko mä vain? Näitä palstoja lukiessa tulee sellainen fiilis ja samoin iltapäivälehtiä lukiessa. Vähän väliä jaksetaan jauhaa jotain tissijuttuja tai onko tiukka tavara ja kroppa yms.

En ole käynyt Suomessa moneen vuoteen ja nyt olisi kiva ehkä ensi vuonna käydä siellä, mutta hieman arveluttaa.

Olen vasta 41 ikäinen, mutta silti mun nuoruudessa ei kyllä ollut tuollainen meininki. Ihan kuin suomalaisten arvomaailmaan ei kuuluisi muuta kuin ulkonäkö nykyään. Voin olla väärässäkin, siksihän kyselenkin täällä.
 
no ei
Ei kannata muodostaa kuvaansa maasta keskustelupalstojen ja varsinkaan iltapäivälehtien perusteella. Niistä saa aika kummallisen kuvan, riippumatta maasta. Mulla oli vuosikymmeniä pois Suomesta asunut sukulainen ja vaikka hän kävi vuosittain Suomessa ja piti yhteyttä sukulaisiinsa, suurin osa Suomi-kuvasta syntyi sanomalehtien perusteella. Hän oli hyvin huolestunut, kun Suomessa on niin vaarallista. Suuri osa uutisoinnista kun on aina ongelmia ja Suomessa käydessään luki pikkukylänsä lehteä, jossa oli aina jotain pikku-uutisia autovarkauksista, rikotusta bussikatoksen seinästä tai kylän raitilla ylinopeutta ajaneesta miehestä tms. mitä nyt pikkupaikoissa uutisoidaan. (Niin ja paikka jossa hän itse asui ei ollut varmasti yhtään turvallisempi, todennäköisesti jopa vaarallisempi.)

Ja hän sentään luki jotain ns. tavallisia sanomalehtiä, ei iltapäivälehtiä. Ties kuinka erikoinen hänen kuvansa Suomesta olisi ollut, jos sen olisi perustanut johonkin Iltikseen.
 
"reiska"
On varmasti meno pinnallistunut, mutta aika maanläheistä porukkaa suurin osa kuitenkin on. Tykätään liikkua luonnossa, mökkeillä, rillailla, veneillä, kalastella, käydä marjassa/sienessä, metsästää jne jne.. Joka maasta löytyy toki se pieni porukka jotka luulee olevansa parempia kuin muut ja he kuvittelevat että koko maailma pyörii heidän napansa ympärillä.

Mutta jos puhutaan suht normi suomalaisesta, niin en pidä suomalaisia kovinkaan pinnallisina, aika täyspäistä sakkia ennemistö kuitenkin on. Ei kannata liikaa lukea noita roskalehtiä, saunanlämmikeeksihän noi lehdet on lähinnä tarkoitettu.
 
No iltapäivälehdet nyt on ihan kuraa täynnä. Niiden tiimoilta en ihan hirmuisia oletuksia lähtisi tekemään :D

Mutta mitä tuohon asiaan noin niin kuin muutoin tulee, niin miten ihmeessä se on pinnallista, jos nainen pohtii sitä, että onko tavara tiukka? Meinaan, että sehän on asia, joka ei niinkään näy (tai siis, ei mulla ainakaan ole tapana hirmuisesti ilman housuja tuolla ympäriinsä revitellä) vaan asia, joka tuntuu. Kyllä se seksi nautinnollisempaa on molemmille osapuolille, mikäli se naisen värkki ei ole kokoluokkaa ämpäri. Eli mielestäni kyse ei ole pinnallisesta asiasta.

Tissit ja kroppa muutoin on asia hieman erikseen. Mutta onko se nyt heti automaattisesti ihan järettömän pinnallista, jos haluaisi omata kauniit rinnat ja kauniin vartalon? Nyt kun mietin, niin en itse asiassa tunne yhtäkään naista, joka haluaisi ruman kropan ja rumat tissit.

Tissit on semmoiset, kuin on. Niille ei ihan hirmuisesti mitään mahda, jos ei lähde veitsen alle. Osa lähtee, osa ei. On se tietyllä tapaa pinnallista, jos niitä muokkaamaan lekurin avulla lähtee, mutta en näe, että se olisi aina huono asia. Jos sillä nainen saa oman naiseutensa takaisin ja itsetuntonsa paremaksi, niin hieno homma.

Ja mitä tuohon kroppaan tulee, niin ei liene huono asia, jos haluaa olla normaalipainoinen. Ellen nyt aivan väärin muista, niin 29% ihmisistä ovat ylipainoisia. Ja sen meistä jokainen tietää, että ylipaino altistaa erilaisille sairauksille. Joten ei välttämättä huono, jos ihmiset haluavat olla normaalipainoisia.

Tokihan sitten moni haluaa siellä normaalipainon sisällä treenata itselleen kaunista vartaloa. Onhan sekin varmaan tietyllä tapaa pinnallista, mutta kaipa suurin osa treenaajista kuitenkin haluaa sen kauniin vartalon lisäksi terveen vartalon, hyvän lihaskunnon ja pareman kunnon. Aika harva varmaan treenaa vain ja ainoastaan siksi, että näyttäisi hyvältä.

Mulla on muutama ylikilo, joita karistelen parhaillani pois. Tavoitteeni on näyttää paremmalta kuin nyt...kenties jopa hyvältä. Mutta tavoitteeni on myös saada parempi kunto, jotta jaksan lenkkeillä paremmin ja pidempään. Lisäksi haluan hyvän lihaskunnon, jonka avulla saan kroppani pysymään paremmassa kunnossa. Kyllä, olen tietyssä määrin pinnallinen ihminen. Jopa todella pinnallinen ihminen tietyssä suhteen. Mutta mitä haittaa siitä sitten lopulta kenellekään on?

Miksi pinnallisuus on aina automaattisesti paha? Pinallisuus ei ole musta-valkoinen ilmiö. Siitä löytyy myös useampi harmaan sävy.
 
"northern soul"
Sama kun lukisi The Sunia ja sanoisi, etta britteja kiinnostaa tissit ja jalkapallo. Ketaan ei kiinnosta mikaan muu.

Vahan ehka ylireagointia, jos Suomessa vierailu arveluttaa pinnallisuuden takia. Vaikka olisikin kuinka pinnallista, niin tuskin se siihen lomaan vaikuttaa. Tai ehka en tajua vaan.
 
LaMamanMorbid
Mulla on sellanen tutina, että harva nuori ihminen olisi kiinnostunut mistään tärkeästä, ideologioista, ihmisoikeuksista, itsensä etsimisestä yms. Tottakai nuoret on aina olleet lähinnä haihattelojoita, mutta enenevässä määrin viihde, fashion ja extreme on se nuorten juttu... ja ehkä vähän vanhempienkin?
 
no ei
Mulla on sellanen tutina, että harva nuori ihminen olisi kiinnostunut mistään tärkeästä, ideologioista, ihmisoikeuksista, itsensä etsimisestä yms. Tottakai nuoret on aina olleet lähinnä haihattelojoita, mutta enenevässä määrin viihde, fashion ja extreme on se nuorten juttu... ja ehkä vähän vanhempienkin?
Nuorissa on nykyaikana, kuten kaikkina muinakin aikoina, hyvin erilaisia tyyppejä. Aivan kuten meissä aikuisissakin. Riippuu varmaan tuttavapiiristä, jossa liikkuu, mutta mulla taas on ollut erilainen kuva. Viime vuosina on vähän päälle parikymppisten kanssa tullut keskusteltua mm. yleisestä taloustilanteesta ja sen kehityksestä, filosofioiden ja uskontojen merkityksestä, Suomen puolustuspolitiikasta, työelämän muutoksesta, matkailusta ja ulkomailla asumisesta, Thaimaan levottomuuksista, lihansyönnin mielekkyydestä ja asuntojen hintakehityksestä jne. (Toki voi olla, että vähän päälle 20 v:tä ei lasketa nuoreksi, mutta näin keski-ikäisen näkökulmasta 23 v ei niin hirveästi eroa 19 vuotiaasta.)
 
Samaa mieltä
Mulla on sellanen tutina, että harva nuori ihminen olisi kiinnostunut mistään tärkeästä, ideologioista, ihmisoikeuksista, itsensä etsimisestä yms. Tottakai nuoret on aina olleet lähinnä haihattelojoita, mutta enenevässä määrin viihde, fashion ja extreme on se nuorten juttu... ja ehkä vähän vanhempienkin?
Ihmeen vähän suomalaisia tuntuu kiinnostavan esim. se, että palestiinassa lahdataan päivittäin kymmeniä ja jopa satoja lapsia. Eikä pelkästään nyt, vaan siitähän oli iso tutkimuskin joka julkaistiin kuinka siellä aikuiset israelin sotilaat kidnappaavat ja kiduttavat lapsia vankiloissaan.

Tuntuu masentavalta, että lähes jokainen nuori haluaisi olla vain rikas ja kuuluisa, muulla ei ole väliä.
 
No tuntuu että tällä Big Brother -aikakaudella on entistä enemmän pinnallisuutta ja tyhjäpäisyyttä nuorten (ja vanhempienkin) keskuudessa. Onneksi on myös ihmisiä, joita kiinnostaa myös tärkeätkin asiat. Itseäni pinnallinen elämä inhottaa nykyään, kuulostakoon miten jeesustelulta hyvänsä. :p
 
"AnniinaK"
Kiitos vastauksista, oli kiva lukea kommenttejanne.

Joku kirjoitti ettei ulkonäöstä ja terveydestä (esim. tiukkuudesta) huolehtimisessa ole mitään pahaa. Olen samaa mieltä ja itsekin pidän huolta niistä asioista, mutta en todellakaan jaksa jauhaa niistä koko ajan eikä ulkonäkö sinällään merkitse mulle kyllä yhtään mitään. Hyvästä ulkonäöstä on itseasiassa mulle itselleni ollut pelkkää harmia kun kaikenmaailmaan niljakkeet ahdistelee.

Sain muutama viikko sitten suomalaisia aikakausilehtiä, ja aikaisemmin olen tykännyt lukea esim. Kodin Kuvalehteä ja myös Anna-lehden taso oli joskus vuosia sitten mielestäni hyvä, niin nyt olin kyllä todella pettynyt lehtien sisältöön. Varsinkin kaikenlainen kosmetiikkaan ja ihonhoitoon liittyvä mainonta melkeinpä loukkaa, että meitä naisia pidetään niin tyhminä että luulemme niiden tuotteiden oikeasti auttavan esim. ryppyihin.

Mitä suomalaisia kiinnostavia nettisivuja tai lehtiä voisi lukea, joissa ei olisi pelkkää höttöä?
 
vieras*
Millä tavoin olettamasi pinnallisuus estää käyntisi Suomessa? Etkö käy katsomassa vanhempiasi tai muita sukulaisia?

Tämän palstan jutut kannattaa jättää omaan arvoonsa, en tunnista omasta arjestani tämän tyyppisiä henkilöitä kuin täältä suuna päänä pyörivät kuka on palstan kaunein / kivoin tyypit :D
 
vieras*
[QUOTE="AnniinaK";30126299]Kiitos vastauksista, oli kiva lukea kommenttejanne.

Joku kirjoitti ettei ulkonäöstä ja terveydestä (esim. tiukkuudesta) huolehtimisessa ole mitään pahaa. Olen samaa mieltä ja itsekin pidän huolta niistä asioista, mutta en todellakaan jaksa jauhaa niistä koko ajan eikä ulkonäkö sinällään merkitse mulle kyllä yhtään mitään. Hyvästä ulkonäöstä on itseasiassa mulle itselleni ollut pelkkää harmia kun kaikenmaailmaan niljakkeet ahdistelee.

Sain muutama viikko sitten suomalaisia aikakausilehtiä, ja aikaisemmin olen tykännyt lukea esim. Kodin Kuvalehteä ja myös Anna-lehden taso oli joskus vuosia sitten mielestäni hyvä, niin nyt olin kyllä todella pettynyt lehtien sisältöön. Varsinkin kaikenlainen kosmetiikkaan ja ihonhoitoon liittyvä mainonta melkeinpä loukkaa, että meitä naisia pidetään niin tyhminä että luulemme niiden tuotteiden oikeasti auttavan esim. ryppyihin.

Mitä suomalaisia kiinnostavia nettisivuja tai lehtiä voisi lukea, joissa ei olisi pelkkää höttöä?[/QUOTE]

Kosmetiikkateollisuus on kansainvälistä bisnestä, Suomi tulee kaukana jälkijunassa kauneuspuolen kuluttajina. Missä maassa asut?
 
prsk
[QUOTE="northern soul";30125762]Sama kun lukisi The Sunia ja sanoisi, etta britteja kiinnostaa tissit ja jalkapallo. Ketaan ei kiinnosta mikaan muu.

Vahan ehka ylireagointia, jos Suomessa vierailu arveluttaa pinnallisuuden takia. Vaikka olisikin kuinka pinnallista, niin tuskin se siihen lomaan vaikuttaa. Tai ehka en tajua vaan.[/QUOTE]

Tuli ihan sama mieleen :D
Kyllähän nykyihmisten ja varsinkin Kamalan Nuorison pinnallisuutta voivotellaan ympäri läntistä maailmaa.
Mutuna sanoisin kyllä, että suomalaisia kiinnostaa maailmanpolitiikka ja ylipäätään muun maailman tapahtumat aika vähän. Mutta pelkkä mutu siis...
 
ihan me ollaan tavallisia
Eivät suomalaiset ole mitenkään erityisen pinnallisia, eivät ainakaan muiden maiden ihmisiin verrattuna. Joku voi ollakin, muttei mitenkään kansallisesti. :)
 
Vvvieras
Mä kävin juuri Suomessa lomalla ja ihan täyspäisiä ihmisiä siellä suuri osa on :). Nää iltapäivälehdet, blogit ja keskustelupalstat on enemmän tyhjäpäisten heiniä, mutta kyllä ihmiset Suomessa on ihan samanlaisia kuin ennenkin. Ainakin mun tuttavapiirini ja perheeni oli ihan entisenlainen :)
 
no ei
Suosittelen lukemaan esim. Suomen Kuvalehteä, siinä on paljon syväluotaavampia artikkeleita, joista voi olla iloa myös ulkosuomalaiselle Suomen nyky-yhteiskunnan ymmärtämisessä.

Erinomainen sivusto/nettilehti on longplay.fi, mutta ei ole ilmainen. Lupaavalta vaikuttaa myös http://www.rapport.fi/rapport/toteutunut-journalismi

Mukavia lukuhetkiä!
 

Yhteistyössä