Lestadiolainen rukoilutapa?

  • Viestiketjun aloittaja Aamen ja kiitos
  • Ensimmäinen viesti
Aamen ja kiitos
Olen uskonnoista kiinnostunut ja itse kristitty. Kiinnostaisi tietää millaiset rukoilemis tavat teillä lestaadiolaisilla on. Onko teillä esimerkiksi päivän mittaan tietyt ajat jolloin te rukoilette? Rukoileeko koko perhe yhdessä, taikka osallistuuko siihen vielä muita?

Kiitos asiallisista vastauksista. Ei provoja, kiitos.
 
dido
Harhaisella toiveajattelulla on monta nimeä. Wikeistä löytyy kohtuullisen kattavasti tietoa mistä tahansa. Googlella ja lähdekritikillä vielä enemmän.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lestadiolaisuus
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj
Jokohama
Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys tästäkin;30125863:
Mutta uskovatko lestadiolaiset yhtä lailla samaan kun ev.luterialaiset ?
Niin no, lestadiolaiset on sikäli mielenkiintoinen ryhmittymä, että ovat osa kirkkoa, jonka pelastuskäsitystä eivät hyväksy. Omasta mielestään vain lestadiolaiset pelastuvat ja kaikki muut noin 7 miljardia ihmistä joutuu helvettiin.

Oppinsa kannalta lestadiolaiset ovat paremminkin katolilaisuuden lahko kuin luterilaisia.
 
Eukko pohjoisesta
Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys tästäkin;30125863:
Mutta uskovatko lestadiolaiset yhtä lailla samaan kun ev.luterialaiset ?
Vanhoillislestadiolaisten opissa on isoja eroja, varsinkin käsitys synninpäästöstä, kasteesta, ehtoollisesta ja Kristuksen kirkosta = seurakunnasta poikkeavat ratkaisevasti siitä mitä luterilainen kirkko opettaa.

Uskon opista lestadiolaisuudessa:

Uskon opista lestadiolaisuudessa | Omat polut © - etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia
 
Pohjois-suomalainen
Kun kävin lapsuudessa seuroissa isovanhempieni kanssa, siellä rauhanyhdistyksellä, niin siellä rukoitiin aina saarnojen päätteeksi. En arkielämässä nähnyt että isovanhempani olisivat rukoilleet.
 
Kuultua
Niin no, lestadiolaiset on sikäli mielenkiintoinen ryhmittymä, että ovat osa kirkkoa, jonka pelastuskäsitystä eivät hyväksy. Omasta mielestään vain lestadiolaiset pelastuvat ja kaikki muut noin 7 miljardia ihmistä joutuu helvettiin.

Oppinsa kannalta lestadiolaiset ovat paremminkin katolilaisuuden lahko kuin luterilaisia.
Tämän opin seurausta lienee se, että lestadioalisnaisten pitää synnyttä hirveän paljon lapsia, niin pitkään kuin vain on mahdollista saada. Ajatuksen on että heidän pitää itse tuottaa porukkaa Jumalalle taivaaseen kun muun uskoiset ei sinne pääse.

Eikös näin ole seuroissa saarnattukin: "Jumalan valtakunta kasvaa sisältäpäin."
 
Ent.vl
Olen uskonnoista kiinnostunut ja itse kristitty. Kiinnostaisi tietää millaiset rukoilemis tavat teillä lestaadiolaisilla on. Onko teillä esimerkiksi päivän mittaan tietyt ajat jolloin te rukoilette? Rukoileeko koko perhe yhdessä, taikka osallistuuko siihen vielä muita?

Kiitos asiallisista vastauksista. Ei provoja, kiitos.
Yleensä ei ole mitään perheen yhteisiä rukouksia. Pienille lapsille luetaan monessa lestadiolais perheessä iltarukous.
 

Yhteistyössä