Minkä ikäisen lapsen annat katsoa lunto-ohjelmia?

  • Viestiketjun aloittaja "Minä vain"
  • Ensimmäinen viesti
040608
Meillä on saanut kans katsoa ihan kaikenikäiset. Luonnollisia juttuja. Yhteen aikaan avara luonto la-iltaisin katsottiin aina. Mun mielestä luonto-ohjelmissa ei kuitenkaan "mässäillä" millään tappamisella = ruuan hankkimisella. Kamalampaa kuvaa uutisissa joskus näkee tuolta jostakin ja ihminen on ainoa eläin joka tappaa huvikseen tai ilman että syö saalista. (no okei ehkä on muitakin, esim kissat pyydystää hiiriä eikä syö)
 
Enpä ole vielä tähän päivään mennessä törmännyt siihen, että koko luonto- ohjelmaa katsoessa pitää ajatella ikärajoituksia....

Meillä on saanut aina katsoa. Ja jos joku asia, tilanne, tapahtuma on herättänyt kyselyä, niin totta ihmeessä se on sitten selitetty ja selvitetty. Normaalia elämää.
 
vieras...
Periaatteessa minkä ikäinen vaan voi mielestäni katsoa luonto-ohjelmia, mutta näin itse sen verran messeviä painajaisia lapsena jostain leijona raatelee saaliinsa oikein antaumuksella -kohtauksesta, joten jos juoniseloste viittaa siihen suuntaan niin on katsottu joku muu jakso :D (Katsotaan vain tallennuksia.)
 
---
Riippuu varmaan vähän lapsesta, kuinka herkkä on ja osaako kanssakatsoja tarvittaessa selittää nähtyä. Meillä poika oli katsellut 3-vuotiaana isovanhempien kanssa jotain krokotiileistä kertovaa ohjelmaa ja näki sen jälkeen painajaisia aiheesta monta kuukautta. Mutta kyse onkin herkästä lapsesta ja isovanhemmista, jotka tuskin ovat selittäneet nähtyä mitenkään. Pääsääntöisesti olen kyllä samaa mieltä edellisten kanssa siitä, että ne on tehty kaiken ikäisille.
 
"Hömelö"
Paljon mieluummin mä annan lapsen kattoo luonto-ohjelmia kuin uutisia. Harvemmin niissä luonto-ohjelmissa kuitenkaan ketään ihan hillittömästi lahdataan, ei näy semmosta aivojen lentelyä ympäriinsä tai kauhua, eläin lähinnä pakenee minkä kintuista pääsee mutta harvoin kiljuu kauhuissaan tai huutaa apua. Enkä mä sitä raa'an lihan tai vähäisen veren näyttämistäkään aristele, näkeehän se lapsi lihaa kotonakin jääkaapissa. Eläinten parittelu taas on varsin usein aika neutraalia kateltavaa, kaukana ihmisten esittämästä seksistä.
 
ranxerox
Vanhempi kait se on paras arvioimaan miten oma lapsi noihin suhtautuu. Meillä on mennyt sujuvasti aina. Kiinnostaa paljon eikä niissä pahasti koskaan revitellä kuitenkaan. Esimerkiksi simpanssilaumojen tappelut ovat oikeasti aivan hirvittävän kamalia. Niistä näytetään dokkareissa vain pientä rähinää. Esim. simpanssipentujen kidutukset ja laumaraiskaukset ovat kiitollisesti ruudun ulkopuolella.
 
bn
Itse järkytyin kun katsoin lapsen kanssa jaksoa, jossa pelikaani nielaisi jonkin toisen lajin linnun ja vei sen ruoaksi poikasilleen. Kertoja: "Pelikaani oksentaa jo osittain sulaneen saaliin poikasilleen." Ja sitten näkyi selvästi kuinka se saalislintu oli vielä elossa ja räpytteli silmiään ym. Sen jälkeen en ole itse katsonut eikä lapsikaan.
 

Yhteistyössä