26v enkä osaa käyttää rahaa järkevästi. mikä neuvoksi?

  • Viestiketjun aloittaja "Henriikka"
  • Ensimmäinen viesti
"Henriikka"
En käy töissä vaan makaan kotona. Asun vanhempien luona ja olen masentunut. Koulu jäi kesken. Olen miettinyt työtä mutta paniikkikohtausten takia epäröin. En käy ulkona ellei koiran lenkittämistä ja kaupassa käymistä lasketa. Ystäviä ei ole. Rahaa saan vanhemmilta. Olen huolestunut tilanteestani mutten tiedä mitä tehdä. Neuvot pöytään! Älkää syyttäkö.
 
auttaako?
Pyydä vanhempiasi potkimaan sinut pihalle rakkaudenosoituksena. Sinulla on järki päässä, koska tiedostat tilanteesi, mutta olet saamaton ja tarvitset potkua persiille.
 
vieraskin.
No et oikein muutenkaan osaa elää järkevästi, jos vain lojut kotona etkä tee mitään. Suuri vastuu vanhemmillasi, kun ovat sinulle tuollaisen lojumisen sallineet.
 
Entä jos juttelet vanhemmillesi että toivot tilanteeseen muutosta? Ei heidän suoraan tarvitse potkia pihalle, mutta rahahanat kiinni ja kannustavat/auttavat sinua etsimään töitä/opiskelupaikan ja hankkimaan oman asunnon.

Ei ne vanhemmat ole aina elättämässä sinua, joten hyvä että tiedostat että jotain on nyt tehtävä..
 
"Henriikka"
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinen Jättiläinen;30126345:
Entä jos juttelet vanhemmillesi että toivot tilanteeseen muutosta? Ei heidän suoraan tarvitse potkia pihalle, mutta rahahanat kiinni ja kannustavat/auttavat sinua etsimään töitä/opiskelupaikan ja hankkimaan oman asunnon.

Ei ne vanhemmat ole aina elättämässä sinua, joten hyvä että tiedostat että jotain on nyt tehtävä..
He ovat yrittäneet kannustaa minua itsenäistymään, mutta huonoin tuloksin. Olen ehdottanut että he vähentäisivät antamaansa rahasummaa.
 
auttaako?
[QUOTE="Henriikka";30126514]Jäisin taivasalle eikä minulla olisi paikkaa minne mennä. Hotelliin ei olisi varaa enkä tiedä miten normaaleja asioita hoidetaan.[/QUOTE]

Neuvo nro 2: Odottele perintöä. Jollei sinussa siis ole yhtään aikuisen ihmisen sisua ja järkeä.
 
"höh"
Opettele, niin me muutkin olemme aikanaan tehneet.
Minä olen sitä mieltä, että kyllä lukion jälkeen on korkea aika siirtyä pois vanhempien helmasta, mieluiten muutaman sadan kilometrin päähän ja aikuistua. Sen jälkeen riittää viikottainen soitto ja kyläilyt koti-kotiin.
 
"Henriikka"
[QUOTE="höh";30126521]Opettele, niin me muutkin olemme aikanaan tehneet.
Minä olen sitä mieltä, että kyllä lukion jälkeen on korkea aika siirtyä pois vanhempien helmasta, mieluiten muutaman sadan kilometrin päähän ja aikuistua. Sen jälkeen riittää viikottainen soitto ja kyläilyt koti-kotiin.[/QUOTE]

Alusta kai se on aloitettava perusasioista. Harmi kun psyykkiset ongelmat estävät normaalia elämää.
 
Oon 18-vuotiaasta saakka huolehtinu ite, itestäni ja tällä hetkellä oon 28-vuotias. Oon vakityössä ja huolehdin mieheni lisäksi meijän hyvinvoinnista. Ei tulis kuuloonkaan, että mä makaisin kotona. En ole muutenkaan sen tyyppinen ihminen, että etes jaksaisin maata taikka istua tekemättä mitään. Teen aina jotain hommia myös kotona. Siinä sivussa hoidan 4-vuotiaan tyttären.

Asenteen korjaus sulle ja kunnon ravistelut, että loppuu tuo laiskana paskana makaaminen :). Mieti siten, että tollasena laiskana oot täysin turha tälle yhteiskunnalle ja oot porukoilles pelkkä elätettävä tällä hetkellä. Ootko koskaan ajatellu, miltä sun vanhemmista toi tilanne tuntuu? Ootko miettiny, että nilläkin rahoilla mitä joutuuvat sulle syytämään, niin niillä sun vanhemmta pääsis ehkä kaksin viettämään lomia johki kauemmas jne.?

Siivoojana voisit vaikka alottaa, kun samalla mietit sitä, että mitä haluisit tehä ihan todella. Siivoojaksi pääsee melkeimpä aina, kun hakee. Itestään noi kaikki on kiinni. Taidat vaan käyttää vanhempias hyväkseen, kun saat ''helppoa rahaa'' nyhdettyy heiltä ja vanhempasi eivät tietysti kehtaa suoraan sanoa, että eivät haluisi sua enää nurkissaan hyysätä ja elättää. Ryhtiä nyt hyvä ihminen!
 
"Henriikka"
Oon 18-vuotiaasta saakka huolehtinu ite, itestäni ja tällä hetkellä oon 28-vuotias. Oon vakityössä ja huolehdin mieheni lisäksi meijän hyvinvoinnista. Ei tulis kuuloonkaan, että mä makaisin kotona. En ole muutenkaan sen tyyppinen ihminen, että etes jaksaisin maata taikka istua tekemättä mitään. Teen aina jotain hommia myös kotona. Siinä sivussa hoidan 4-vuotiaan tyttären.

Asenteen korjaus sulle ja kunnon ravistelut, että loppuu tuo laiskana paskana makaaminen :). Mieti siten, että tollasena laiskana oot täysin turha tälle yhteiskunnalle ja oot porukoilles pelkkä elätettävä tällä hetkellä. Ootko koskaan ajatellu, miltä sun vanhemmista toi tilanne tuntuu? Ootko miettiny, että nilläkin rahoilla mitä joutuuvat sulle syytämään, niin niillä sun vanhemmta pääsis ehkä kaksin viettämään lomia johki kauemmas jne.?

Siivoojana voisit vaikka alottaa, kun samalla mietit sitä, että mitä haluisit tehä ihan todella. Siivoojaksi pääsee melkeimpä aina, kun hakee. Itestään noi kaikki on kiinni. Taidat vaan käyttää vanhempias hyväkseen, kun saat ''helppoa rahaa'' nyhdettyy heiltä ja vanhempasi eivät tietysti kehtaa suoraan sanoa, että eivät haluisi sua enää nurkissaan hyysätä ja elättää. Ryhtiä nyt hyvä ihminen!
Helppohan sun on tuomita. Et taida tietää psyykkisistä ongelmista mitään. En todellakaan käytä vanhempiani hyväksi. Se, ettei ole työtä ei tee minusta yhtään huonompaa.
 
joku roti
[QUOTE="Henriikka";30126734]Helppohan sun on tuomita. Et taida tietää psyykkisistä ongelmista mitään. En todellakaan käytä vanhempiani hyväksi. Se, ettei ole työtä ei tee minusta yhtään huonompaa.[/QUOTE]

Pitäisikö sinun päätäsi meidänkin taputella?
 
"Realisti"
[QUOTE="Henriikka";30126734]Helppohan sun on tuomita. Et taida tietää psyykkisistä ongelmista mitään. En todellakaan käytä vanhempiani hyväksi. Se, ettei ole työtä ei tee minusta yhtään huonompaa.[/QUOTE]

Mutta se tekee huonomman, ettet edes yritä. Hyvin monilla on ongelmia, on huonoja lapsuuden perheitä ja sairauksia ja vaikka mitä, mutta se mikä ratkaisee, on se MITÄ niille asioille tekee. Jääkö valittamaan vai yrittääkö sitkeästi niin pitkään että saa asioita muutettua.

Jos sinulla on psyykkisiä ongelmia, hae niihin apua. Jos et osaa tehdä jotain, opettele.

Tai sitten jäät loppuiäksesi luuseriksi. Mistään muusta se ei ole kiinni, kuin sinusta itsestäsi. Ja kyllä, se, ettet yritä, ON helppo tuomita, koska asenteesi ON tuomittava.
 
"Lissu"
Oletko hakenut ammattiapua masennukseesi ja mahdolliseen paniikkihäiriöön? Siitä kannattaisi lähteä liikkeelle. Tosi lapsellista haukkua luuseriksi ihmistä joka on sairas.
 
"jeps"
Ensin yhteys tk:een ja sieltä lähete mielenterveystoimistoon, saat apua. Ihan kaikenlaista, paniikkihäiriöstä oman elämän järjestelyyn. Joskus ne vanhemmatkin ottavat ja lähtevät tästä maailmasta ja sulta menee kaikki pohja alta, vielä kerkeät järjestää elämääsi ja oppia pärjäämään yksin.

Kunhan ihmettelen millaiset vanhemmat on ihmisellä, joka vielä tuossa iässä asuu kotona tekemättä mitään...
 
"kukkuja"
onko sulla mitään hoitosuhdetta ollut? Missä päin Suomea asut? Onko siellä mahdollisuutta päästä mihinkään kuntouttavaan / valmentavaan toimintaan?
Uskomatonta että täällä tosiaan sanotaan masentuneelle että ryhdistäydy jne...
 
"rrr"
Joo, ehdottomasti aloitus lääkäriltä.
Kuntoutustoimintaa on olemassa vaikka minkälaista - tuota kautta saat hoitoa sairauteesi ja lisäksi erilaisia keinoja aktivoitua/itsenäistyä.
 

Yhteistyössä