Oppiiko aikuinen soittamaan kitaraa?

  • Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti
"..."
Mä haluisin nyt yhtäkkiä keski-ikää lähestyessä oppia jotain uutta. Tekis mieli mennä työväenopiston kitaransoiton alkeet -kurssille. En ole koskaan soittanut mitään enkä ole musikaalinen. Hädin tuskin pysyn nuotissa laulaessani. Nuoteista en tajua mitään.

Onko vähän liian iso haaste? Miten yleensä ihmiset oppii kitaran alkeet? Siis onko soittimena vaikea? En nyt haluis harrastusta, joka repii mun hermot ihan kappaleiksi...
 
"Rane"
Hommaa joku kitara ja rupea soittamaan. Rock-instrumenteissa (myös akustisessa kitarassa) on se kiva puoli että niitä voi soittaa niin helposti tai vaikeasti kuin haluaa ja touhu on silti mukavaa ja antoisaa.
 
"Rane"
Niin ja nuotteja lainkaan väheksymättä, täytyy todeta että valtaosa kitaristeista ei lue nuotteja. Ei kannata antaa soittoharrastuksen kaatua siihen, että kokee musiikinteorian tylsäksi tai nuotit työläiksi.
 
sdasd
Jos sun sydän lyö tahtia niin sä oot musikaalinen. Kitara on kiitollinen soitin opeteltavaksi. Muutaman soinnun oppii helposti ja muuta ei tarvita, jotta pääsee alkuun. Nuotteja et tarvi.

Itse opettelin niin, että löysin tutun kappaleen soinnut, joita oli vain pari ja opettelin sointutaulukon kanssa soittamaan ne soinnut. Sointutaulukosta näkee siis missä kohtaa sormet täytyy olla kunkin soinnun kohdalla.
 
hipsterström
Tottakai voi. Nuotinlukutaito on aina hyvä juttu, mut ei mikään välttämättömyys. En itsekään osaa lukea nuotteja. Onneksi nykyään on budjettisoittimissa valinnanvaraa, toisin ku joskus 80-luvulla. Pääsee suht edullisesti alkuun.
 
Kyllä voi oppia. Mee ihmeessä ap jos kiinnostaa. Kummitäti opetteli aikuisena soittamaan pianoa, otti tunteja kanttorilta ja samalla sai perusoppia teoriasta. Se on hyvää aivojumppaa opetella uutta vielä aikuisiällä.
 
vierailija
Mä haluisin nyt yhtäkkiä keski-ikää lähestyessä oppia jotain uutta. Tekis mieli mennä työväenopiston kitaransoiton alkeet -kurssille. En ole koskaan soittanut mitään enkä ole musikaalinen. Hädin tuskin pysyn nuotissa laulaessani. Nuoteista en tajua mitään.

Onko vähän liian iso haaste? Miten yleensä ihmiset oppii kitaran alkeet? Siis onko soittimena vaikea? En nyt haluis harrastusta, joka repii mun hermot ihan kappaleiksi...
Ei ole liian iso haaste. Tai riippuu tavoitteista, mutta keski-ikää lähestyessäsi ehdit soittaa vielä vaikka miten kauan. Itse aloitin vielä vanhempana, enkä ole hetkeäkään katunut. Se vaan harmittaa, että yleensä ihmisille toitotetaan, että soittaminen pitää aloittaa lapsena. Sillä paljon myöhemminkin ehtii. Ehkei maailman virtuoosiksi, mutta sille tasolle, että itsestä on kiva soittaa. Ja jopa muistakin. Ja on tosi hienoa, kun huomaa edistyvänsä pikku hiljaa. Eli siitä vaan!
Omaa tarinaani olen kirjaillut tähän blogiini:

https://kitaransoitto.wordpress.com/
 
vierailija
Mä haluisin nyt yhtäkkiä keski-ikää lähestyessä oppia jotain uutta. Tekis mieli mennä työväenopiston kitaransoiton alkeet -kurssille. En ole koskaan soittanut mitään enkä ole musikaalinen. Hädin tuskin pysyn nuotissa laulaessani. Nuoteista en tajua mitään.

Onko vähän liian iso haaste? Miten yleensä ihmiset oppii kitaran alkeet? Siis onko soittimena vaikea? En nyt haluis harrastusta, joka repii mun hermot ihan kappaleiksi...
Jos on edes jonkinlaista sävelkorvaa ja rytmitajua, niin todella hyväksi soittajaksikin voi oppia. Pitää vaan harjoitella ihan älyttömän paljon. Jos viikon harjoittelemisella et ymmärrä rytmipuolesta perus beat komppia, niin sitten kyllä saatat olla toivoton tapaus.
 
vierailija
Hei olen aloittanut opettelee kitaran soittamista mutta yksi ongelma on kun painan yhtä kieltä niin sormen molemmin puolin ottaa kielet sormeen kiinni en tiedä miten pystyn soittaa niin että ei ottaisi??
 

Yhteistyössä